• سه‌شنبه / ۲۶ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8808-00107.131414
  • خبرنگار : 71078

*نقدي بر سريال «شمس‌العماره»* كيوان كثيريان:«شمس‌العماره» با موضوع ازدواج ساده برخورد كرد كارگردان و بازيگران توانستند جـذابيت‌هايي در اين سريال ايجاد كنند

*نقدي بر سريال «شمس‌العماره»*
كيوان كثيريان:«شمس‌العماره» با موضوع ازدواج ساده برخورد كرد
كارگردان و بازيگران توانستند جـذابيت‌هايي در اين سريال ايجاد كنند

كيوان كثيريان در نقد سريال «شمس‌العماره» با اشاره به داستان آن اظهار كرد: قصه‌ها به علت تعدد خواستگاران به تكرار افتاد؛ گويي «شمس‌العماره» يك‌سريال اپيزود متفاوت است كه قرار بود در انتها يا يك انتخاب به هم متصل شوند.

اين منتقد سينما و تلويزيون درباره‌ي كارگرداني و نقش‌آفريني بازيگران «شمس‌العماره» به خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: اين سريال، خوش‌ساخت است؛ «سامان مقدم» (كارگرداني «شمس‌العماره») و بازيگران توانستند جذابيت‌هايي را در اين سريال ايجاد كند.

وي ادامه داد: البته از كارگردانان صاحب تفكر انتظار مي‌رود زماني كه براي تلويزيون برنامه‌سازي مي‌كنند، چيزي به آن اضافه كنند نه آن‌كه سريالي معمولي بسازند. در واقع از مقدم و بازيگران «شمس‌العماره» توقع خلق سريال ماندگارتري مي‌رفت.

اين منتقد در عين‌حال اظهار كرد: مقدم در كارگرداني تبحر دارد و بازي‌هاي خوبي از بازيگران گرفته است علاوه بر آن قصه‌ها به نسبت خوب است.

كثيريان اضافه كرد: «شمس‌العماره» از نظر مضموني و ساختاري، سريال درخشاني نيست بلكه بيشتر يك مجموعه سرگرم‌كننده است كه بخشي از زمان پخش شبكه دو سيما را پر مي‌كند.

***

اين منتقد در ادامه درباره‌ي محتواي اين سريال ابراز عقيده كرد: الگوي ارايه شده از خواستگاري در «شمس‌العماره» قابليت عملي شدن در جامعه‌ي ايراني را ندارد و اين سريال، با موضوع «ازدواج»، ساده برخورد كرده است.

كيوان كثيريان هم‌چنين اعتقاد دارد: انتخاب چنين محتوايي براي طرح در قالب سريال، بايد باعث مي‌شود كه به جامعه ايران دست‌كم زنان بر بخورد؛ چراكه در «شمس‌العماره» دختري به تصوير كشيده شده است كه در خانه نشسته و منتظر خواستگاران مختلف است.

او در ادامه گفت: چگونگي مواجهه و برخورد او با خواستگاران بيش از حد اغراق شده است؛ به گونه‌اي كه سريال را از حال و هواي ايراني خارج مي‌كند.

اين منتقد تأكيد كرد: صميميت ليلا (با بازي هانيه توسلي) با هر يك از شش خواستگار، سريال را كمي از لحاظ فرهنگي دچار مشكل كرده است، چراكه در فرهنگ ايراني بعيد است كه خواستگاران همانند «شمس‌العماره» به خانه‌اي رفت‌وآمد كنند و دختران همانند ليلا معاشرتي نزديك به زناشويي با خواستگارانشان داشته باشند.

كثيريان اضافه كرد: به تصويركشيدن چنين روابطي در «شمس‌العماره» باعث مي‌شود كه سريال شكل انتزاعي پيدا كند و بعضا الگوي غلطي به جامعه ارايه دهد.

او با اشاره به تأثيراتي كه «شمس‌العماره» مي‌تواند بر مخاطبان خود داشته باشد، گفت: اين سريال امكان دارد باعث شود كه اعتمادبه‌نفس خانواده‌ها كاهش يابد؛ چراكه با خود مي‌انديشند چرا چنين خواستگاراني به خانه‌ي ما نمي‌آيند! علاوه بر آن ساختارهاي ذهني آنان را به هم مي‌ريزد.

كثيريان ادامه داد: ساختار سنتي ما ايراد دارد و بايد تغييراتي در آن به وجود آيد، اما در صورت الگوسازي نادرست، «نه تنها راه رفتن خود را فراموش مي‌كنيم بلكه درست راه رفتن را ياد نمي‌گيريم.»

***

اين منتقد در پايان با اشاره به برگزاري مسابقه پيامك براي بينندگان با موضوع حدس زدن انتخاب نهايي ليلا گفت: طراحان اين مسابقه به قدري مخاطب را حقير شمرده‌اند كه از او خواسته‌اند انتخاب نهايي ليلا را حدس بزنند. در واقع سازندگان «شمس‌العماره» زماني كه با برخي از بازخوردهاي منفي مواجه شدند تصميم به پخش برنامه‌هاي مكمل برنامه بحث‌هاي كارشناسي گرفتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha