• جمعه / ۱۳ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8901-12442.159441

تلويزيون مستقل مستند گزارش ايسنا از اهم اخبار مستندهاي سيما در سالي كه گذشت

تلويزيون مستقل مستند
گزارش ايسنا از اهم اخبار مستندهاي سيما در سالي كه گذشت

آغاز پخش آزمايشي شبكه ويژه مستند بر روي سيستم ديجيتال و نويد ايجاد نهضت مستندسازي در سيماي مراكز استان‌ها از سال 89 ، از جمله رخدادهاي مهم عرصه مستند در سالي كه گذشت بود.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) پخش آزمايشي شبكه ويژه «مستند» برروي سيستم ديجيتال از 14 مهرماه سال 88 آغاز شد. اين شبكه به عنوان «شبكه مستند سيما» در ابتدا با پخش پنج ساعت در روز (از ساعت 19 تا 24 ) كار خود را آغاز كرد كه اين ساعت در پايان سال به 18 ساعت افزايش پيدا كرد. اين شبكه توليد مستند نداشته و به پخش مستندهاي آرشيو صدا و سيما اكتفا كرد. پخش آزمايشي شبكه مستند بر روي سيستم ديجيتال، تا پايان سال 88 ادامه يافت و مسئولان امر ابراز اميدواري كردند كه با توزيع امكانات فني در ميان مردم اين شبكه در سال آينده از حالت آزمايشي خارج شود.

**از سوي ديگر معاون مجلس و امور استان هاي صدا و سيما در هفدهمين جشنواره توليدات مراكز استان‌ها، سياست جديد صدا و سيما در سال 89 را ايجاد نهضت مستند سازي اعلام کرد، سيدرمضان موسوي مقدم در اين رابطه گفته بود: روايت مستند ذهن هر انسان آزاد انديشي را به تفکر وا مي‌دارد و در تفکر شنونده و بيننده تأثير شگرف خواهد گذاشت. اگر قلب رسانه در پايتخت قرار دارد، دست، پا و ديگرارگان‌هاي حياتي آن در استان ها است.

** در سال 88 شاهد توليد و پخش مستندهاي زيادي با موضوعات متنوع حيات وحش، صنايع دستي، فرهنگي، مذهبي و اجتماعي در سيماي مراكز استان‌ها بوديم كه از آن جمله مي‌توان به مجموعه‌هاي «درختان كهنسال»، «طلبه‌هاي جوان» و «صلوات» «سيدمظلوم» «روايت حضور» «هفته‌نامه عشق» «بجّار» « کبيرکوه» «سفر « ماشته» «خشت پاک» و «ديدار» اشاره كرد. البته به اعتقاد مديران صداوسيما اين انتظار از شبكه‌هاي استاني وجود دارد كه با توجه به قرار گرفتن بر روي ماهواره به سمت توليد مستندهاي بومي كه به معرفي هر چه بهتر آداب، رسوم و فرهنگ بومي آنها بپردازند پيش بروند.

** به دنبال انحلال مركز مستندسازي در سال‌هاي گذشته و شكل گيري گروه‌هاي مستند در شبكه‌هاي مختلف سيما هرچند تا مدتي شاهد اقدامات خاصي از سوي اين گروه‌ها نبوديم اما تغيير و تحولاتي كه در سطح مديران گروه‌هاي مستند شبكه‌هاي سيما از اواخر سال گذشته رخ داد نويد كارهاي جدي‌تر و پيگيرانه‌تر را در عرصه توليد و پخش مستندهاي تلويزيوني مي‌داد. بر اين اساس ابوالقاسم ناصري نياكاني كه پيش از اين در شبكه اول سيما بود در پي جا به جايي مديران شبكه‌هاي يك و دو سيما به شبكه يك آمد و به عنوان مدير گروه مستند اين شبكه منسوب شد و دكتر جواد حاتمي نيز جاي او را در گروه مستند شبكه دو سيما گرفت.

**در سال گذشته شاهد افزايش پخش مستندهايي با موضوع معضلات اجتماعي نظير اعتياد، افزايش قرص‌هاي روان گردان، اكستازي،جرائم اينترنتي، دوستي‌هاي خياباني و غيره در شبكه‌هاي مختلف سيما بوديم كه صريح و بي‌پرده‌ به بيان و آسيب شناسي اين معضلات مي‌پرداختند، اين امر نشانگر توجه به اين ساختار در جهت رشد آگاهي‌هاي اجتماعي جامعه بود. در اين راستا از حدود 30 مستندي كه با موضوعات مختلف از شبكه‌هاي سيما پخش مي‌شد 6 مستند به آسيب شناسي معضلات اجتماعي مي‌پرداختند كه مستندهاي«شوك»،«مكث»،«آژير» و «يكطرفه» از اين جمله بودند.

** از جمله مستندهاي زمان‌بري كه در سال88 توليد شد مي‌توان به مجموعه مستند داستاني« 116 روز نوفل لوشاتو» كه با استفاده از شيوه هاي روايي مختلف وقايع تبعيد امام خميني (ره ) از ايران و سکونت ايشان در نوفل لوشاتوي فرانسه و تاثير اين اتفاق بر مردم منطقه را به تصوير مي‌كشيد، «مستند گنجينه تتيس» درباره‌ي اكوسيستم ناحيه خزري، سري جديد «مستند ايران» كه حرم امام رضا(ع) و شهر مشهد را به تصوير مي‌كشد، «مجموعه مستند راز آرماگدون 2 » كه به ريشه هاي تاريخي، اجتماعي و سياسي تهاجم فرهنگي غرب صليبي - صهيوني از 4 قرن پيش مي‌پرداخت، اشاره كرد.

**در تيرماه 88 سازمان حفاظت محيط زيست منطقه خليج‌فارس و درياي عمان (راپمي(جايزه‌ اول سال 2009 خود را به عبدي‌پور براي نگارش و كارگرداني فيلم مستند «قاتلين سرخ» اهدا كرد. اين فيلم درباره‌ي وقوع پديده‌ي كشند سرخ (Red Tide) و خسارت‌هاي وارد‌شده به محيط زيست دريايي و آبزيان خليج‌فارس بود.

**خرداد ماه سال گذشته با دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري مقارن شده بود كه بر اين اساس هريك از كانديداهاي رياست جمهوري دو مستند تبليغاتي را توليد و پخش كردند. پخش مستندهاي نامزدهاي دهمين انتخابات رياست جمهوري از جمعه(هشتم خرداد ماه) در شبكه‌ي اول سيما آغاز شد و به ترتيب مستندهاي محمود احمدي‌نژاد(به كارگرداني جواد شمقدري)، ميرحسين موسوي(به سرپرستي مجيد مجيدي) ، محسن رضايي(به كارگرداني محمدعلي فارسي) و مهدي كروبي(با همكاري سيدضياءالدين ‌دري، علي معلم و بهروز افخمي) در مدت زمان 30 دقيقه به روي آنتن رفتند. كه البته برخي از مستندسازان در بحث حرفه‌يي، نسبت به گذاشتن عنوان «مستند» روي اين تصاوير انتقاد داشتند.

**در سالي كه گذشت تعداد زيادي از جديدترين مستندهاي جذاب و مطرح دنيا كه برنده جوايز مختلف جهاني شده بودند دوبله و از شبكه‌هاي مختلف سيما به ويژه شبكه چهار پخش شدند كه از آن جمله مي‌توان به مستند «خداد‌هاي بزرگ طبيعت» اشاره كرد كه درباره‌ي حيات‌وحش در كره زمين است، اين مجموعه محصول شبكه‌ي بي.بي.سي است كه در سال 2009 توليد و برنده‌ي يك جايزه‌ از جشنواره‌هاي بين‌المللي شده است، «مردي روي سيم»، «ملاقات تا پايان جهان»، «روي خط باريك آبي» و «شيكاگو .1» از ديگر مستندهاي جهاني هستند كه از سيما پخش شدند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha