• چهارشنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8812-11972
  • خبرنگار : 71021

بزرگ‌ترين هفت‌سين تاريخ ايران در مجموعه‌ي سعدآباد رونمايي مي‌شود

بزرگ‌ترين هفت‌سين تاريخ ايران در مجموعه‌ي سعدآباد رونمايي مي‌شود

بزرگ‌ترين سفره‌ي هفت‌سين تاريخ ايران، 29 اسفندماه در مجموعه‌ي سعدآباد رونمايي و جشنواره‌ي بهاره‌ي گردشگري نوروز 1389 در كنار آن برپا مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ليلي رتبه‌اي ـ معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ـ‌ در نشست خبري صبح امروز (چهارشنبه، 19 اسفندماه) با اشاره به اين طرح، اظهار كرد: براي طراحي اين سفره‌ي هفت‌سين از 10 صنعت‌گر شاخص در كنار استاد گلستاني به‌عنوان هنرمند برجسته‌ي سنگ‌تراشي استفاده شده است.

رقيه حاتمي‌پور نيز به‌عنوان طراح اين هفت‌سين بزرگ و جشنواره‌ي بهاره‌ي گردشگري، گفت: اين سفره از نظر ابعاد، در تاريخ ايران بي‌نظير است و آميزه‌اي از سنگ و كامپوزيت است و عمري حدود 10سال دارد. در طراحي سفره‌ي هفت‌سين ايراني از نمادهاي ايراني و رنگ فيروزه‌يي الهام گرفته و 60 درصد طرح ساخته شده است و تا 25 اسفندماه به مجموعه‌ي تاريخي سعدآباد براي نمايش منتقل مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه اين طرح به‌منظور جذب تهراني‌هايي كه در تعطيلات نوروز معمولا به سفر نمي‌روند، اجرا مي‌شود، ادامه داد: در سال‌هاي پيش، همواره شاهد بوده‌ايم كه تهران به‌عنوان استان گردشگرفرست بوده است. بنابراين بايد برنامه‌هايي را اجرا كنيم تا گردشگران ديگر مناطق را جذب كنيم و مهم‌ترين راه، استفاده از داشته‌هاي فرهنگي و آيين‌هاي بومي است.

او بيان كرد: كشورهاي همسايه‌ي ايران نيز هفت‌سين دارند؛ اما نه به وسعت ما، آن‌ها نيز آيين‌هايي را برگزار مي‌كنند، اما گستردگي آيين‌هاي ايراني را ندارند.

وي در ادامه‌ي اين نشست خبري به شاخص‌هاي بزرگ‌ترين هفت‌سين تاريخ ايران اشاره كرد و گفت: شمع‌هاي اين هفت‌سين به ارتفاع 5 / 4 متر است و سين‌هاي آن در ظرف‌هايي به ارتفاع دو متر و 25 سانتي‌متر درنظر گرفته شده است. هم‌چنين نمادي از قرآن كريم كه مزين به دعاي تحويل سال است، به عرض و طول 170 سانتي‌متر در دو متر در اين سفره ارائه مي‌شود. سبزه‌ي زنده‌اي نيز به مساحت 64 مترمربع در اين سفره وجود دارد. هم‌چنين آينه‌هاي اين سفره‌ي هفت‌سين مزين به نقش تخت جمشيد (پارسه) است.

حاتمي‌پور ادامه داد: در كنار رونمايي از بزرگ‌ترين هفت‌سين تاريخ ايران، جشنواره‌اي از ساعت 16 روز 29 اسفندماه برپا و در كنار غرفه‌هاي صنايع دستي، اقلام گردشگري و لباس‌هاي محلي، جنگ شادي، موسيقي و نواهاي محلي، مسابقه با طرح موضوع‌هاي گردشگري و به‌منظور اشاعه‌ي فرهنگ سفر براي عموم مردم اجرا مي‌شود.

به گفته‌ي او، ورودي مجموعه‌ي سعدآباد از ساعت چهار بعدازظهر روز 29 اسفندماه به‌مدت 11 روز حذف مي‌شود و ورود براي مردم از ساعت 16 تا 22 آزاد است. هم‌چنين اين برنامه به‌صورت زنده در اين مدت از راديو جشنواره پخش مي‌شود.

حاتمي‌پور افزود: مهماناني از هفت كشور فارسي‌زبان براي مراسم رونمايي دعوت شده‌اند و خانواده‌ي بزرگ ايراني در ساعت 20 روز 29 اسفند مي‌توانند در كنار اين سفره، تحويل سال را جشن بگيرند.

او درباره‌ي هزينه‌ي درنظر گرفته‌شده براي اجراي اين طرح، گفت: شايد براي اين كار نتوان رقمي را تعيين كرد و هنرمندان هم فقط دست‌مزد خود را طلب كرده‌اند. البته هزينه‌ي كار و مصالح آن هنوز دقيق برآورد نشده است.

حاتمي‌پور اظهار داشت: استاد گلستاني همراه همكاران خود، يك‌ماه است روي اين هفت‌سين كار مي‌كنند، البته وقتي مجوز طرح آن‌ها به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارائه شد، شنيديم كه برخي مناطق مي‌خواهند از اين طرح كپي كنند. اين درحالي است كه به‌نظر مي‌رسد، اين طرح‌ها بايد از سوي متولي محفوظ بماند، البته برخي هم كه كپي‌كاري مي‌كنند، به هيچ عنوان نمي‌توانند از ارزش اين طرح بكاهند.

رتبه‌اي نيز توضيح داد: 28 غرفه‌ي صنايع دستي در كنار اين جشنواره و بزرگ‌ترين هفت‌سين تاريخ ايران برپا مي‌شوند و 10 نفر از صنعت‌گران شاخص استان تهران نيز به‌صورت زنده، آثار خود در بخش لباس‌هاي محلي، تراش شيشه، نگارگري، چرم، خاتم، مينا، قلم‌زني روي فلز، نقاشي روي پارچه، سراجي و دوخت‌هاي سنتي توليد مي‌كنند.

او تأكيد كرد: هدف از برپايي اين نمايشگاه فقط فروش اجناس نبود، بلكه ما مي‌خواهيم از اين فرصت براي معرفي آثار هنرمندان و خوداشتغالي استفاده كنيم. اين فرصتي براي مردم است تا با فرآيند توليدات صنايع دستي آشنا شوند.

در ادامه‌ي اين نشست، شهرام علي‌محمدي ـ معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ـ با بيان اين‌كه جشنواره‌ي بهاره‌ي گردشگري نوروز، تلفيقي از بازارچه‌ي فروش صنايع دستي و سفر است، گفت: دفاتر خدمات مسافرتي كه كميته‌ي تهران‌گردي را به‌منظور اجراي تورهاي يك‌روزه‌ي تهران براي تعطيلات نوروزي تشكيل داده‌اند، در اين جشنواره حضور دارند تا برنامه تورهاي خود را در اختيار مردم قرار دهند.

او با بيان اين‌كه دولت از بخش اجرايي درحال خارج شدن و سياست‌گذاري كلان است، اظهار كرد: شعاري را براي تهران با عنوان «قلب تپنده‌ي ايران» در نظر گرفته‌ايم، چون بسياري از تهراني‌ها اين استان را نمي‌شناسند. بنابراين نخست بايد تهران‌گردي را از اين منطقه آغاز كنيم تا به ديگر استان‌ها سرايت كند. اميدواريم سال 89 با اين سياست، به‌عنوان سال تحول گردشگري تهران رقم زده شود.

علي‌محمدي يادآور شد: نخستين جشنواره‌ي بهاره‌ي تهران را سال گذشته به‌مدت شش روز در مجموعه‌ي سعدآباد برگزار كرديم و حدود 400هزار نفر از اين برنامه استقبال كردند. به درخواست آن‌ها تصميم گرفتيم، اين جشنواره امسال هم تكرار شود.

وي با بيان اين‌كه ميزان اقامت مسافران ورودي اين استان زير يك روز است، گفت: مذاكره‌هايي را با تورگردانان انجام داده‌ايم تا تعداد روز اقامت گردشگران در اين استان افزايش يابد. اگر 60 درصد جمعيت استاني با هفت ‌هشت‌ميليون نفر ثابت به مسافرت برود، باز هم افرادي هستند كه در تهران باقي بمانند كه قطعا جمعيت‌شان از ديگر استان‌ها بيش‌تر خواهد بود و ما بايد براي آن‌ها برنامه‌ريزي كنيم.

او ادامه داد: بر اين اساس، با اتحاديه‌ي هتل‌داران استان تهران تفاهم‌نامه‌اي امضا كرديم تا هر گردشگري كه از 20 اسفند تا 13 فروردين 89 به تهران سفر مي‌كند، 40 تا 50 درصد تخفيف بگيرد.

علي‌محمدي در ادامه‌ي اين نشست، به توضيح ديگر برنامه‌هاي معاونت گردشگري اين اداره كل پرداخت و گفت: تهران شايد نخستين استاني بود كه تا كنون توانسته است، اعتبارات خوبي را از استانداري جذب كند. ما براي امسال حدود 260ميليون تومان از استانداري جذب كرده‌ايم و بايد تا ماه چهارم سال آينده، آن را هزينه كنيم. اگر اين اعتبار جذب نشود، بايد رقم‌ها را به استانداري پس بدهيم.

وي بيان كرد: با توجه به اعتبارات موجود، در بخش تبليغات مجموعه كتاب‌هاي مربوط به استان تهران را به‌صورت پالتويي به دو زبان فارسي و لاتين همراه نقشه‌ي جاذبه‌هاي گردشگري استان تهران چاپ كرده‌ايم و قصد داريم، اين مجموعه‌ي فرهنگي را به كمك حاميان مالي در تيراژ بالا چاپ كنيم و در اختيار مدارس تهران قرار دهيم.

او درباره‌ي اين‌كه براي تبليغات تصويري با توجه به تأثير بيش‌تر آن‌ها و محدوديت در اختيار گرفتن تبليغات مكتوب، چه اقداماتي را انجام داده‌ايد؟ گفت: كتاب «روستاهاي گردشگري» با ارائه‌ي اطلاعاتي از 27 روستاي استان تهران در حال چاپ است و همراه لوح فشرده‌اي با معرفي جاذبه‌هاي گردشگري قرار است، در اختيار دانش‌آموزان ايراني قرار گيرد. هم‌چنين روزشمار گردشگري نوجوان نيز براي دانش‌آموزان ابتدايي تهيه شده است.

معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ادامه داد: اعتبارات ما آن‌قدر نيست كه هزينه‌هاي تبليغات تلويزيوني را پرداخت كنيم؛ اما از مديريت شبكه‌هاي تلويزيوني، بخصوص شبكه‌ي تهران استدعا مي‌كنيم، به برنامه‌هاي گردشگري بيش‌تر توجه كنند، چون گردشگري صنعتي فرابخش است. اگرچه ما متولي آن هستيم، اما همه‌ي سازمان‌ها بايد با آن درگير باشند.

او تأكيد كرد: با اجراي اين طرح‌ها سود زيادي عايد ما نمي‌شود. آن‌چه ما دنبال آن هستيم، فقط براي پركردن اوقات فراغت مردم تهران است.

علي‌محمدي اضافه كرد: براي اطلاع‌رساني بيش‌تر در تعطيلات نوروزي، 50 چادر اطلاع‌رساني و 30 پايگاه سيار در مبادي ورودي و خروجي استان تهران تعريف شده‌اند. از 25 اسفندماه نيز مانور نظارتي مشترك معاونت گردشگري كشور و استان تهران در مجموعه‌ي سعدآباد آغاز مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha