• سه‌شنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8806-00546.109407
  • خبرنگار : 71021

به‌دليل كمبود بودجه، امسال دومين همايش بين‌المللي تورگردانان برگزار نمي‌شود

به‌دليل كمبود بودجه،
امسال دومين همايش بين‌المللي تورگردانان برگزار نمي‌شود

درحالي‌كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و جامعه‌ي تورگردانان ايران از برگزاري دومين همايش بين‌المللي تورگردانان در آذرماه امسال، مانند سال گذشته خبر داده بودند، اما اين همايش امسال برگزار نمي‌شود و اجراي آن تا سال آينده به تأخير افتاده است!

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نظر مي‌رسد، كمبود بودجه‌ي بخش گردشگري و ناتواني مالي بخش خصوصي با توجه به لغو بسياري از تورهاي ورودي، موجب شده است امسال همايش بين‌المللي تورگردانان برگزار نشود و اجراي آن تا سال آينده به تأخير بيفتد.

سال گذشته، اين همايش چهارم تا هفتم آذرماه با حضور بيش از 130 توراپراتور از 48 كشور دنيا در تهران برگزار شد و توراپراتورها ضمن حضور در اين همايش و كارگاه‌ها و نشست‌هاي تخصصي، سفري به اصفهان و كيش داشتند. اين برنامه از نظر توراپراتورهاي خارجي كه تاكنون ايران را نديده و فقط درباره‌ي آن شنيده بودند، ‌بسيار قابل توجه بود.

بسياري از تورگردانان ايراني اين اقدام را براي گردشگري ايران مثبت ارزيابي كردند و اين موضوع، مورد تأييد مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز قرار گرفته است.

بخش خصوصي از سال‌ها پيش تلاش مي‌كرد تا زمينه‌ي گردهم‌آيي را براي توراپراتورهاي خارجي در ايران و بازديد نزديك آن‌ها از كشوري كه هجمه‌ي تبليغات منفي درباره‌ي آن بسيار است، فراهم كند تا اين اقدام پاسخي در مقابل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري ديگر كشورها باشد. در نهايت، بخش خصوصي با مشاركت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري موفق شد، اين همايش را برگزار كند؛ اما به نظر مي‌رسد، امسال وجود مسائل مالي، مانعي براي برگزاري اين همايش شده است.

اگرچه فراخوان اين همايش در سايت جامعه‌ي تورگردانان قرار گرفته و از متقاضيان درخواست شده است تا 15 شهريور با فرستادن اطلاعات براي حضور در اين همايش اعلام آمادگي كنند، اما ابراهيم پور‌فرج ـ رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ به خبرنگار ايسنا گفت: به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پيشنهاد داده‌ايم كه اين همايش نيمه‌ي دوم خرداد‌ماه سال آينده برگزار شود تا اين مدت، فرصتي براي برنامه‌ريزي و مهيا‌ كردن شرايط باشد.

وي بيان كرد: ما علاقه‌مند بوديم، با توجه به وضعيت خوبي كه همايش سال گذشته براي گردشگري ايجاد كرد، امسال نيز اين همايش برگزار شود؛ اما آژانس‌ها از نظر مالي توانايي كافي نداشتند، چون لغو تورها ضرر‌هاي زيادي را به آن‌ها وارد كرده است. بايد بخش دولتي به برگزاري اين همايش كمك مي‌كرد؛ اما به نظر مي‌رسد، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز بودجه‌ي كافي براي اين برنامه ندارد. البته تأخير در اجراي اين همايش، فرصتي مي‌شود تا بودجه‌ها پيش‌بيني شوند و برنامه‌ريزي‌ها صورت گيرند.

رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران درباره‌ي اين‌كه مگر در فاصله‌ي يك‌ساله از همايش پيشين تا كنون براي همايش امسال برنامه‌ريزي نشده بود؟ اظهار داشت: جامعه‌ي تورگردانان براي برگزاري دومين همايش بين‌المللي تورگردانان در آذرماه امسال برنامه‌ريزي كرده بود و براي اجراي آن نيز آمادگي داشت؛ اما مانع اصلي، بودجه و هزينه است كه ناچاريم، برگزاري آن را به تأخير اندازيم.

وي تأكيد كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اگر براي اين برنامه‌ها هزينه كند، در واقع براي توسعه‌ي گردشگري كشور سرمايه‌گذاري كرده است.

پورفرج درباره‌ي اين‌كه آيا وقفه‌ي يك‌ساله در اجراي همايشي كه فقط يك‌بار در ايران برگزار شده است، تأثير‌گذاري آن را با توجه به وضعيت تبليغات منفي رسانه‌هاي غربي در ميان توراپراتورهاي خارجي كم نمي‌كند؟ گفت: توراپراتورهاي خارجي از همايش سال گذشته بسيار استقبال كردند و حضور آن‌ها در ايران، ذهنيت منفي آن‌ها را تغيير داد، به طوري كه بسياري از اين افراد براي ايران برنامه‌ريزي و حتا تبليغ كردند. نامه‌هايي كه براي تورگردانان ايراني فرستادند، گوياي تفكر و احساسات آن‌ها نسبت به ايران بودند. ما هم انتظار داشتيم، با توجه به لغو بسياري از تورها به‌دليل شرايط كشور پس از انتخابات، اين رويداد‌ امسال نيز تكرار شود؛ اما توانايي مالي براي برگزاري اين همايش وجود ندارد.

به گزارش ايسنا، بسياري از تورهاي خارجي از تابستان امسال با توجه به شرايط كشور پس از انتخابات و تبليغات رسانه‌هاي خارجي، سفرهاي خود را به ايران لغو كردند و اين شرايط به گفته‌ي تورگردانان، تا پايان سال 2009 ميلادي و فصل دوم گردشگري در ايران (پاييز) ادامه دارد.

گردشگري ايران درحالي‌كه بهار خوبي را با توجه به رشد كمي گردشگران خارجي آغاز كرده بود، اما به نظر مي‌رسد در ادامه،‌ وضعيت خوبي نداشته نباشد. بر اين اساس، بسياري از تورگردانان ايراني به همايش بين‌المللي گردشگري چشم اميد داشتند تا در ديدارها و رايزني‌هايي كه صورت مي‌گيرند، ضررهاي ناشي از لغو تورها را براي سال 2010 ميلادي جبران كنند؛ اما گويا اين فرصت قرار است با تأخيري يك‌ساله فراهم شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha