روزنامهها در برخي موارد كه منبعي براي تاييد يا تكذيب خبر وجود ندارد، ترجيح ميدهند مسووليت خبر را برعهده نگيرند تا تكذيب آن لطمهاي به وجهه روزنامه وارد نكند؛ در اين شرايط تنها راهحل ممكن كه هم ميتوان خبر را داشت و هم مسووليت آن را نپذيرفت، ذكر خبر به نقل از سايت خبري منتشركننده خبر است.
حسين قندي ـ مدرس روزنامهنگاري ـ در گفتوگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين كه سايتها براي اطلاعرساني به مردم به وجود آمدهاند، خاطرنشان كرد: سايتهاي خبري معتبر كه بيشتر بهعنوان منبع خبر مورد استفاده قرار ميگيرند، توسط اشخاصي شناخته شده راهاندازي ميشوند.
او ادامه داد: در شرايط فعلي كه تعداد رايانههاي خانگي افزايش يافته است، بهترين راه براي اطلاعرساني بهطور گسترده راهاندازي سايتهاي خبري است كه در پي آن عقايد و خط مشي فكري افراد مربوطه بهصورت اخبار، گزارشها، مصاحبهها منتشر ميشود.
اين مدرس روزنامهنگاري در بيان دليل ازدياد استفاده روزنامهها از اخبار سايتهاي خبري اظهار كرد: برخي سايتهاي خبري اخبار خود را از روي پورتالها يا وبسايتهاي اطلاعرساني سازمانها و ارگانهاي مختلف برميدارند، بنابراين تقريبا موثق است.
او ادامه داد: اما يكي از دلايل آمار بالاي تعداد اخبار نقل شده از سايتهاي خبري در روزنامهها، نبود روزنامهنگار حرفهيي در روزنامههاست؛ در حال حاضر شايد دو درصد از روزنامهنگاران تحصيلات آكادميك اين رشته را دارند و يا در اين حوزه آموزش ديدهاند.
وي افزود: اين عده حتي تفاوت بين خبر، مصاحبه و گزارش را نميدانند، بنابراين چگونه ميتوانند درستي يا دروغ بودن خبر سايتهاي خبري را تشخيص دهند؛ اين خبرنگاران چون به اتفاقات تسلط ندارند، ترجيح ميدهند اخبار را از روي سايتها حتي بدون تاييد و منبع مشخص كپي كنند.
قندي اظهار كرد: انتشار خبر به نقل از سايتهاي خبري براي پرهيز از عواقب تكذيب خبر، كار درستي نيست؛ صحيح آن است كه خبرنگار از اخبار موجود در خروجي سايتهاي خبري بهعنوان سوژه استفاده كرده و درباره آن بعد از پيگيريهاي لازم خبر را تحليليتر و گسترده تر در روزنامه منتشر كنند.
به گفته قندي يكي از دلايل استفاده زياد روزنامهها از اخبار سايتهاي خبري فعاليت نكردن خبرنگاران به طور ميداني است؛ خبرنگاران به كپي كردن اخبار از روي سايتها عادت كردهاند و خبرها و حتي گزارشهاي سايتهاي خبري و خبرگزاريها را بدون تغيير منتشر ميكنند.
انتهاي پيام
نظرات