• دوشنبه / ۹ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8806-04368

محمدرضا عبدالملكيان: تجربه‌هاي تكراري شعر با نام‌هاي تازه‌ معرفي مي‌شود

محمدرضا عبدالملكيان:
تجربه‌هاي تكراري شعر با نام‌هاي تازه‌ معرفي مي‌شود
محمدرضا عبدالملكيان معتقد است: برخي شاعران براي ديده شدن شعرهاي‌شان، نام‌هاي تازه را بر تجربه‌هاي تكراري در شعر مي‌گذارند. اين شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: من به اين نام‌گذاري‌ها اعتقادي ندارم، بويژه اين نام‌ها از طرف كساني عنوان مي‌شود كه خودشان شاعرند و با نام‌گذاري شعرشان اصرار دارند كه با نام جداگانه‌اي در اين زمينه معرفي شوند. او در ادامه ‌تصريح كرد: اگر سبك‌هاي گوناگون شعر فارسي را از گذشته تا كنون بررسي كنيم، مي‌بينيم شاعران كلاسيك در پي اين نبودند كه نامي را براي سروده‌هاي‌شان برگزينند؛ بلكه اين اتفاق از رهگذر زمان و تثبيت شدن سبك‌هاي شعر فارسي در تطوري كه داشته، محقق شده است و اي بسا در زمان‌هاي گذشته، سبك‌هايي بوده كه به دليل اين‌كه در ادبيات تثبيت نشده‌اند، از آن‌ها نامي به ميان نمي‌آيد. سال‌ها و قرن‌ها شاعران كار خودشان را كرده‌اند و سرانجام جريان و گونه‌ي شعري توانسته است به نامي براي خودش برسد؛ مثلا پس از گذر چند قرن است كه شعر فارسي به سبك عراقي و نماينده‌هاي اين سبك مي‌رسد. عبدالملكيان از نام‌گذاري شعر از سوي شاعران به عنوان پديده‌ا‌ي برآمده از دل تحولات ادبيات معاصر ياد كرد و افزود: اين اتفاق پديده‌اي جديد است كه از سال‌هاي قبل از انقلاب متأثر از ادبيات ترجمه كليد ‌خورد و در سال‌هاي پس از انقلاب هم ادامه يافته است. اما اين مسأله در يك دهه‌ي اخير تشديد شده است. با نگاهي انتقادي به عنوان‌هاي مطرح‌شده تحت عنوان شعر ‌متفاوت در گستره‌ي وسيع كلمه در‌مي‌يابيم كه بسياري از اين اتفاق‌ها در تجربه‌هاي ادبيات معاصر و يا كلاسيك ريشه دارد. او با بيان اين مطلب كه نمي‌خواهم به سراغ مصداق‌ها بروم، هرچند در اين زمينه‌ مي‌توان به مصداق‌هايي هم اشاره كرد، گفت: برخي از اين تجربه‌ها كه با نامي ديگر در شعر فارسي معرفي مي‌شود، به واقع ادامه‌ي همان تجربه‌هاي نيما و فروغ در شعر فارسي است كه به مراتب از آن سرودها بهره‌ي ‌كم‌تري از خلاقيت دارد. اين شاعر در عين حال متذكر شد: من به عنوان يك شاعر منكر تجربه‌هاي متفاوت كه به خلاقيت منجر شود، نمي‌شوم و با رويكردي سلبي با اين دست‌ تجربه‌ها مواجه نمي‌شوم و معتقدم كه از دل همين تجربه‌ها - چه كامياب و چه ناكام - مي‌توان مسيري را براي ارتقاي شعر امروز ايران ترسيم كرد؛ بنابراين قائل به اين نيستم كه بايد به سينه‌ي تجربه‌هاي تحت عنوان شعر متفاوت يك‌سره دست رد زد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha