• سه‌شنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8806-00060.105101
  • خبرنگار : 71012

گزارش روزنامه نشنال ابوظبي از روند ساخت «در چشم باد» در آمريكا؛ سخنان جعفري‌جوزاني، پارسا پيروزفر، مجيد ميرفخرايي و تحليل اين روزنامه

گزارش روزنامه نشنال ابوظبي از روند ساخت «در چشم باد» در آمريكا؛
سخنان جعفري‌جوزاني، پارسا پيروزفر، مجيد ميرفخرايي و تحليل اين روزنامه
روزنامه‌ي نشنال چاپ ابوظبي با ارائه‌ي گزارشي درباره‌ي ساخت فيلم - سريال «در چشم‌ باد» در آمريكا، به ارائه‌ي اين تيتر براي گزارش خود پرداخت كه «دوربين‌هاي فيلمبرداري ايرانيان در آمريكا مي‌چرخند.» به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزنامه يكشنبه (13 سپتامبر) در مقاله‌اي با اشاره به كشمكش‌هاي سياسي ايران و آمريكا اعلام كرد: مسعود جعفري جوزاني، كارگردان ايراني، توانسته است براي ساخت فيلم سينمايي‌اش در آمريكا چندين رواديد تهيه كند. جوزاني كه فيلم «در چشم‌ باد» را در كاليفرنيا مي‌سازد خاطرنشان مي‌كند كه سازندگان «در چشم باد» اولين گروه فيلمساز ايراني هستند كه پس از انقلاب اسلامي در سال 1979 وارد آمريكا شده‌اند. فيليپ دياز، از سرمايه‌گذاران يك شركت فيلمسازي در لس‌آنجلس كه به ساخت پروژه‌هاي خارجي كمك مي‌كند، مي‌گويد: در گذشته پروژه‌هاي بزرگ و مهم سينماي آمريكا موفق به كار در تهران نشده‌اند. دياز ادامه مي‌دهد: در دوران هشت سال رياست جمهوري بوش، بسيار باور‌نكردني بود كه شركتي فيلمسازي در هاليوود، با تيمي ايراني همكاري كند و در ساخت فيلمي با سرمايه‌گذار ايراني مشاركت داشته باشد؛ در دوران رياست جمهوري بوش، روايداد هنرمندان ايراني، كوبايي و كشورهايي از اين دست صادر نمي‌شد. به نقل از روزنامه‌ي نشنال، جوزاني سياست‌هاي اوباما را فرصتي دانست تا با حضور در سفارت آمريكا در دبي، مجوز ساخت بخش‌هايي از سريالش در آمريكا را دريافت كند. جوزاني پس از 40 روز فيلمبرداري در لس‌آنجلس دراين باره مي‌گويد: از زماني كه باراك اوباما، رييس‌جمهور آمريكا شده است شما مي‌توانيد تغييرات را احساس كنيد. رفتار كاركنان سفارت با عوامل ما خيلي محترمانه بود و بدون هيچ ترديدي رواديد ما را صادر كردند. روزنامه‌ي نشنال گزارش داده‌است: اين فيلم در ادامه‌ي سريالي با نام «در چشم باد» ساخته مي‌شود كه 6 دهه از تاريخ ايران را به تصوير مي‌كشد. داستان اين فيلم حول زندگي شخصيتي به‌نام بيژن ايراني مي‌گذرد كه در لس‌آنجلس زندگي مي‌كند، او نامه‌اي از زني دريافت مي‌كند كه ادعا مي‌كند همسرش است اين درحالي است كه بيژن فكر مي‌كرد همسرش به دست نظاميان شوروي كشته شده است. بيژن سپس نامزدش را در كاليفرنيا رها كرده و براي ملاقات با همسر و پسرش به ايران باز مي‌گردد. اين در شرايطي است كه ايران درگير جنگ با عراق است. پارسا پيروز‌فر كه نقش بيژن ايراني را بازي مي‌كند، درباره‌ي اين شخصيت خاطرنشان كرد: بيژن مردي معمولي و شريف است كه با شرايط غيرعادي مواجه مي‌شود. زندگي او در ايران با جنگ و هرج و مرج همراه است و وقتي به آمريكا مي‌رود قصد دارد گذشته‌اش را فراموش كند، اما گذشته به او باز مي‌گردد. فيليپ دياز درباره‌ي همكاري تيم ايراني با همتايان آمريكايشان توضيح مي‌دهد: فيلمبرداران، صدابرداران و گروه چهره‌پردازي با زبان اشاره و با ادب و مهرباني با هم ارتباط برقرار مي‌كنند و در واقع زبان اشاره پلي ارتباطي بين فارسي و انگليسي است. وي ادامه مي‌دهد: هنرمندان اين پروژه مي‌توانند درها را باز كرده و ذهنيت‌ها را تغيير دهند. ما نمي‌توانيم سياست‌هاي واشنگتن و تهران را تغيير دهيم اما مي‌توانيم نشان دهيم كه اين بين مردم ايران و آمريكا تفاوت‌هاي فاحشي وجود ندارد. ما همه انسان هستيم؛ همه شبيه هم هستيم و وقتي با هم كار مي‌كنيم، تنها كار است كه مطرح است. عوامل جوزاني معتقدند: فيلمسازان ايراني پس از انقلاب از سوي تماشاگران فارسي زبان و هم‌چنين فيلمسازان مطرح غرب مورد تقدير قرار گرفته‌اند، اما سينماي ايران براي هاليوود ناشناخته است. مجيد ميرفخرايي، طراح صحنه و لباس سريال «در چشم باد» مي‌گويد: صنعت سينماي آمريكا به خوبي پيشرفت كرده است. آن‌ها بناهاي متعددي از دوران‌هاي مختلف ساخته و آماده دارند. در ايران همه بناها براي پروژه‌ خاص و با سفارش قبلي ساخته مي‌شود. كارگردان و نويسنده‌ي «در چشم باد» اميدوار است، پروژه‌اش كه از آن به عنوان طولاني‌ترين و گران‌ترين پروژه‌ي ايراني ياد مي‌كند، بتواند نظر آمريكايي‌ها را درباره‌ي زندگي در خاورميانه‌ تغيير دهد. جعفري جوزاني مي‌گويد: آمريكايي‌ها نسبت به نحوه‌ي زندگي ما در خاورميانه كنجكاو هستند . ما آدم‌هاي بسيار با فرهنگي هستيم كه طي 40 سال گذشته مشكلات و اتفاقات بزرگي را تجربه كرده‌ايم. كارگردان «در چشم باد» در پايان خاطرنشان كرد: فيلم‌هاي آمريكايي معمولا شخصيت‌هاي منفي از ما به تصوير مي‌كشند اما داستان‌هاي واقعي درباره‌ي ايرانيان همانند «در چشم باد»، نشان مي‌دهد كه ما چگونه درباره‌ي همديگر فكر مي‌كنيم و چقدر خانواده‌مان را دوست داريم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha