• شنبه / ۲۳ آبان ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8808-00004.128526
  • خبرنگار : 71012

طراح لباس سريال «شمس‌العماره»: هر كدام از شخصيت‌هاي شمس‌العماره براي من مثل يك رنگ بودند لباس سنتي در اين سريال نداريم، اما وجه ايراني‌بودن حفظ شده است‌

طراح لباس سريال «شمس‌العماره»:
هر كدام از شخصيت‌هاي شمس‌العماره براي من مثل يك رنگ بودند
 لباس سنتي در اين سريال نداريم، اما وجه ايراني‌بودن حفظ شده است‌

طراح لباس سريال «شمس‌العماره» از اين مجموعه به عنوان معدود كارهايي ياد كرد كه برغم داشتن قصه‌اي روز، طراح لباس و صحنه از هم تفكيك شده‌اند.

او تصريح كرد: به غير از كارهاي تاريخي كه طراح صحنه و لباس مجزا دارند، براي نخستين‌بار است كه در سريالي كه قصه‌اي روز دارد، طراح لباس مجزا به كار گرفته مي‌شود.

گلناز گلشن در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا درباره‌ي لزوم اهميت دادن به طراحي لباس در سريال‌هاي طنز تلويزيون، خاطرنشان كرد: يكي از مشكلات سريال‌هاي ما اين است كه در تلويزيون چيزي به‌نام طراحي لباس به‌طور مجزا وجود ندارد؛ هميشه طراح صحنه و لباس در كنار هم هستند و اين كاملا بي‌معني است؛ چرا كه طراحي صحنه و لباس دو تخصص كاملا مجزا هستند و بايد از هم جدا باشند.

او تاكيد كرد: تمام لباس‌هاي سريال «شمس‌العماره» دوخته شده‌است و ما مطلقا لباس آرشيوي نداريم.

اين طراح لباس در پاسخ به اين پرسش كه عدم استفاده از لباس‌هاي آرشيوي چه محاسني مي‌تواند داشته باشد؟ گفت: در چنين شرايطي طراح آن قدر دستش باز است كه مي‌تواند شخصيتي كه پرداخته شده در ذهنش را بسازد.

او در ادامه به نقش تهيه‌كننده در اين خصوص اشاره كرد و گفت: تهيه‌كننده به‌شدت در اين راه نقش دارد. اهميتي كه آقاي عباسي‌زاده به كار مي‌دادند و حمايتي كه از ما كردند، قابل تحسين است و بابت اين قضيه بسيار از ايشان ممنون هستم. اين درحالي است كه در كارهاي ديگر به لباس مطلقا اهميت نمي‌دهند. اما در «شمس‌العماره» به‌شدت به لباس و صحنه اهميت مي‌دهند.

گلشن در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه آيا ساخت سريال «شمس‌العماره» هم بمانند اغلب مجموعه‌هايي كه هر شب به روي آنتن مي‌روند، با فشردگي همراه بود‌ه‌است؟ گفت: فشار و استرس خيلي زياد بود؛ منتها در اين كار خيلي راحت تمام لباس‌ها جور شد. ممكن بود براي يك يا دو لوكيشن خاص مثل عروسي و عزا كه رج مي‌زديم، اين مشكل را داشتيم؛ چرا كه وقتي رج مي‌زنيم، كار برايمان خيلي سخت مي‌شود؛ ولي از آن جا در پيش توليد به قضيه فكر كرده بودم و شخصيت‌پردازي‌ها كامل درآمده بود، كمتر با مشكل مواجه شديم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چه ويژگي‌هايي را سعي كرديد در طراحي لباس‌ «شمس‌العماره» لحاظ كنيد كه با سريال‌هايي كه قصه‌ي روزي دارند متفاوت باشد؟‌ گفت: دراين كار ما با شخصيت‌پردازي جلو مي‌رفتيم. وقتي كه طراحي لباس جدا مي‌شود، يعني اين‌كه ما مي‌دانيم هركدام از شخصيت‌ها چه كسي هستند، از كجا آمده‌اند و به كجا مي‌روند. ممكن است در ظاهر شما فكر كنيد «شمس‌العماره» قصه‌اي روز دارد و اتفاق خاصي در آن نمي‌افتد، ولي براي ما مسائل كاملا تفكيك شده‌ بود؛ اگر شما نگاه كنيد هركدام از شخصيت‌هاي ما ويژگي‌هاي خاص خود را دارند و در طول زمان اين ويژگي‌ها تغيير مي‌كنند.

گلشن به به محدوديت‌هاي تلويزيون در حوزه لباس خانم‌ها اشاره كرد و گفت:‌ به‌دليل محدوديتي كه در تلويزيون وجود دارد، سعي مي‌كنند از لباس خانم‌ها براحتي بگذرند؛ ولي من نمي‌خواستم اين اتفاق نيفتد. به كمك آقاي عباسي‌زاده و مقدم (هر دوي اين افراد به‌شدت ذائقه‌ي هنري دارند و اين قضيه به‌شدت برايشان مهم است)، سعي كرديم كاري متفاوت در اين حوزه ارائه دهيم و از اين رو هماهنگي رنگ‌ها برايمان خيلي جذاب بود. ممكن است ما نتوانيم در فرم كار چنداني انجام دهيم (كه آنهم سعي شده اتفاقاتي بيفتد)، اما مي‌توانيم در رنگ اين هماهنگي را به وجود بياوريم و شخصيت‌پردازي‌مان را با رنگ در كنار فرم‌هاي محدودي كه مي‌توان طراحي كرد، ايجاد كنيم.

وي در پاسخ به پرسشي درباره‌ي لباس‌هايي كه در سريال شمس‌العماره براي شخصيت «ليلا» طراح شده‌است، گفت: درباره‌ي ليلا وضعيت كمي متفاوت است؛ چرا كه ليلا شخصيت‌ محوري ماست و بايد كمي از بقيه كنده شود كه با لباس سعي كرديم اين كنده‌شدن را نشان دهيم؛ البته هركدام از خانم‌هاي ما يك ويژگي‌ دارند. شريفه و دريا هركدام پوشش خاص خودشان را دارند. پوششي كه عمه دارد با پري خانم كاملا متفاوت است.

او درباره طراحي لباس خواستگاران در سريال «شمس‌العماره»، اين ويژگي را بسته به شخصيت‌پردازي‌ آن‌ها دانست و گفت:‌ اغلب آن‌ها از خانواده‌هاي مرفهي هستند؛ ولي ويژگي‌ مشترك تمام بازيگران اين خواستگارها اين است كه در سينما يا تلويزيون استار هستند. ضمن اين كه وقتي افراد خواستگاري مي‌روند معمولا بهترين لباسشان را مي‌پوشند.

گلشن سپس به تفاوت شخصيت‌هاي «شمس‌العماره» و اعمال اين تفاوت در طراحي لباس‌هايشان اشاره كرد و گفت: اين مساله براي من جذاب‌ است كه شخصيت‌ها از طيف‌هاي مختلف هستند؛ در حقيقت آن‌ها مثل مدادرنگي هستند كه همه رنگ آن خوب است، ولي با هم فرق مي‌كنند. هر كدام از شخصيت‌هاي شمس‌العماره براي من مثل يك رنگ بودند كه ويژگي خاص خودشان را دارند ولي در كنار هم بودنشان خيلي جذاب است.

طراح لباس «شمس‌العماره» در پاسخ به پرسشي درباره تاكيد بر ايراني‌بودن لباس‌ها در اين سريال، گفت: با اين‌كه ما يك لباس سنتي در اين سريال نداريم، اما وجه ايراني‌بودن حفظ شده‌ و روي اين مساله فكر كرده‌ايم؛ چرا كه اصولا فضاي كار، دكور، عنوان كار و شخصيت‌ها چنين ويژگي‌ را مي‌طلبيد. اصولا در اين سريال روي تمام لباس‌ها كار شده‌ و برايشان زحمت كشيده شده‌است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha