• سه‌شنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8806-00397.108403

*بــرنـج ايــرانـي بـخـوريــد* متخصص كشاورزي: براي حمايت از توليد‌كننده تعرفه برنج افزايش يابد در فصل برداشت برنج براي واردات محدوديت ايجاد شود

*بــرنـج ايــرانـي بـخـوريــد*
متخصص كشاورزي:
براي حمايت از توليد‌كننده تعرفه برنج افزايش يابد
در فصل برداشت برنج براي واردات محدوديت ايجاد شود

به اعتقاد يك متخصص اقتصاد كشاورزي، دولت براي حمايت از توليد‌كنندگان داخلي بايد تعرفه برنج را افزايش دهد تا برنج داخلي و خارجي قدرت رقابت با يكديگر را داشته باشند.

دكتر عليرضا كرباسي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: براي حمايت از توليد‌كنندگان داخلي بايد سياستي به‌كار گرفته شود كه در جهت حمايت از توليدكننده باشد. در عين حال در بلندمدت و كوتاه‌مدت بايد به سمت و سويي برويم كه قدرت رقابت توليدكننده در بازارهاي جهاني از بين نرود.

وي با تاكيد بر لزوم حمايت از توليدكننده داخلي براي افزايش قدرت رقابت گفت: در كوتاه‌مدت دولت بايد بر روي واردات برنج تمركز و آن را محدود كند. اين در حالي است كه از بعد كلان سالانه بخشي از برنج مصرفي بايد از خارج وارد شود، اما دولت بايد در مقاطع خاص كه مصادف با فصل برداشت برنج براي كشاورزان نمي‌شود، براي واردات محدوديت ايجاد كند.

كرباسي تاكيد كرد: دولت بايد بهره‌وري توليد برنج را براي برنجكاران افزايش دهد تا قيمت تمام شده برنج آن‌ها قابل رقابت با برنج وارداتي باشد.

وي افزود: وارد كردن تكنولوژي‌هاي مربوطه، بذرهاي اصلاح شده، كمك‌هاي فني بيشتر در زمينه توليد و ساماندهي نظام بازاريابي سبب افزايش قدرت رقابت براي توليد داخلي برنج مي‌شود.

كرباسي تصريح كرد: راهكارهاي كوتاه‌مدت در نهايت منجر به راهكارهاي بلندمدت مي‌شود. اما در بلندمدت با توجه به اينكه اكثر كشورها براي توليد محصولات كشاورزي يارانه پرداخت مي‌كنند، اين يارانه‌ها بايد به‌گونه‌اي پرداخت شود كه باعث كاهش بهره‌وري توليد نشود و به عملكرد و بهره‌وري بيشتر، كاهش هزينه‌هاي توليد و افزايش قدرت رقابت در عرصه‌هاي بين‌الملل كمك كند.

وي يادآور شد: در شرايط فعلي دولت بايد ابزارهاي واردات و صادرات برنج را كنترل كند و انواع يارانه‌هاي كوتاه‌مدت و غيرمستقيم به كشاورزان دهد تا در مقاطع كوتاه، قدرت رقابت داشته باشند، اما اين راهكار را نمي‌توان براي هميشه اجرا كرد، چراكه براي پيوستن به WTO بايد تعرفه‌ها و يارانه‌ها را كاهش داد، بسترسازي مناسب و تكنولوژي و بذر اصلاح شده‌ي مناسب وارد و دانش كشاورزي به سطح مزارع منتقل شود.

كرباسي همچنين گفت: متاسفانه در بلندمدت ممكن است با چالش واردات مواجه باشيم. بنابراين همواره بايد درجهت افزايش بهره‌وري توليد و قدرت رقابت در عرصه‌هاي بين‌المللي حركت كرد.

اين متخصص اقتصاد كشاورزي همچنين خاطرنشان كرد: از نگاه بين‌المللي و تجارت كساني موفق‌تر هستند كه بتوانند محصولي را با قيمت پايين‌تري توليد و به بازار عرضه كنند. در نگاه اول قيمت تمام شده برنج وارداتي نسبت به قيمت‌هاي داخلي پايين‌تر است و سطح متوسط درآمد در كشور براي قشر زيادي از مردم پايين است، بنابراين مردم ترجيح مي‌دهند به جاي برنج‌هاي داخلي، برنج‌هاي وارداتي را با قيمت پايين‌تر مصرف كنند و اين حاكي از آن است كه تب برنج‌هاي وارداتي نسبت به برنج‌هاي داخلي بالاتر است و به اين خاطر با قيمت‌هاي ارزان‌تر در بازار به فروش مي‌رسند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha