• دوشنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8901-07810
  • منبع : صدا و سیما

راديو وارد 70 سالگي مي‌شود مدير شبكه فرهنگ: راديو در كار خود بازنگري و بازتعريف جديد انجام دهد *عزت‌الله ضرغامي مهمان ويژه‌ي چهار ارديبهشت ماه*

راديو وارد 70 سالگي مي‌شود 
مدير شبكه فرهنگ: راديو در كار خود بازنگري و بازتعريف جديد انجام دهد
*عزت‌الله ضرغامي مهمان ويژه‌ي چهار ارديبهشت ماه*

مدير شبكه فرهنگ راديو در نشستي كه به مناسبت نخستين هم‌انديشي طنز راديويي برگزار شد، اعلام كرد: قرار بر اين است 30 درصد برنامه‌هاي نمايشي راديو با رويكرد طنز توليد شود.

كامران كاظم‌زاده امروز 23 فروردين ماه هم‌چنين مطالبي را درباره هفتادمين سالگرد تأسيس راديو و ويژه‌برنامه شبكه فرهنگ در اين روز (چهار ارديبهشت ماه) بيان و اعلام كرد كه از رييس سازمان صداوسيما نيز براي شركت در اين ويژه‌برنامه دعوت به عمل آمده است.

به گزارش خبرنگار سرويس راديو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در نشست مطبوعاتي نخستين هم‌انديشي طنز راديويي كه با حضور مدير راديو فرهنگ و جمعي از خبرنگاران در محل اين شبكه برگزار شد، كامران كاظم‌زاده خاطرنشان كرد: راديو وارد 70 سالگي مي‌شود و اين پير 70 ساله سال‌هاست كه حس‌هاي خوبي را براي مخاطب خود به يادگار گذاشته و در دنياي شلوغ رسانه‌اي هم‌چنان زنده و پويا راه به جلو را طي مي‌كند.

وي ابراز اميدواري كرد كه اين بالندگي و رشد براي راديو روزافزون باشد و مديران و برنامه‌سازان اين رسانه بتوانند بيش از پيش در خدمت به مردم و بالندگي اين رسانه كمك كنند.

او با بيان اين‌كه چالش‌هاي پيش‌روي رسانه در عصر حاضر بسيار زياد است در اين‌باره اظهار كرد: مهم‌ترين چالش‌هاي حال حاضر توسعه شبكه‌هاي خبري فارسي‌زبان، توسعه شبكه‌هاي فيلم و سريال فارسي‌زبان در آن‌سوي مرزهاست و براساس برنامه‌ريزي كه انجام شده پيش‌بيني مي‌شود كه رقيبان ما حتي براي كودك نيز برنامه‌ريزي كنند.

كاظم‌زاده با بيان اين‌كه تنوع وسايل ارتباط جمعي يكي از مهم‌ترين چالش‌ها پيش‌روي راديوست در اين‌ زمينه گفت: به همين دليل بيش از پيش لازم است كه راديو در كار خود بازنگري و بازتعريف جديد انجام دهد و حضور خود را در دنياي جديد هم‌چنان پويا و موثر حفظ كند.

مدير راديو فرهنگ سپس ادامه داد: يكي از توقعاتي كه از رسانه‌هايي مانند تلويزيون و راديو مي‌رود لزوم سرگرم‌سازي است. اين سرگرمي بايد به جذابيت و در فرهنگ ما به آموزش و رشد منجر شود.

كاظم‌زاده در اين نشست تأكيد كرد: اصلي كه در اين رهگذر نبايد فراموش كنيم الگوبرداري صحيح از مدل‌هاي كارآمد رسانه‌يي است. الآن در دنيا مدل‌هاي مختلف را براي سرگرمي‌سازي تجربه مي‌كنيم. مهم‌ترين رسالت ما ايرانيزه كردن اين سرگرمي‌سازي است كه در جاهايي موفق بوده‌ايم و در جاهايي هنوز جاي كار بسيار دارد.

او به ذكر مثالي در اين ارتباط پرداخت و گفت: در كارهاي هاليوودي همواره لازم است كه نشانه‌اي از فرهنگ آمريكا وجود داشته باشد. اين درحالي است كه ما پشتوانه فرهنگي بسيار غني‌تري داريم و مي‌توانيم بهتر كار كنيم و از مختصات فرهنگ بومي خود در سرگرمي‌سازي‌ها استفاده كنيم.

كاظم‌زاده ادامه داد: بحث سرگرمي‌سازي ريشه عميق در فرهنگ ملي ما دارد، ما به عنوان اصحاب رسانه وظيفه داريم اين كار را واكاوي و امروزي كنيم.

وي شناخت ذائقه مخاطب و توجه به تنوع ذائقه‌ها را نيازمند پژوهشي خاص دانست و افزود: يكي از بايسته‌هاي راديو، پژوهش درباره ذائقه‌ي مخاطب است. پژوهش در زيست‌بوم قوميت‌هاي كشورمان از بايسته‌هاي رسانه‌ي امروز ماست كه با هدف تحكيم وحدت ملي انجام مي‌شود.

كاظم‌زاده ادامه داد: در سرگرمي‌سازي هاليوودي پرخاشگري، خشونت و مباحث ضداخلاقي وجود دارد، ولي در فرهنگ بومي خود ما مي‌توان با زبان مهر و محبت با مردم صحبت كرد. فرق نگاه فرهنگي در همين است؛ نگاه ما به انسان، لطيف و كريمانه است. بر همين اساس راديو تصميم گرفت براي اولين‌بار هم‌انديشي طنز راديويي را به عنوان حركت آغازين در دستور كار قرار دهد، با اين ضرورت كه ساختار طنز در رسانه يكي از بهترين گونه‌هاي سرگرمي‌سازي است.

مدير راديو فرهنگ با بيان اين‌كه جامعه‌ي امروز و هر جامعه‌اي به تحرك و پويايي نياز دارد يكي از جنبه‌هاي اين تحرك را طنز دانست.

او گفت: طنز بهترين گونه در بيان نقد اجتماعي است؛ در هدف‌گذاري كمي و كيفي سال 89 طنز جايگاه ويژه‌يي دارد و قرار است 30 درصد برنامه‌هاي نمايشي راديو با رويكرد طنز توليد شود.

كاظم‌زاده هم‌چنين اعلام كرد: در شبكه‌هاي مختلف راديويي گروه‌هاي توليد طنز شكل پيدا كرده‌اند و مدل‌سازي گسترش شادي و نشاط رسانه در دستور كار شبكه‌هاي راديويي قرار گرفته است. قطعا در ادامه اين هم‌انديشي تشكيل دبيرخانه دايمي پيشنهاد شده است كه در صورت تصويب به مسوولان به صورت مستمر به عنوان جريان پويا در كنار شبكه‌هاي راديويي ادامه پيدا مي‌كند.

مدير راديو فرهنگ يادآور شد: از شبكه فرهنگ به عنوان شبكه‌اي فرهنگي توقع مي‌رود كه بيش از ساير شبكه‌ها به اين مقوله بپردازد و شايد علت آن‌كه برگزاري نخستين همايش طنز راديويي به اين شبكه سپرده شده‌است، همين باشد.

***

كامران كاظم‌زاده مدير راديو فرهنگ در نشست صبح امروز هم‌چنين مطالبي را درباره ويژه‌برنامه‌هاي اين شبكه در روز راديو بيان كرد.

به گزارش ايسنا، او گفت: در روز راديو كه چهارم ارديبهشت‌ماه برگزار مي‌شود، راديو فرهنگ 12 ساعت برنامه خواهد داشت. هم‌چنين قرار است با تمام شبكه‌ها مشاركت داشته باشيم و مديران تمامي شبكه‌ها در اين ويژه‌برنامه حاضر شوند. در اين برنامه از تاريخچه راديو صحبت مي‌كنيم و حس‌هاي زيبايي كه مردم طي اين 70 سال با راديو داشته‌اند. از راديويي صحبت خواهيم كرد كه زماني تنها دو شبكه داشت و به بركات جمهوري اسلامي حال 20 شبكه راديويي برنامه روي آنتن مي‌فرستند. هم‌چنين از برنامه‌سازان و موفق‌هاي راديو صحبت مي‌كنيم.

كامران كاظم‌زاده خاطرنشان كرد: اين برنامه از هفت صبح تا هفت شب پخش مي‌شود و اميدوارم انعكاس‌دهنده بخش كوچكي از فعاليت‌هاي راديو باشد.

او گفت: هم‌چنين از سيدعزت‌الله ضرغامي رييس سازمان صداوسيما دعوت كرده‌ايم كه مهمان ويژه‌ي اين جشن باشند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha