• یکشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8808-00980.137350
  • خبرنگار : 71133

شاهسواري در مراسم تشييع «عباس شباويز»: «شباويز بخشي از تاريخ سينماي ايران محسوب مي‌شود»

شاهسواري در مراسم تشييع «عباس شباويز»:
«شباويز بخشي از تاريخ سينماي ايران محسوب مي‌شود»

پيكر «عباس شباويز» تهيه‌كننده پيشكسوت سينماي ايران از ساختمان شماره 2 خانه سينما تشييع و براي خاك‌سپاري به قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا (س) بدرقه شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين مراسم كه ساعاتي قبل امروز ـ 24 آبان ماه ـ برگزار شد، منوچهر شاهسواري تهيه‌كننده سينما در سخناني اين روزها را روزهاي سختي براي سينماي ايران دانست و گفت: سينماي ايران بخشي از موجودي و حيات خودش را از دست مي‌دهد، در گوشه‌اي ديگر جمشيد لايق و اينجا عباس شباويز است كه به خانه ابدي رهسپار مي‌شود.

او ادامه داد:شباويز نيم‌قرن از زندگي خودش را در سينما خرج كرد و به نوعي بخشي از تاريخ سينماي ايران محسوب مي‌شود.

منوچهر شاهسواري اظهار اميدواري كرد:اهالي سينما قدر پيشكسوتان را به طور شايسته بدانند. شباويز با دلگيري از اين دنيا رفت و نگران خانواده‌اش بود و اميدوارم از ما هم مانند شباويز تصويري كه به جا مي‌ماند ماندگار باشد.

اين تهيه‌كننده در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ويژگي كاري شباويز در سينما، تصريح كرد:كاري كه در نظام تهيه‌كنندگي در قبل از انقلاب انجام داد، مي‌تواند امروز براي ما درس‌هاي بزرگي باشد و قدرت ريسك، بيان و قدرت تشخيص آينده سينما از ويژگي‌هاي او بود و انگار كه آن موقع مي‌دانست سينما به نيروي مبارز نياز دارد و با اين‌كار حكم ماندگاري‌اش را گرفت.

وي تصريح كرد: شباويز و كيميايي با «قيصر» حكم ماندگاري گرفتند و كارشان منشأ خير بود و اين مي‌تواند درسي براي آينده ما باشد.

محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما هم به نمايندگي از جامعه اصناف سينمايي در سخناني با بيان اين‌كه به سادگي نمي‌توان از كنار اسم شباويز گذشت اظهار داشت: او فيلم‌هاي خوبي را در سينماي ايران در دوراني كه با سينماي روشنفكري مخالفت مي‌شد، پايه‌گذاري كرد و اميدوارم ادامه دهنده راه او باشيم.

در اين مراسم قرار بود مسعود كيميايي نيز درباره عباس شباويز صحبت كند كه به دليل نامساعدبودن حالش نتوانست در پشت تريبون حاضر شود.

در پايان اين برنامه شادي شباويز دختر اين تهيه‌كننده فقيد ضمن تشكر از حاضران به قرائت قطعه شعري از دست‌نوشته‌هاي پدرش پرداخت.

منوچهر صادق‌پور، هارون يشايايي، پوري بنايي، غلامرضا موسوي، مرتضي رزاق كريمي، مصطفي شايسته، اسحاق خانزادي، مجيد قاري‌زاده، حبيب اسماعيلي، محمد بانكي، سيدضياء هاشمي، علي رويين‌تن، جلال پيشواييان و محمدحسين فرح‌بخش از حاضران در مراسم تشييع عباس شباويز بودند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha