• جمعه / ۲۳ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8805-11326.100903

آيت‌الله ري‌شهري: اگر توهين به روحانيون و زائران تداوم يابد مطمئنا عمره تعطيل مي‌شود حتا يك مورد ابتلا به آنفلوآنزاي خوكي در ميان زائران ايراني ديده نشده است

آيت‌الله ري‌شهري:
اگر توهين به روحانيون و زائران تداوم يابد مطمئنا عمره تعطيل مي‌شود
حتا يك مورد ابتلا به آنفلوآنزاي خوكي در ميان زائران ايراني ديده نشده است

نماينده‌ي ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني با حضور در شصت‌وچهارمين جلسه‌ي روحانيون کاروان‌هاي حاضر در مکه‌ي مکرمه، در جريان مشکلات و دغدغه‌هاي روحانيون و زائران ايراني قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله محمد محمدي ري‌شهري موضوع اهانت به زائران را مهم‌ترين مشکل زائران ايراني در سال جاري دانست، اظهار کرد: اين اهانت‌ها نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش يافته‌اند و بخشي از آن‌ها به‌دليل حضور بيش‌تر زائران و بخشي هم غيرطبيعي است.

وي ادامه داد: لازم است، برخوردهاي توهين‌آميز به‌صورت مکتوب با ذکر تاريخ گزارش شوند، زيرا مسؤولان سعودي در مذاکره، تأکيد زيادي بر ارائه‌ي مستندات و گزارش‌ها با ذکر تاريخ و مأموري که در آن ساعت بوده است، دارند. بنابراين هرچه مستندات ما کامل‌تر باشد، براي پي‌گيري و ارائه در مذاکرات بهتر خواهد بود، حتا اگر اثري هم نداشته باشد، به‌جز اين‌که در تاريخ حج، بعثه‌ي مقام معظم رهبري و وزارت امور خارجه باقي بماند. همين ثمره‌ي بزرگي است تا به سينه‌ي تاريخ سپرده شود که با ما در اين زمان چه برخوردهايي شد.

سرپرست حجاج ايراني تصريح کرد: گزارش‌هاي رسيده درباره‌ي بدرفتاري مأموران سعودي و توهين به زائران ايراني را خدمت مقام معظم رهبري ارائه کرديم و ايشان به وزارت امور خارجه ابلاغ کردند که اگر اين رفتارها ادامه يابند، عمره را تعطيل خواهيم کرد. به نظر مي‌رسد، اگر مفاسد عمره بر مصالح آن بچربد و توهين به روحانيون و زائران تداوم يابد، مطمئنا عمره تعطيل خواهد شد.

وي بيان كرد: اگر مسؤولان کشور تعطيلي عمره را مصلحت ندانستند، به اين معناست که ما بايد صبر کنيم و آزار و اذيت در تبليغ به پيروي از رسول اکرم (ص) را تحمل کنيم.

آيت‌الله ري‌شهري درباره‌ي بيماري آنفلوآنزاي خوکي نيز گفت: براساس اعلام هيأت پزشکي، حتا يک مورد ابتلا به اين بيماري در ميان زائران ايراني ديده نشده است. البته در ديگر شهرهاي عربستان اين بيماري تلفاتي داشته، اما در ميان زائران ما هيچ موردي نبوده است.

او درباره‌ي برگزاري حج تمتع، اظهار داشت: درباره‌ي اين مسأله نمي‌توان بدون نظر مراجع کاري کرد، اين‌که افراد بالاي 65 سال نبايد به اين سفر بيايند، با اين‌که سال‌ها منتظر رسيدن چنين روزي بوده‌اند، بدون کسب نظر مراجع عملي نيست، البته اين امکان وجود دارد که فرد اختياري سفرش را لغو کند.

سرپرست حجاج ايراني در بخش ديگري از سخنانش از تلاش‌هاي روحانيون کاروان‌ها که در خدمت پرورش معنوي زائران هستند، تشکر کرد و گفت: در اين ايام و ماه‌ها، بيش از گذشته صدمات و لطماتي به روحاني‌ها وارد مي‌شوند.

وي با اشاره به فضليت مناجات شعبانيه، اظهار کرد: امام راحل تأکيد ويژه‌اي بر اين مناجات داشتند. يکي از فرازهايي که به روحاني روحانيت و به زائر معنويت مي‌بخشد، اين فراز از مناجات شعبانيه است که «معبودا شيفتگي ياد پياپي خود را به من عنايت کن» يعني کاري کن که دل من ملهم به ياد تو باشد.

آيت‌الله ري‌شهري افزود: اين‌که از خدا بخواهيم، ذکر خودش را به دل ما الهام کند، اين الهام لوازمي دارد که مهم‌ترين لوازم آن، تداوم ذکر و ميوه و شيريني آن لقاءالله است.

در ابتداي اين جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمين بيات ـ مسؤول بعثه‌ي مقام معظم رهبري در عربستان ـ بيان کرد: جلسه‌ي روحانيون کاروان‌ها همواره به‌عنوان جلسه‌ي هم‌انديشي و بيان دغدغه‌هاي و مشکلات از سوي روحانيون و کساني که با زائران مرتبط و آشنا به مسائل و مشکلات فرهنگي و اجرايي کاروان‌ها هستند، بوده است.

وي گفت: با وجود اين‌که تعداد زائران افزايش و زمان سفر عمره کاهش يافته است و اين دو مسأله در تعارض با يکديگرند و مي‌توانست مشکلاتي را همراه داشته باشد، اما با جديت معاونت‌هاي بعثه‌ي مقام معظم رهبري و تلاش روحانيون کاروان‌ها، يک عمليات عمره‌ي روان و قابل قبولي را پشت سر گذاشتيم.

او با اشاره به اين‌که در عصر ارتباطات، بحران مخاطب يکي از نگراني‌هاي متوليان فرهنگي است، اظهار داشت: با اين وجود، امسال عمليات عمره با حضور حدود 800هزار زائر مشتاق و علاقه‌مند سرزمين وحي، فرصت ارزشمندي را در اختيار ما گذاشت.

وي ادامه داد: از جمله مشکلاتي که روحانيون با آن درگيرند، بحث اعزام به مناطقي به‌جز منطقه‌ي زندگي روحاني است. اميدواريم براي سال آينده، اين مشکل حل شود. دومين مشکلي که روحانيون، بخصوص در ماه‌هاي رجب و شعبان به‌شدت با آن درگير بودند، بحث اهانت است، به‌طوري که گاهي بدون هيچ دليلي و با اندک بهانه‌اي و حتا قرآن خواندن، اهانت‌هاي بسياري به زائران و روحانيون مي‌کردند.

بيات افزود: البته اقداماتي از طريق کنسول‌گري انجام شده‌اند؛ اما بايد به‌عنوان يکي از برنامه‌ريزي‌هاي کشوري با وزارت کشور يا وزارت خارجه‌ي عربستان مذاکراتي انجام شوند.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمين عسگري ـ مسؤول امور روحانيون بعثه‌ي مقام معظم رهبري در مکه‌ي مکرمه ـ با ارائه‌ي گزارشي از روند فعاليت اين واحد و روحانيون حاضر در کاروان‌هاي عمره، با بيان اين‌که 40 رابط روحانيون بعثه تاکنون شش‌هزار و 250 کاروان را ارزيابي کرده‌اند، اظهار کرد: 620 روحاني طبق برنامه‌ريزي قبلي، در شيفت‌هاي مسجدالحرام و هتل‌ها براي پاسخگويي به مسائل شرعي حضور يافته‌اند.

به گفته‌ي او، تاکنون 95 روحاني را به دلايل مختلف دستگير کرده‌اند که برخي از آن‌ها با قرار وثيقه آزاد شدند و دو روحاني نيز از اين کشور اخراج و به‌مدت پنج‌سال از آمدن به اين سرزمين محروم شدند.

در ادامه‌ي اين جلسه، روحانيون حاضر، دغدغه‌ها و مشکلات موجود در برگزاري عمره و بخصوص محدوديت‌هاي جديد دولت عربستان را نسبت به روحانيون و زائران ايراني با نماينده‌ي ولي فقيه در ميان گذاشتند.

هم‌چنين حجت‌الاسلام والمسلمين عرب ـ معاون برنامه‌ريزي و نظارت بعثه‌ي مقام مظم رهبري ـ توضيح‌هايي را درباره‌ي برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي و اجرايي عمره‌ي امسال داد و به پرسش حاضران پاسخ گفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha