• یکشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۸۸ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8807-02361
  • خبرنگار : 71078

*راهكارهاي خلق شخصيت‌هاي مثبت جذاب درسريال‌ها* حسين سهيلي‌زاده:شخصيت‌هاي مثبت و منفي نبايد تك‌بعدي باشند هدف سريال«دل نوازان» بررسي چالش‌هاي پس از ازدواج است

*راهكارهاي خلق شخصيت‌هاي مثبت جذاب درسريال‌ها*
حسين سهيلي‌زاده:شخصيت‌هاي مثبت و منفي نبايد تك‌بعدي باشند 
هدف سريال«دل نوازان» بررسي چالش‌هاي پس از ازدواج است

كارگردان «دل‌نوازان» گفت: اصلا قصد نداشتيم عشق‌هاي اين سريال غيرقابل پيش‌بيني باشد، بلكه بررسي چالش‌هاي پس از ازدواج هدف ماست.

حسين سهيلي‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره‌ي قابل‌پيش‌بيني بودن عشق‌هاي «دل‌نوازان» افزود: عشق در اين سريال يك وسيله اوليه و بسيار پيش‌پا افتاده است؛ چراكه در «دل‌نوازان» انتخاب جوانان براي ما مهم است؛ چون آن‌ها راه‌هاي مختلفي براي انتخاب همسر دارند. در واقع قصد داريم به مسايل بعد از انتخاب همسر بپردازيم.

او تأكيد كرد: اگر هدف ما در«دل‌نوازان» رسيدن افراد مختلف به هم بود، داستان را طوري مي‌چيديم كه مخاطب از ابتدا متوجه اين موضوع نشود، اما مي‌خواستيم كه علاقه‌هاي جوانان اين سريال به يكديگر، قابل پيش‌بيني باشد، چون بحث ما آسيب‌شناسي ازدواج و انتخاب همسراست.

سهيلي زاده درباره‌ي ضرورت خلق شخصيت‌هاي مثبت جذاب در سريال‌هاي ايراني گفت: به علت فعل و انفعالات كاراكترهاي منفي و چالش‌هايي كه در قصه به وجود مي‌آورند، اين شخصيت‌ها جلب توجه مي‌كنند؛ البته نمي‌توان گفت بيننده با آن‌ها همذات‌پنداري مي‌كند، هرچند كه اين مورد به نوع شخصيت منفي خلق شده دارد.

او تاكيد كرد: در آثار مختلف نمايشي كشورهاي مختلف چون شخصيت‌هاي منفي در قصه چالش به وجود مي‌آورند و تعليق‌هاي قصه براساس آن‌ها چيده مي‌شود، ممكن است در برخي مواقع جذاب‌تر باشند، به هر حال بيننده چه از شخصيت منفي خوشش بيايد يا نه، قصه او را دنبال مي‌كند.

كارگردان «دل‌نوازان» درباره‌ي راهكارهاي خلق شخصيت‌هاي مثبت جذاب در سريال‌هاي ايراني با تاكيد بر اين كه «شخصيت‌هاي مثبت و منفي نبايد تك‌بعدي باشند» گفت: در سريال‌هاي ايراني شخصيت‌هاي مثبت خلق شده است و نمي‌توان گفت كه در اين زمينه كاري انجام نشده است البته اگر شخصيت‌هاي مثبت و منفي را از يك‌بعدي بودن خارج كنيم و جزييات شخصيتي براي آن‌ها در نظر بگيريم، مي‌توانيم به جذابيت مجموعه‌ها اضافه كنيم هرچندكه معمولا اين‌گونه عمل نمي‌شود.

او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود خاطرنشان كرد: درام، تكنيك‌هايي دارد كه بايد به منظور خلق اثري جذاب از آن‌ها به درستي استفاده كرد؛ اما اگر از راه غلط تلاش كرد كه به مقصد رسيد و اين فرمول‌ها را ناديده گرفت، همه‌ي اجزاي كار غلط مي‌شود.

كارگردان«دل‌نوازان» اضافه كرد: مي‌توان در خانواده‌اي كه هم در كنار هم خوب زندگي مي‌كنند، چالش‌هايي به واسطه اعضاي آن ايجاد كرد ولي اصولا جذابيت كارهاي نمايشي در كنتراست شخصيت‌هاست و وقتي آن‌ها خيلي به هم نزديك باشند، چالشي به وجود نمي‌آيد.

سهيلي‌زاده با اشاره به «دل‌نوازان» گفت: در اين سريال شخصيت‌ها، دست‌كم خانواده‌هاي جهان و شكوه، افراد بدي نيستند و آدم‌هاي روزمره هستند فقط سلايق مختلفي دارند. زماني كه بهزاد دوست ندارد با مهتاب- كه براي ازدواج با او در نظر گرفته‌اند- پيوند زناشويي ببندند و قصد دارد، با دختر ديگري ازدواج كند، چالش به وجود مي‌آيد؛ اين مورد دليل بدبودن بهزاد، مهتاب يا خانواده‌هاي آنان نيست و در خيلي از خانواده‌ها اين‌گونه چالش‌ها را مي‌بينيم.

سهيلي‌زاده درباره افزايش به تصوير كشيدن روابط تنش‌زا در سريال‌هاي ايراني اظهار كرد: در درام متكي به دو نكته‌ي مهم حس و چالش هستيم. اگر در درام اين دو مورد خوب رعايت و بين آن ها تعادل برقرار شود، درام اتفاق مي‌افتاد، در غير اين‌صورت يك فيلم يا سريال خنثي ساخته مي‌شود البته اصلا نبايد به اين سمت ساخت اين‌گونه آثار خنثي گرايش پيدا كرد.

اين كارگردان ادامه داد: در «دل‌نوازان» تلاش كرد‌ه‌ا‌يم زندگي انسان‌ها را روايت كنيم. همان‌گونه كه در سريال«ترانه مادري» همين هدف را دنبال مي‌كرديم و شخصيت‌هاي مثبت و منفي مجموعه‌ي ما افرادي بودند كه در زندگي روزمره با آن‌ها امكان داشت مواجه شويم.

او در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه با توجه به اين‌كه قهرمانان بيشتر سريال‌هاي ايراني جوانان هستند، آيا قصد داريد مجموعه‌اي با محوريت انسان‌هاي ميانسال و پير بسازيد، گفت: «عشق گمشده» سريالي بود كه با اين محور ساختم؛ البته به عنوان كارگردان ژانرهاي مختلفي را تجربه كرده‌ام از سريال طنزي مثل «رانت‌خوار كوچك» تا برخي مجموعه‌هاي خاص مانند «آخرين دعوت».

سهيلي‌زاده با بيان اين‌كه در زمينه ساخت سريال با محوريت جوانان در سيما با خلأ مواجه هستيم، ادعا كرد: جواناني كه در «دل‌نوازان» مي‌بينيم در هيچ سريالي در چندسال اخير نديده‌ايم. در واقع صرف‌نظر از «ترانه مادري» در «دل‌نوازان» جوانان در سنين حدود 20 تا 25 سال به تصوير كشيده شده‌اند.

كارگردان «دل‌نوازان»تاكيد كرد:اتفاقا در سيما سريال مربوط ي سنين حدود 20 تا 25 سال كم دازريم بنابراين به علت احساس خلأ در زمينه‌ي مجموعه‌هايي با محوريت جوانان و مشكلات آن‌ها، با تهيه‌كنندگان«ترانه‌ي مادري» تصميم گرفتيم روي طرح جوانانه‌تري كار كنيم.

سهيلي زاده در پايان درباره‌ي به تصويركشيدن مداوم دخترهايي كه خواستگار هستند، اظهار كرد: اگر پخش سريال‌هايي با اين موضوع رواج پيدا كرده باشد، يك آسيب است؛ اما در «دل‌نوازان» راه‌هاي مختلف آشنايي، ازدواج و مراحل مختلف ازدواج را بررسي كرد‌ه‌ايم؛چه مراحلي كه نسل گذشته طي مي‌كرد و چه روالي كه نسل كنوني دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha