• دوشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۸۸ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8809-08791
  • خبرنگار : 71021

رييس پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي: موافقت‌نامه‌ي 500ميليون توماني با صنايع دستي امضا شد رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي: ثبت هنرهاي ملي هرچه زودتر به نتيجه برسد

رييس پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي از بستن تفاهم‌نامه‌ي 500ميليون توماني با معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي مطالعه و پژوهش درباره‌ي برخي رشته‌هاي صنايع دستي خبر داد. به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در سومين روز از هفته‌ي پژوهش، نشست پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي با حضور معاون سازمان و رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در سالن اجتماعات پژوهشكده‌ي حفاظت از آثار و اشياي تاريخي و فرهنگي برگزار شد. سعيد زاويه در اين نشست با بيان اين‌كه اين ايام ما را به ياد وظيفه‌ي خود در عرصه‌ي پژوهش انداخت، گفت: در اين نشست، قصدم ارائه‌ي گزارش از عملكرد پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي نيست، چون آن‌چنان كه بايد و شايد نتوانستيم اهداف و وظايف خود را انجام دهيم و من بايد در اين‌باره پوزش بطلبم. رييس پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي به شكاف بين كشورهاي درحال توسعه و توسعه‌يافته در بخش پژوهش و ضرورت تغيير شاخص‌هاي پژوهشي در كشور اشاره كرد و ادامه داد: اكنون رابطه‌ي بين صنعت، پژوهشگاه، دانشگاه و پژوهش مغفول و گنگ است و بايد براي پاسخ به «چه»هاي بسياري كه وجود دارند، برنامه‌ريزي دقيقي انجام دهيم. وي تأكيد كرد: اگر نتوانيم فاصله‌ي بين تصميم‌گيري و اجرا را كوتاه كنيم، سرمايه‌هاي ما در بخش پژوهش هدر مي‌روند. اميدوارم در فرصت باقي‌مانده تا پايان سال، سياست‌هاي كلي اين پژوهشگاه براي پژوهشكده‌هاي ديگر تنظيم شود. او با اشاره به كمبود بودجه در بخش پژوهش، اظهار داشت: موافقت‌نامه‌اي به مبلغ 500ميليون تومان با معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تنظيم شده است كه 200ميليون تومان آن براي اصلاح بدنه‌ي سفال و لعاب اختصاص مي‌يابد. هرچند اين بودجه كافي نيست، اما در تاريخ معاصر براي نخستين‌بار چنين مبلغي براي پژوهش درباره‌ي فرمولاسيون سفال اختصاص داده مي‌شود تا كاربري مواد اين ظرف‌ها بهتر شود. زاويه بيان كرد: 40ميليون تومان ديگر از اين مبلغ به توافقي براي پژوهش روي صنايع دستي ساكنان زاگرس از شمال تا جنوب اين منطقه اختصاص مي‌يابد كه تاكنون مطالعاتي روي آن انجام نشده است. هم‌چنين 100ميليون تومان فقط براي يك رشته و در يك استان با عنوان مس كرمان به‌منظور احياي آن‌چه در گذشته وجود داشته است، اختصاص مي‌يابد. او با تأكيد بر اين‌كه وظيفه‌ي ما فقط مطالعه و احياي آثار گذشته نيست، گفت: قصد ما تاريخ‌سازي است. بنابر اين اصل، «معراج‌نامه»‌ با موضوع معراج حضرت محمد (ص) را به‌عنوان وظيفه در بخش كتابت و منبت به همكاران پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي تكليف كرده‌ايم كه تهيه‌ي آن آغاز شده است. البته مدتي است، پي‌گير تعيين وقت ديداري با آيت‌الله جوادي آملي براي دريافت تذكر و توصيه درباره‌ي اين اثر نفيس و ارزشمند هستيم كه تاكنون ميسر نشده است. رييس پژوهشكده‌ي‌ هنرهاي سنتي در ادامه‌ي اين نشست اظهار كرد: روز گذشته، با سازمان بنادر و كشتي‌راني براي پژوهش پروژه‌ي خليج فارس مذاكره‌هايي شدند كه در قالب فيلم و كتاب بحث‌هاي مردم‌شناسي، اقتصاد سواحل، صنايع دستي، موسيقي و آيين‌هاي سنتي خليج فارس با بودجه‌ي اين سازمان تهيه و تنظيم مي‌شود. او با اشاره به ديگر مشكلات بخش پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي درباره‌ي كمبود فضاي اين پژوهشكده سخن گفت و درخواست كرد، به انتظار افرادي كه در اين پژوهشكده كار مي‌كنند، براي اضافه شدن فضاي بيش‌تر توجه نشان داده شود. زاويه هم‌چنين به ديگر توافق‌هاي صورت‌گرفته با معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي اشاره كرد و افزود: قرار شد، براي ميدان امام (ره) در اصفهان 30 نمونه‌ي صنايع دستي را مدل‌سازي و تعريف كنيم و در اختيار صنعت‌گران فعال در اين منطقه قرار داده شود. ممنوعيت فروش محصولات غير صنايع دستي و خارجي در مراكز فرهنگي مانند ميدان امام (ره) اصفهان نيز به پيشنهاد پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي تصويب شد كه احتمال اجراي اين مصوبه اين هفته درباره‌ي مراكز فرهنگي شيراز وجود دارد. در ادامه‌ي بزرگداشت هفته‌ي پژوهش با رويكرد به پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي، احمد خوشنويس ـ رييس پژوهشگاه‌ سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ با اعتقاد به اين‌كه واژه‌ي هنرهاي سنتي براي دور كردن هنر از زندگي امروز و نشان دادن واپس‌گرايي كاربرد يافته است، گفت: ما با چالش بزرگي مواجه‌ايم، چون هر كسي به اين هنرها گرايش پيدا مي‌كند، براساس اين اعتقاد، واپس‌گرا ناميده مي‌شود و استادكار در اين شرايط سخت مجبور است، اين هنرها را نگه دارد تا از بين نروند. وي با انتقاد نسبت به رويكرد انبوه‌سازي در صنايع دستي، بيان كرد: از ما مي‌خواهند از هنرهاي سنتي، صنعت بسازيم. اگر ما اثري را در توليد انبوه به بازار وارد كنيم كه ديگر ارزشي ندارد، چون تمام زيبايي هنر در اين است كه با عشق توليد شود. از ما انتظار دارند، صنعت درست كنيم، اما هنرهاي سنتي خود را هم حفظ كنيم، درحالي‌كه اين امكان‌پذير نيست. خوشنويس با اشاره به وجود آثار تقلبي خارجي از صنايع دستي ايراني در بازارهاي كشور، گفت: بايد هرچه زودتر براي ثبت هنرهاي ملي اقدام شود، چون كشورهايي كه فكر تجاري دارند، دنبال دزدي آثار ما هستندو شنيده‌ام چيني‌ها گوني‌گوني «دُر نجف» را به عراق صادر مي‌كنند! ما بايد مواظب هنرهاي خود باشيم تا آن‌ها را از ما ندزدند. بنابراين ثبت و مراقبت براي حفظ اين هنرها لازم است. او با اشاره به شب يلدا، ادامه داد: امشب، شب تولد مهر است، پيروزي نور بر تاريكي كه در روزگاران كهن، تولد حضرت مسيح (ع) هم بوده است و در تاريخ بيزانس آن را جابه‌جا كردند. ممكن است، برخي فقط جشن امشب را به خاطر داشته باشند و عده‌اي به‌دليل هم‌زماني شب يلدا با محرم بر اين تفكر خورده بگيرند. درحالي‌كه مي‌توان پيروزي نور بر تاريكي اين شب را به پيروزي خون بر شمشير شبيه بدانيم. بنابراين هيچ تضادي بين ماهيت اين روزهاي متقارن وجود ندارد. خوشنويس اظهار داشت: منشور كوروش از 27 دي‌ماه، در موزه‌ي ملي به‌مدت چهارماه مهمان ايران است و پژوهشگاه به‌عنوان كميته‌ي علمي، همايشي را هم‌زمان برگزار مي‌كند. صحبت بر اين است كه متن منشور كوروش كه شامل عدالت، برداشتن برده‌داري و برابري انسان‌هاست، در اين همايش مطرح شود. وي افزود: 2500 سال پيش، كوروش اين حرف‌ها را زد و بعدها، آبراهام لينكلن اين صحبت‌ها را بيان كرد؛ اما بيش‌تر از كوروش ما معروف است، چون كوروش را آلوده كردند تا ما هيچ‌گاه جرأت نكنيم، افكار او را مطرح كنيم. او درباره‌ي محدوديت فضاي پژوهشكده‌ها، گفت: به‌تدريج در حال تجميع اين پژوهشكده‌ها در يك مركز هستم؛ اما پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي را به‌دليل اهميتي كه دارد، اكنون جرأت نمي‌كنم جابه‌جا كنم؛ ولي اي كاش مي‌توانستم فضاي بيش‌تري را براي آن بگيرم. خوشنويس خطاب به رييس پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي، تأكيد كرد: پي‌گير بازديد معاون بين‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي از پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي باشيد، چون آن‌ها سفارش‌هايي براي خارج از كشور دارند و ما بايد از اين فرصت استفاده كنيم. او به تعداد تحقيق‌هاي موجود در پژوهشگاه اشاره و اضافه كرد: وقتي من آمدم، تحقيق‌هاي زيادي وجود داشتند، اما هيچ‌يك كيفيت نداشتند و فقط يك تحقيق بود كه كيفيت لازم را داشت كه آن تحقيق جدي پي‌گيري مي‌شود و اصلا مهم نيست كه ديگران بگويند، در زمان مديريت من فقط همين يك تحقيق انجام شد. به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين برنامه، مراسم پرده‌خواني با اجراي «ميرزاعلي» جوان‌ترين نقال و پرده‌خوان برگزار شد. او پيش از اجراي برنامه‌اش به مزاح گفت: فكر مي‌كنم، آن‌چه درباره‌ي دزدي فرهنگ در اين مراسم گفته شد، كاملا ملموس و درست باشد و به نظر مي‌رسد، با ادامه‌ي اين وضع چند وقت ديگر از چين نقال به ايران وارد شود. نمايشگاهي از فعاليت‌هاي پژوهشكده‌هاي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پژوهشكده‌ي حفاظت از آثار و اشياي تاريخي و فرهنگي برگزار شده بود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha