• پنجشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403082418020
  • خبرنگار : 71124

یک عضو هیات علمی دانشگاه مطرح کرد

رنج مصرف کننده نهایی از سرکوب قیمت خودرو

رنج مصرف کننده نهایی از سرکوب قیمت خودرو

سرکوب قیمت خودرو در این سال‌ها به لحاظ کیفیت و نحوه عرضه خودرو به بازار و همچنین قیمت، مشکلاتی را برای مصرف کننده واقعی بازار خودرو ایجاد کرده است.

جواد مرزبان - عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت - در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: قیمت‌های دستوری در بلندمدت به عنوان یک سیاست کلی پذیرفتنی نیست چرا که مشکلات جبران ناپذیری را برای تولیدکننده بوجود می آورد و منجر به کاهش کیفیت تولید و نبود رقابت‌پذیری در محصولات خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری، شفافیت در محاسبه هزینه تولید خودرو و سوددهی خودروسازان بزرگ را به تاراج برده است، تصریح کرد: در صورتی که بر اساس اهداف تعریف شده کشور، نتوانیم خودرو تولید و عرضه کنیم، به طور حتم تقاضای زیادی در بازار انباشته خواهد شد و قیمت خودرو در بازار آزاد دوباره افزایش خواهد یافت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت از انحلال مدیریت منابع مالی در خودروسازان به دلیل رشد نرخ نهاده‌های تولید، تورم و نوسان قیمت ارز سخن گفت و تاکید کرد: ادامه سیاست فریز قیمت و قیمت گذاری دستوری، ذینفعان اصلی حوزه صنعت خودرو را متضرر می کند و در عین حال سود این تصمیم گیری غلط به جیب دلالان و واسطه‌گران می رود.

مرزبان در ادامه خواستار اصلاح قیمت‌ خودروسازان براساس فرمول شورای رقابت یا مبتنی بر محاسبه هزینه‌های تولید در شرکت های خودروسازی شد و متذکر شد: با قیمت های صحیح و بر مبنای شرایط اقتصادی کشور برای خودرو، می‌توان انتظار کاهش زیان برای خودروسازان و بهبود عرضه خودرو به بازار را داشت.

به گفته وی، نظارت دائم و اثرگذار بر قیمت های خودروسازان، در کنار هدایت روند تولید و عرضه محصول به بازار از اهمیت بالایی برای موفقیت در خروج از قیمت گذاری دستوری برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: قیمت گذاری خودرو توسط خودروسازان با نظارت وزارت صمت، منجر به سوددهی، جلوگیری از افت ارزش سهام، افزایش اعتماد سرمایه گذاران و سهام‌داران به صنعت خودرو کشور خواهد شد.

مرزبان در پایان تلاش های صورت گرفته از سوی خودروسازان برای توسعه صنعت خودرو کشور را به دلیل مسال ارزی و ریالی ناشی از سیاست‌های غلط دستوری بیهوده و رو به نابودی دانست بطوریکه در حال تبدیل شدن به یک کشور مونتاژ کار خودرو هستیم تا تولیدکننده خودرو!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha