• سه‌شنبه / ۱ دی ۱۳۸۸ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8810-00119
  • منبع : مطبوعات

افسانه زماني با تاكيد بر تاسيس مدرسه نمايش‌هاي آييني سنتي: نسل جديدي از تعزيه‌خوانان بايد تربيت شوند

افسانه زماني با تاكيد بر تاسيس مدرسه نمايش‌هاي آييني سنتي: 
نسل جديدي از تعزيه‌خوانان بايد تربيت شوند

افسانه زماني كه تعزيه «طفلان زينب» را با گروهي از كودكان و نوجوانان اجرا مي‌كند، اظهار اميدواري كرد: مدرسه نمايش‌هاي آييني سنتي تأسيس شود.

اين كارگردان تئاتر به خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: هنر تعزيه با حفظ ويژگي‌هاي اصيل و آييني خود بايد جنبه‌هاي تازه‌اي پيدا كند كه انجام اين امر در گرو تربيت نسلي جديد از تعزيه‌خوانان است.

او با تأكيد بر لزوم حفظ ويژگي‌هاي اصيل تعزيه خاطرنشان كرد: امروزه تعزيه ما به عنوان گونه‌اي از نمايش‌هاي آييني ايراني در سطح جهان شناخته شده و در ميان الگوهاي نمايشي جهان ثبت شده است اما اگر نتوانيم اين‌گونه نمايشي را با الگوهاي نمايشي روز جهان هماهنگ كنيم، حذف خواهد شد.

اين كارگردان در عين حال گفت:اين موضوع به معناي دخالت در ويژگي‌هاي اصيل تعزيه نيست، بلكه به معناي افزودن عناصر جديدي به اين‌گونه نمايشي است.

به اعتقاد زماني با پرورش نسل جديد و نيز با اضافه كردن عنصر كارگرداني و هنرمنداني كه به موسيقي آشنايي لازم داشته باشند، مي‌توان به اين هدف دست يافت.

وي با ابراز خرسندي از اجراي برنامه تعزيه با كودكان اضافه كرد: همين‌كه ديده شود كودكاني داريم كه توانايي تعزيه‌خواني و شبيه‌گرداني را دارند، تأثير مثبتي بر مسوولان مي‌گذارد و آنان را به ادامه اين كار دلگرم‌تر مي‌كند.

زماني‌كه تعزيه «طفلان مسلم» را با 7 كودك و نوجوان بين 8 تا 13 سال اجرا مي‌كند متذكر شد: بسياري از گونه‌هاي نمايشي ما، ميراث در خطر به شمار مي‌آيند. اميدوارم اهالي تئاتر و دوستان ديگر براي حفظ اين آيين‌ها تلاش كنند.

وي كه پيش از اين هم گونه‌هاي ديگري از آيين‌هاي نمايشي را با كودكان و نوجوان در جشنواره تئاتر آييني سنتي اجرا كرده بود درباره آموزش كودكان تعزيه‌خوان توضيح داد: بسياري از اين كودكان در خانواده‌هايي زندگي مي‌كنند كه در آن‌ها تعزيه‌خوان و شبيه‌گردان حضور دارند، بنابراين در خانواده‌شان با اين‌گونه نمايشي آشنا شده‌اند اما به هرحال در بلندمدت نيازمند كلاس‌ها و آموزشگاه‌هايي براي آموزش هنرهاي سنتي‌مان هستيم تا به صورت آكادميك و علمي اين آموزش‌ها انجام شود.

زماني كه با 7 پسربچه اين تعزيه را اجرا مي‌كند درباره حضور دختربچه‌هاي تعزيه‌خوان هم متذكر شد: تعزيه طفلان زينب نيازي به دختربچه ندارد اما در هرحال تعزيه نمايشي ديني است و قواعد و مقررات خاص خود را دارد و ما هم نمي‌خواهيم حرمت‌شكني كنيم. حضور دختربچه در تعزيه با محدوديت‌هايي همراه است.

او در پايان از تلاش احمد عزيزي در گردآوري نسخه تعزيه «طفلان زينب» و معرفي كودكان تعزيه‌خوان و دفتر تئاتر آييني سنتي در برگزاري اين برنامه تقدير و اظهار اميدواري كرد: اين حركت‌ها تداوم داشته باشد.

افسانه زماني تعزيه «طفلان حضرت زينب» را ساعت 16/30 روز چهارشنبه دوم دي‌ماه در محوطه باز تئاترشهر اجرا مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha