• دوشنبه / ۱۶ آذر ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8809-00398.149747

رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها خبر داد: دريافت رديف اعتباري در بودجه‌ي سال آينده پي‌گيري مي‌شود جشنواره‌ي اقوام جهان در ايران برپا خواهد شد

رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها خبر داد:
دريافت رديف اعتباري در بودجه‌ي سال آينده پي‌گيري مي‌شود
جشنواره‌ي اقوام جهان در ايران برپا خواهد شد

رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: دريافت رديف اعتباري در لايحه‌ي بودجه‌ي سال آينده را در دستور كار داريم.

محمدحسين برزين در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تأكيد بر اين‌كه تبليغات و اطلاع‌رساني، ستون اصلي صنعت گردشگري است، بيان كرد: در چارت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها تعريف نشده بود. به همين دليل، اعتبار مشخصي نداشت. اين ستاد تا امروز با اتكا به كمك‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و تأمين منابع از محل‌هاي مختلف از جمله جذب اسپانسر يا همكاري هتل‌ها توانسته، هزينه‌هاي خود را پرداخت كند و بديهي است، چنين منابعي تداوم لازم و كافي را ندارند.

برزين اظهار داشت: به پيشنهاد رحيم‌مشايي ـ رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ به‌زودي برنامه‌هاي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها را به‌صورت برنامه‌نويسي‌شده به دولت ارائه مي‌كنيم تا در بودجه‌ي سال آينده، براي اين بخش بودجه‌اي مستقل پيش‌بيني شود.

رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها با اشاره به هزينه‌ي 850ميليون دلاري تركيه براي تبليغات و اطلاع‌رساني در حوزه‌ي گردشگري، تأكيد كرد: امارات سالانه ده‌ها ميليارد تومان براي اطلاع‌رساني و تبليغات گردشگري در دبي صرف مي‌كند. اين درحالي است كه ايران در چهار تا پنج سال گذشته، بيش‌تر از 12ميليارد تومان خرج نكرده است.

وي با بيان اين‌كه با قناعت و رياضت بسياري در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري شركت كرده‌ايم، گفت: ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها با زحمت فراوان نه‌تنها از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، بلكه از مجاري مختلف تلاش كرده است، با تأمين اعتبارات و صرف بهينه‌ي آن‌ها، نمايشي خوب را از توانمندي‌ها و برنامه‌هاي ايران در حوزه‌ي گردشگري ارائه كند.

او توضيح داد: ممكن است، كوچك شدن زمين‌هاي ايران در نمايشگاه‌هاي ژاپن يا آلمان براي برخي فعالان اين حوزه پرسش ايجاد كرده باشد. بايد تأكيد كنم كه تمام اين مسايل به‌دليل همان محدوديت‌هاي مالي اتفاق افتاده‌اند؛ اما باز هم ما تلاش كرديم تا با اتكا به حداقل اعتبارات، چراغ ستاد را روشن كنيم.

رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها با تأكيد بر حضور آژانس‌هاي حرفه‌يي ايران در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، بيان كرد: حضور آژانس‌هاي حرفه‌يي و قدرتمند كه بسته‌هاي متنوع مسافرتي دارند، براي حضور در نمايشگاه‌ها از اولويت‌هاي اصلي ستاد است. خوشبختانه آژانس‌هاي مسافرتي ايران در پنج‌سال گذشته، مسير مناسبي را از حرفه‌يي شدن طي كرده‌اند، به‌طوري كه در شرايط كنوني ركود بازار گردشگري جهان، قراردادهاي خوبي مي‌توانند منعقد كنند.

وي بر معرفي مناسب ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي تأكيد كرد و گفت: در چندسال گذشته، توانسته‌ايم چهره‌اي خوب از ايران و ظرفيت‌هاي تاريخي و گردشگري‌اش را به جهانيان عرضه و نظر برنامه‌ريزان بزرگ گردشگري را به آن جلب كنيم. اكنون وقت آن رسيده است كه برنامه‌هاي خود را نهادينه كنيم و نگذاريم چراغ ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها به‌عنوان حامي اصلي بخش خصوصي و سياست‌گذار حضور ايران در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري خاموش شود.

برزين با بيان اين‌كه حمايت‌هاي مالي از دفاتر خدمات مسافرتي شركت‌كننده در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي ادامه دارند، اظهار داشت: اكنون بالاي 70 درصد به بخش خصوصي يارانه مي‌دهيم، يعني غرفه‌ي 10ميليوني را حدود دوميليون و 500هزار تومان به شركت‌كنندگان در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي مي‌دهيم. در كنار اين يارانه‌ي دولتي، هزينه‌ي اقلام تبليغاتي، غرفه‌آرايي و برنامه‌هاي جانبي نيز از سوي ستاد پرداخت مي‌شود.

وي هدف اصلي ستاد از نقش حمايتي خود را بلوغ بخش خصوصي دانست و ادامه داد: تمام تلاش ما اين است كه هرچه سريع‌تر آژانس‌ها را به حوزه‌ي اجرا در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي وارد كنيم، چراكه معتقديم، دولت نمي‌تواند تا ابد، مسؤوليت اجرا و سياست‌گذاري را هم‌زمان بر دوش داشته باشد.

برزين با اشاره به ناتواني مالي آژانس‌هاي مسافرتي، تأكيد كرد: اصل بازارداري بعد از بازاريابي، مهم‌ترين ركن فعاليت آژانس‌هاي مسافرتي است كه متأسفانه در بيش‌تر مواقع، به‌دليل بنيه‌ي ناتوان مالي آن‌ها، از دست مي‌رود.

وي با بيان اين‌كه سياست‌هاي حمايتي دولت تا بلوغ نسبي بخش خصوصي حتما ادامه دارند، افزود: اين ستاد تلاش مي‌كند، با بهره‌گيري از مديريت مصرف با صرف هزينه‌ي اندك، بيش‌ترين بهره‌وري‌ها را داشته باشد و با اتكا به تجربه‌اي كه كسب كرده است، حتا يك برگ كاغذ را هم بيهوده هزينه نكند.

رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها درباره‌ي تغيير نام اين ستاد به شركت نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري، بيان كرد: اين تغيير فقط جابه‌جايي دو نام است و به محتوا و ماهيت عملكردي آن هيچ خللي وارد نمي‌كند.

وي درباره‌ي برنامه‌هاي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ در ادامه‌ي جدول نمايشگاهي امسال، اظهار كرد: در نخستين گام بعد از قطع پخش تيزرهاي تبليغاتي از شبكه‌هاي ماهواره‌يي، در نظر داريم با همكاري شبكه‌ي الجزيره براي تعطيلات ژانويه، تبليغات ماهواره‌يي را دوباره آغاز كنيم.

برزين معتقد است: تأثير پخش تبليغات ماهواره‌يي در جذب گردشگران، بويژه از كشورهاي همسايه و بازسازي تصوير غيرواقعي ارائه‌شده از ايران، بسيار موفق بوده است و در دوره‌اي حجم تقاضاي ورود تورها به ايران افزايش يافته بود، به‌طوري كه برخي تورگردان‌ها به‌دليل كمبود فضاي اقامتي، مجبور به لغو برخي تورهاي خود شدند.

رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها با اشاره به حضور ايران در پنج نمايشگاه بين‌المللي تا كنون، گفت: تا پايان سال نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، در پنج نمايشگاه بزرگ مهم ديگر در ابعاد بين‌المللي حضور مي‌يابيم. هم‌چنين اميدواريم از نمايشگاه‌هايي مانند فيتور، Bit ميلان و ITB برلين بيش‌ترين بهره را ببريم.

وي در ادامه‌ي گفت‌وگوي خود با خبرنگار ايسنا، بيان كرد: متأسفانه حوادث پس از انتخابات، خراشي ناجوانمردانه بر چهره‌ي ايران وارد كرد و فعاليت‌هاي چندساله‌ي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها را براي نمايش امنيت ملي ايران و زيبايي‌هاي آن تحت تأثير قرار داد.

او بر ضرورت برگزاري هفته‌هاي فرهنگي ايران در كشورهاي ديگر و حضور قدرتمندتر در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تأكيد كرد و افزود: به‌زودي در نمايشگاه «پارلمان اديان» كه در استراليا برگزار مي‌شود، حضوري پررنگ خواهيم داشت و نمايشگاه عكسي را از هم‌زيستي مسالمت‌آميز اديان در ايران برپا مي‌كنيم. هم‌چنين برگزاري هفته‌هاي فرهنگي در كانادا، بلاروس و ديگر كشورهاي جهان در دستور كار ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاست.

برزين درباره‌ي قرار دادن نام ايران در تقويم جهاني برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، اظهار داشت: برگزاري اين نمايشگاه‌ها به مقدمات و پيش‌نيازهايي وابسته است كه بايد ابتدا مسير براي اين مقدمات ايجاد شود.

وي با بيان اين‌كه وارد كردن نام ايران در تقويم جهاني نمايشگاه‌هاي بين‌المللي سخت نيست، گفت: ما بايد در برگزاري نمايشگاه‌ها به ملاك‌هاي حداقلي دست يابيم تا نمايشگاهي مناسب و درخور شأن و جايگاه ايران دست كم با حضور نمايندگان 20 تا 30 كشور جهان برپا كنيم. البته براي برگزاري نمايشگاه بين‌المللي گردشگري در ايران درحالي‌كه نبايد چندان عجله كنيم، نبايد كوتاهي هم داشته باشيم و در تعيين پيش‌نيازها و مقدمات اجرايي باقي بمانيم.

رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها با بيان اين‌كه جدول نمايشگاه‌هاي بين‌المللي سال آينده، خردادماه اعلام مي‌شود، افزود: تا پايان امسال، نمايشگاه‌هاي CIS روسيه، منديال فرانسه و COT چين و هنگ‌كنگ و ATM دبي در دستور كار است.

برزين هم‌چنين از برگزاري يك جشنواره‌ي بين‌المللي در مالزي به‌مناسبت ثبت جهاني نوروز خبر داد و گفت: در اين جشنواره كه با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و سازمان فرهنگي هنري شهرداري و ديگر نهادها برگزار مي‌شود، تمام آيين‌هاي سنتي نوروز از چهارشنبه‌سوري تا بقيه‌ي آيين‌ها به‌نمايش گذاشته مي‌شوند.

وي برگزاري اين جشنواره را هم‌زمان با برگزاري مراسم عيد نوروز اعلام كرد و ادامه داد: در نظر داريم، چنين مراسمي را در يكي از كشورهاي آسيايي و شريك در ثبت جهاني نوروز برگزار كنيم، البته وعده‌ي قطعي براي آن نمي‌توانم بدهم.

برزين درباره‌ي تغييرات احتمالي در جدول نمايشگاه‌هاي بين‌المللي سال آينده نيز گفت: براي آن جدول، با هم‌كاري و هم‌فكري بخش خصوصي به‌موقع تصميم مي‌گيريم.

او اظهار كرد: امسال برگزاري جشنواره‌ي جهاني اقوام را در ايران پي‌گيري مي‌كنيم. اين جشنواره با حضور اقوام مختلف از كشورهاي جهان براي نمايش آيين‌ها، آداب و رسوم مردم در سراسر دنيا در كيش برگزار مي‌شود.

وي در ادامه اظهار داشت: اكنون به پيشنهاد برخي آژانس‌هاي مسافرتي، جست‌وجوي چند بازار جديد را براي حضور بخش خصوصي دنبال مي‌كنيم و بازارهايي را مانند كره و هنگ‌كنگ براي اين منظور بررسي مي‌كنيم.

رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها گفت: سال گذشته، با توافق تشكل‌هاي صنفي و فعال در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي مانند جامعه‌ي تورگردان‌ها و شوراي كانون انجمن‌هاي صنفي دفاتر و خدمات مسافرتي كشور و ديگر اعضا، جدول نمايشگاه‌ها را تهيه كرديم.

به گفته‌ي او، ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها به‌دليل بروز برخي مشكلات و كاستي‌ها در اجراي كامل جدول نمايشگاهي سال پيش، تصميم گرفت امسال جدول پيشنهادي را به‌طور عمومي اعلام نكند.

وي ادامه داد: متأسفانه دفاتر خدمات مسافرتي در نخستين نمايشگاه بين‌المللي پيش‌بيني‌شده در جدول امسال كه در فرانسه برگزار شد، حضور نيافتند و ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها را تنها گذاشتند. نمايشگاه فرانسه فرصت مناسبي براي نمايش قدرتمندي ايران پس از حوادث انتخابات رياست جمهوري بود كه متأسفانه حتا يك نماينده از بخش خصوصي در آن شركت نكرد.

برزين اضافه كرد: پس از حوادث انتخابات و بازتاب نادرست رسانه‌يي آن، حضور دولتي ايران در اين نمايشگاه، عمق آرامش ايران را در ابعاد بين‌المللي به‌نمايش گذاشت و بسيار هم مورد توجه مقامات گردشگري ديگر كشورها از جمله مقالات گردشگري فرانسه قرار گرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha