دكتر مسعود كوثري: صداوسيما در رقابتهاي انتخاباتي بيش از ظرفيتهايش عمل كرد بيبيسي از خلاءهاي اطلاعرساني صداوسيما در بعد از انتخابات استفاده كرد
عضو هيأت علمي دانشگاه تهران با اشاره به نقش بارز صدا و سيما در جلب مشاركت انتخاباتي مردم گفت: صدا و سيما در رقابتهاي انتخاباتي بيش از ظرفيتهايش عمل كرد و مثل ققنوس فدا شد.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا به نقل از مركز ارتباطات و اطلاعرساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها(مأوا)، دكتر مسعود كوثري به تلاشهاي صداوسيما براي ارتباط با نخبگان در يك دهه گذشته پرداخت و گفت: «گزينش عناوين يا موضوعات»، «انتخاب واقعيتها براي عرضه و گزارش»، «دقت در توضيح و تشريح» و «اعتماد به ارزيابي» چهار بعد اعتماد به رسانههاي خبري است كه صدا و سيما در هر چهار بعد دچار آسيب شد.
وي تأكيد كرد: البته انصاف نيست در اتفاقات اخير همه تقصيرات را گردن صدا و سيما بيندازيم، چرا كه صداوسيما هم جزيي از شرايط و سيستم سياسي است، بنابراين از تلاطمهاي نظام سياسي نميتواند به دور باشد.
استاديار دانشگاه تهران در ادامه عملكرد صدا و سيما را در سه بازه زماني «پيش از انتخابات»، «زمان انتخابات» و «بعد از انتخابات» مورد توجه قرار داد و گفت: در فاصله يكي دو ماه مانده به انتخابات سياست چراغ خاموش و برخورد سرد با انتخابات كه مناسب دموكراسي حداقلي بود در رسانهها از جمله صدا و سيما دنبال ميشد كه به يك باره به فضاي داغ زمان انتخابات و مناظره ها تغيير كرد، مثل ظرف شيشهيي سرد كه ناگهان با مايع داغ پر ميشود.
دكتر كوثري در ادامه برگزاري مناظرههاي انتخاباتي خارج از اسلوب معمول آن در صدا و سيما را مورد توجه قرار داد و گفت: مناظرهها در صدا و سيما حالت كنترل شده و پينگ پنگي دارد، مجري مناظرهها نقش تور را بازي ميكند اما ما در بخشي از اين مناظرهها ديديم قالب آن از شيوه مرسوم خارج و به شكل «گفت و گوي داغ» (HOT TALK) درآمد. البته تهييج مردم براي حضور در انتخابات، اطلاعرساني از مواضع و ديدگاهها و كسب اعتماد با نشان دادن بيطرفي از نقاط مثبت مناظرهها بود.
دكتر كوثري با اشاره به اين كه مناظرهها به شكل «گفت و گوي داغ» قواعد حقوقي و عرفي دارد كه بايد از سوي طرفين مراعات شود، گفت: در اين مناظرهها مجري حق دارد هر كجا كه تخلفي صورت ميگيرد مداخله كند و به واقع نقش او بسيار مهمتر از مناظرهكنندگان است.
وي گفت: اولين علامت سوال جدي مناظرهها در ذهن مردم زماني شكل گرفت كه بعد از اتمام مناظرهها، 20 دقيقه زمان براي يك نامزد منظور شد كه حتي اگر اين زمان به درستي در نظر گرفته شده باشد اما ابعاد موضوع براي افكار عمومي تشريح نشد.
عضو هيأت علمي دانشگاه تهران در بخش ديگري از اين نشست به عقب ماندن صدا و سيما از جريانهاي روز پس از انتخابات پرداخت و گفت: انعكاس تظاهرات خياباني در برنامههاي صدا و سيما همراه با اعوجاج بود و گزينشها و برشهايي كه از اين تظاهرات پخش ميشد براي بخشي از جامعه، معترضان و نخبگان قانعكننده نبود چرا كه آنها حداقل در تهران و شهرهاي بزرگ از نزديك مسايل را دنبال ميكردند و ميديدند آن چه بازتاب داده ميشود منصفانه و منطبق با واقعيت نيست.
وي با تأكيد بر حركت برق آساي رسانههاي خارجي به ويژه بيبيسي در استفاده از خلأهاي اطلاعاتي صداوسيما اظهار كرد: در دو روز اول پس از انتخابات بيبيسي به شكل حرفهيي خلأهاي اطلاعرساني صداوسيما را پوشش داد، ضمن اين كه مردم از تكنولوژيهاي رقيب از جمله اينترنت و تلفن همراه براي غلبه بر اين خلأ استفاده ميكردند، به طوري كه هر چقدر صداوسيما در انعكاس اخبار و رويدادها خاموش بود كليپهاي تلفن همراه از بيبيسي و يوتيوپ پخش ميشد.
دكتر كوثري در پايان گفت: صدا و سيما در جريان وقايع پس از انتخابات از استراتژي مختلفي از جمله سكوت و سناريونويسي كيهاني، (پيوند مسأله با منافقان، مشابهت به بنيصدر و انقلابهاي رنگي) استفاده كرد كه متأسفانه نتوانست ابعاد بحران روي داده در جامعه را كاهش دهد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات