• سه‌شنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8812-11298

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: براي آژانس‌هاي مسافرتي سهميه‌ي ورود مسافر خارجي تعيين مي‌كنيم بايد به مرز سه تا چهار ميليون گردشگر مي‌رسيديم

آخرين نشست معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در سال 1388 با تشريح مهم‌ترين برنامه‌هاي اين معاونت براي سال آينده، اقدامات ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي، آمار گردشگران ورودي و امضاي دو تفاهم‌نامه‌ي همكاري برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدرضا موسوي با تشريح اقدامات و برنامه‌هاي ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي براي ارائه‌ي خدمات به گردشگران در نوروز 89، گزارشي را از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي تهيه‌شده در دستگاه‌هاي مختلف عضو اين ستاد ارائه و يادآوري كرد: ‌ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي از دوماه پيش در سطح كشور فعاليت خود را آغاز كرده است. با ابلاغ احكام استانداران، فرمانداران و ديگر مسؤولان ستادهاي تسهيلات سفرهاي نوروزي، برنامه‌ريزي‌ها در بخش‌هاي مختلف با تشكيل كميته‌هاي اجرايي آغاز شده است.

وي رويكرد ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي در سال 89 را ايجاد تسهيلات براي بهبود شرايط سفر و توزيع آن در سطح كشور دانست و گفت:‌ اميدواريم با اطلاع‌رساني مناسب، فرهنگ‌سازي، ايجاد نمايشگاه‌هاي صنايع دستي، در مبادي ورودي و خروجي استان‌ها و همراهي رسانه‌ي ملي، مقاصد جديدي را براي سفر به مردم پيشنهاد دهيم.

موسوي از راه‌اندازي سايت اطلاع‌رساني ICHTO.IR خبر داد و اظهار داشت: ‌در اين سايت جامع، تلفن‌هاي ضروري براي پاسخ‌گويي به نيازهاي مسافران درج شده است. ضمن اين‌كه سامانه‌ي پيام كوتاه سازمان (09669) براي دريافت اطلاعات، شكايت‌ها و نيازمندي‌هاي مردم آماده است.

وي با بيان اين‌كه در نوروز با متخلفان واحدهاي خدماتي برخورد نخواهيم كرد، گفت: انتظار ما اين است كه همه‌ي واحدها در طول نوروز، خدمات مناسبي را به مسافران ارائه كنند و چون ممكن است، برخي از اين واحدها توسط مردم از قبل رزور شده باشند، برخورد با واحدهاي متخلف را به بعد از تعطيلات نوروز موكول مي‌كنيم. قطعا پس از اين دوره، با پلمپ يا لغو مجوز، به تخلف‌هاي آن‌ها رسيدگي مي‌شود.

او درباره‌ي افزايش نگران‌كننده‌ي ميزان سفرهاي نوروزي و تأثير مخرب آن بر آثار تاريخي و سايت‌هاي طبيعي نيز بيان كرد: ما به‌دليل افزايش جمعيت نمي‌توانيم مردم را از ورود به اماكن تاريخي و سايت‌هاي طبيعي منع كنيم؛ اما من هم معتقدم، با توزيع مناسب سفرها، كاهش حجم مسافران در چند استان مشخص و اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي مي‌توانيم بازديد مناسب از آثار تاريخي و رعايت بهداشت در سايت‌هاي طبيعي را در ميان مردم نهادينه كنيم.

وي اظهار داشت:‌ سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تنها متولي براي اطلاع‌رساني و آموزش به مردم نيست. بايد عزمي ملي در فرهنگ‌سازي عمومي سفر، مراقبت از آثار تاريخي و سايت‌هاي طبيعي ايجاد شود.

محمدابراهيم لاريجاني ـ قائم‌مقام ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي ـ نيز در تشريح اقدامات اين ستاد، موضوع آمارگيري گردشگران نوروزي و توزيع سفرهاي نوروزي، تأكيد كرد: براي توزيع سفر و كاهش اثرهاي مخرب سفرهاي انبوه به چند استان مشخص، بايد دو كار اساسي انجام شود؛ اول آن‌كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با همكاري دستگاه‌هاي مختلف، بويژه مطبوعات و رسانه‌ي ملي، مقاصد جديدي را براي سفر به مردم معرفي كند.

وي با بيان اين‌كه استان‌هايي مانند خراسان رضوي، فارس و اصفهان در نوروز با وجود انبوه مسافرت‌ها به نقطه‌ي بحراني مي‌رسند و در بعضي موارد به مردم بد مي‌گذرد، گفت: براي راه‌كار دوم، طرح سال پيش را به‌عنوان تشويق سفر كه به استان‌هاي كم‌برخوردار طراحي و اجرا كرديم، امسال نيز آن را دنبال مي‌كنيم. ضمن اين‌كه از رسانه‌ها، مسؤولان و تصميم‌سازان مؤثر در امر سفر مي‌خواهيم تا فرهنگ‌سازي درباره‌ي سفر به استان‌هاي كم‌برخوردار را دائم گوش‌زد كنند.

لاريجاني با بيان اين‌كه سياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كاهش انبوه سفرها از چند استان مشخص و توزيع آن‌ها در ديگر استان‌هاي كشور است، اظهار داشت: اگر در پايان تعطيلات نوروزي شنيديد كه گردشگري خراسان رضوي يا فارس 20 تا 30 درصد افزايش داشته، بدانيد كه سياست ما در توزيع سفر جواب نداده است.

وي افزود: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در امر همه‌زماني، همه‌مكاني و همگاني كردن سفر تا حدودي موفق بوده است، به‌طوري كه امروز همه‌ي مردم با هر امكان و وسيله‌اي قطعا به سفر خواهند رفت. با اين وجود، ما هنوز در امر همه‌زماني كردن سفر مشكل داريم و بايد براي آن نيز برنامه‌ريزي داشته باشيم.

براي آژانس‌هاي مسافرتي سهميه‌ي ورود مسافر خارجي تعيين مي‌كنيم

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تشريح برنامه‌هاي اين معاونت در سال آينده، گفت: درجه‌بندي هتل‌ها پس از پنج‌سال توقف دوباره در سه سطح فصل پرسفر، كم‌سفر و سفرهاي گروهي در دستور كار قرار مي‌گيرد و هتل‌ها موظف‌اند، براساس سقف قيمتي مشخص‌شده، قيمت‌هاي خود را براي يك‌سال آينده تعيين كنند.

وي با بيان اين‌كه درجه‌بندي هتل‌ها فضاي رقابت مناسب و ارتقاي خدمات را به هتل‌ها بازمي‌گرداند، اظهار كرد: در عرصه‌ي هتل‌داري، موضوع نظارت و پاسخ‌گويي مديران هتل‌ها به‌طور جدي در دستور كار است، به‌طوري كه نصب كارت مديريت روي سينه‌ي مديران هتل‌ها لازم‌الاجرا مي‌شود تا هر مسافر و گردشگري در صورت نياز به دريافت اطلاعات يا توضيح درباره‌ي موانع و مشكلاتش بتواند مستقيم با مدير هتل صحبت كند.

موسوي هم‌چنين به واگذاري اختيارات اجرايي معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به بخش خصوصي اشاره كرد و گفت: تلاش ما اين است تا به‌جز نظارت عاليه‌ي سازمان، ديگر اختيارات را در حوزه‌هاي آموزش، صدور پروانه يا امور اجرايي به بخش خصوصي فعال واگذار كنيم. به همين دليل، از تمام اتحاديه‌ها و انجمن‌هاي فعال در امر واحدهاي اقامتي و دفاتر خدمات مسافرتي مي‌خواهيم با معرفي دو نماينده به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، واگذاري اين امور را تسهيل كنند.

وي ادامه داد: دو نماينده‌ي بخش خصوصي با دريافت مجوز از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مسؤول مستقيم براي رسيدگي به شكايت‌هاي مسافران، كاركنان و شاغلان صنعت گردشگري، ارزيابي‌ها و نظارت‌ها و فعاليت‌هاي اجرايي خواهند شد.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تأكيد بر ضرورت سامان‌دهي موضوع ورود و خروج گردشگران و ايجاد توازن ميان آن‌ها، گفت:‌ در حالي كه 2500 دفتر خدمات مسافرتي در كشور فعاليت مي‌كنند، فقط 60 دفتر در حوزه‌ي ورود گردشگران خارجي فعاليت مي‌كنند و بخش عمده‌اي از دفاتر، در حوزه‌ي خروج گردشگران كار مي‌كند. به همين دليل است كه ما سال آينده، سهميه‌ي خروج گردشگران از كشور را براي هريك از دفاتر تعيين مي‌كنيم.

وي افزود:‌ دفاتر خدمات مسافرتي موظف‌اند، در مقابل گردشگران خروجي خود به همان ميزان، گردشگر ورودي به كشور داشته باشند.

تا پايان سال دوميليون و 600هزار گردشگر خارجي در كشور خواهيم داشت

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آمار گردشگران خارجي را تا پايان بهمن‌ماه، دوميليون و 61هزار و 946 نفر اعلام كرد و گفت‌: روز پيش، 487 نفر توسط يك كشتي تفريحي به كشور وارد شدند كه با احتساب اين مجموعه و هم‌چنين لحاظ ورود تعداد گردشگر ديگر تا پايان اسفندماه تقريبا به عدد دوميليون و 600هزار گردشگر خارجي در سال 88 مي‌رسيم.

به گفته‌ي او، آمار گردشگران خارجي 22 مرز از مجموع 80 مرز هوايي، زميني و دريايي نشان مي‌دهد، گردشگران ايران از مليت‌هاي مختلف مانند تركيه، هند، چين، آلمان، پاكستان، عراق، فيليپين، كنيا، برزيل، جاماييكا و ... بوده‌اند. آمار گردشگران خارجي به تفكيك مليت‌ها و تعداد تردد از مرزها به‌طور كامل مشخص است. سال آينده تلاش مي‌كنيم، اين آمار روي سايت UNWTO ثبت شود.

وي اظهار داشت: در آمار گردشگران كشورهاي ديگر مانند تركيه، مسافران ترك اقامت‌كننده در كشورهاي خارجي و تاجراني كه حتا توقفي يك‌شبه در اين كشور ندارند، لحاظ مي‌شوند؛ اما ما در آمار گردشگري خارجي خود چنين مواردي را لحاظ نمي‌كنيم.

موسوي بيان كرد: ‌شيوع آنفلوآنزا، تحريم‌ها و شرايطي ديگر سبب شد تا در حالي كه ما بايد به مرز سه تا چهارميليون گردشگر مي‌رسيديم، اين امر محقق نشود.

وي تأكيد كرد: سال آينده، حضور گردشگران خارجي قطعا بيش‌تر مي‌شود.

محمدرضا پوينده ـ مدير كل گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز درباره‌ي سرانجام طرح احصا آمار اقماري گردشگري كشور، گفت: اين وظيفه در برنامه‌ي چهارم توسعه برعهده‌ي مركز آمار گذاشته شده بود كه آن‌ها اعلام كردند، براي اجراي اين طرح به اطلاعات پايه‌يي نيازمندند. به همين دليل، با تشكيل كميته‌ي ملي آمار تلاش كرديم، علاوه بر ارائه‌ي اين اطلاعات پايه‌يي به مركز آمار، خود نيز به آماري جامع از وضعيت گردشگران خارجي در كشور دست پيدا كنيم.

او افزود: نرم‌افزارهاي نيروي انتظامي در 80 مرز براي احتساب آمار گردشگران خارجي تغيير كردند. اميدوارم با همكاري سازمان جهاني جهان‌گردي در سال آينده، اجرايي كردن طرح TSI ايران و احتساب حساب‌هاي اقتصادي آن ممكن شود.

تفاهم‌نامه‌ي همكاري براي تهيه‌ي برند گردشگري امضا شد

موسوي در پايان اين نشست رسانه‌يي از تهيه‌ي برند گردشگري توسط نخستين شركت هلدينگ تخصصي گردشگري كشور خبر داد و گفت: اين هلدينگ موظف شده است، در مدت چهارماه، مطالعات برند گردشگري كشور را انجام دهد.

حسن انصاري ـ مدير عامل نخستين شركت هلدينگ تخصصي گردشگري كشور ـ نيز با بيان اين‌كه موضوع برندسازي در گردشگري در چند دهه‌ي گذشته اهميت بسياري يافته است، اظهار كرد: در بازارهاي به‌شدت رقابتي جهان، نياز مقاصد گردشگري براي ايجاد يك هويت منحصربه‌فرد بيش از گذشته ضرورت يافته است.

وي با بيان اين‌كه يك كشور فقط با وجود جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي نمي‌تواند در جذب گردشگر موفق باشد، گفت: گروه آموزشي و پژوهشي شركت، تحقيقات را براي ساخت برند ملي گردشگري از سال 1386 آغاز كرده و در مرحله‌ي نخست اين طرح پژوهشي مطالعاتي، نمونه‌هايي از 10 كشور موفق در ساخت برند گردشگري الگويابي شده است.

انصاري تأكيد كرد: ‌با استفاده از الگوهاي مرحله‌ي نخست، بررسي‌هايي براي شناخت راهبردهاي لازم در ساخت برند گردشگري ايران انجام شده و اكنون با استفاده از كارشناسان داخلي و خارجي مراحل نهايي مطالعات پياده‌سازي و اجراي عملي پروژه در حال انجام است.

به گفته‌ي او، جايگاه‌سازي براي برند گردشگري ايران در بازارهاي هدف نتيجه‌ي نهايي اين پروژه خواهد بود تا ايران را براي تبديل شدن به برندي ممتاز در خاورميانه، ‌آسيا و جهان به جايگاهي مناسب برساند.

به گزارش ايسنا، تفاهم‌نامه‌ي اجراي طرح مطالعات تعيين سطح مهارت‌هاي كاركنان در صنعت گردشگري با هدف ارتقاي مهارت‌هاي شاغلان صنعت گردشگري با نخستين هلدينگ تخصصي گردشگري كشور امضا شد.

انصاري ـ مدير عامل اين هلدينگ ـ در توضيح‌هايي گفت: تعيين سطح، آينه‌ي تمام‌نماست كه به كاركنان و شاغلان صنعت گردشگري، نقاط ضعف و قوت آن‌ها را نشان مي‌دهد و در نهايت، سبب رفع نواقص و افزايش سطح علمي و مهارتي آن‌ها خواهد شد.

تفاهم‌نامه‌ي همكاري نخستين هلدينگ گردشگري سلامت در خراسان رضوي نيز در پايان اين نشست امضا شد.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اضافه كرد: اين هلدينگ با راه‌اندازي يك سايت جامع پنج‌زبانه و عضويت نمايندگاني از وزارت‌هاي بهداشت، امور خارجه و كشور، اتاق بازرگاني و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، برنامه‌ريزي‌هاي كلان اجرايي را در حوزه‌ي گردشگري سلامت و اجرايي كردن آن‌ها در دستور كار قرار مي‌دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha