قائممقام نمايندهي شمسا در كربلا: سفر انفرادي زائران به عراق ارائهي خدمات را به كاروانها محدود ميكند از سفر دوباره مديران مشكلساز به عراق جلوگيري ميشود
قائممقام نمايندهي شمسا در كربلا گفت: سفر آزاد و انفرادي زائران ايراني به عتبات عاليات عراق بر خدماتي كه به كاروانهاي زيارتي تحت پوشش سازمان حج و زيارت داده ميشود، تأثير ميگذارد و ارائهي اين خدمات را محدود ميكند.
اميرجعفر نادمي در گفتوگو با خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به عراق، با بيان اينكه جمعيت زائران آزاد و انفرادي در عراق افزايش يافته است، ادامه داد: سفر زائران انفرادي موجب ميشود، ميزان و كيفيت خدماتي كه شمسا و شركتهاي عراقي به كاروانهاي زيارتي زير نظر سازمان حج و زيارت ميدهند، كمتر شود، يعني زائران انفرادي وقتي به عراق سفر ميكنند، از خدماتي كه ما به كاروانهاي تحت پوشش خود ميدهيم، استفاده خواهند كرد.
او دربارهي وضعيت خدمات رفاهي در نظر گرفتهشده براي زائران ايراني، اظهار كرد: شمسا در اعزام كاروانها، شركت مجري بهشمار ميآيد و نظارت بر اين كار با سازمان حج و زيارت است، براي ارائهي خدمات اقامتي، حملونقل و تغذيه نيز با هشت شركت سياحتي عراقي قرارداد بسته شده است.
وي افزود: غذاي ايرانيها از آشپزخانههاي مركزي نجف و كربلا تأمين ميشود كه آشپزهاي آنها ايرانياند و دورهيي تغيير ميكنند؛ اما مشكلي كه در موضوع تغذيه وجود دارد، حمل غذا با گاري و بازديدهاي مكرر پليس عراق هنگام ورود به حريمهاست كه دليل اين مسأله نيز به وضعيت امنيت در اين كشور مربوط ميشود.
نادمي دربارهي نبود برنامهريزي مناسب در برخي كاروانها، گفت: مديران كاروانها برنامهي كاري دارند؛ اما گاهي در اجراي اين برنامهها با توجه به شرايط بيثبات عراق اختلال ايجاد ميشود كه بهدليل توجيه نبودن مدير، با مشكلاتي مواجه ميشويم. اين درحالي است كه مديران كاروانها در داخل كشور بايد توجيه شوند و اگر مسألهاي پيش آمد، حتما نمايندگان شمسا را در جريان قرار دهند.
وي با بيان اينكه مديران كاروانها پس از شركت در آزمون و معرفي توسط مدير دفتر خدمات زيارتي در كاروانها به كار مشغول ميشوند، بيان كرد: مديراني كه مشكلسازند، به واحد حراست معرفي ميشوند و حتما از سفر دوبارهي آنها به عتبات عاليات عراق جلوگيري خواهد شد.
او دربارهي اينكه چگونه مديران مشكلساز شناسايي و از كار تعليق ميشوند، گفت: گاهي زائر و روحاني كاروان نسبت به نحوهي كار مدير معترضاند؛ در اين شرايط، بهندرت پيش ميآيد كه به شمسا يا سازمان حج و زيارت اطلاع ندهند. حتا زائراني كه آزاد به اين كشور سفر ميكنند، مشكلات خود را مطرح ميكنند و ما در حد توان، همكاري و پيگيري ميكنيم و مسألهي زايران انفرادي را نيز به كنسولگري ايران در عراق اطلاع ميدهيم.
قائممقام نمايندهي شمسا در كربلا دربارهي وضعيت حملونقل درونشهري زائران ايراني كه از محل توقف اتوبوسها با موتورهاي سهچرخه تا هتل منتقل ميشوند، اظهار داشت: استفاده از اين وسايل براي حملونقل زائران، دور از شأن مردم است؛ اما دليل اين كار به وضعيت داخلي عراق مربوط ميشود، چون در برخي حريمها، اجازهي ورود خودرو داده نميشود، مجبوريم از اين وسايل استفاده كنيم؛ ولي با شركتهاي عراقي درحال مذاكرهايم تا مينيبوسهايي را در مسير رفتوآمد زائران مستقر كنند.
نادمي ادامه داد: گاهي در مناسبتهايي مانند اربعين تا 300 متري شهر كربلا براي خودروها بسته ميشود و زائران مجبورند، از اين فاصله تا حرم پياده بيايند. برخي باربرها نيز از اين شرايط سوءاستفاده ميكنند و مبالغ زيادي را تا 300هزار تومان براي حمل وسايل زائران ميگيرند. ما درحال پيگيري هستيم كه حتما مينيبوسها را در داخل شهر و حريمها مستقر كنند. در اين صورت، 90 درصد مشكلات حملونقل درونشهري زائران ايراني رفع خواهد شد.
وي دربارهي خدمات دروناتوبوسي به زائران ايراني نيز گفت: بيشتر رانندههاي اتوبوسهاي عراق توجيه نيستند و معمولا در دادن خدمات، كوتاهي ميكنند. شمسا درحال يافتن شركتي است كه در اينباره با آن قراردادي ببندد و حتا حاضر است، وام بدهد تا قدرت خريد وسايل نقليه و ارائهي خدمات را داشته باشد.
او خدمات دروناتوبوسي را در خاك عراق، وظيفهي راننده دانست و اظهار داشت: در شرايطي كه اتوبوس خدمات ندارد، از مدير خواسته ميشود تا امكانات مورد نياز را بخرد و به زائران ارايه دهد و فاكتور آن را به شمسا بدهد.
نادمي بيان كرد: در عراق مشكلاتي وجود دارند كه شايد دست ما هم نباشند؛ براي نمونه، وقتي يك خانم 160 زائر را به عراق ميآورد و تمام زائران او با مشكل مواجه ميشوند يا مديراني كه متواري ميشوند و زائران خود را رها ميكنند، چه كاري ميتوان انجام داد؟
وي گفت: سازمان حج و زيارت كه اكنون بر روند اعزام زائران ايراني به عتبات عاليات عراق نظارت دارد، با اين همه مشكل مواجه است. حال، زائران آزاد را در نظر بگيريد كه بدون نظارت به اين سفر ميآيند، در آن بخش فقط سودجويي اتفاق ميافتد.
قائممقام نمايندهي شمسا در كربلا ادامه داد: سفر آزاد به عتبات عاليات عراق با وضعيت موجود اين كشور، فقط زائر را آزار ميدهد، اگر نظامي باشد كه اين بخش را كنترل كند، اوضاع بهتر ميشود.
او در ادامه با اشاره به رفتارهايي كه برخي زائران ايراني در عتبات عاليات عراق انجام ميدهند و عادتهايي را در ميان مردم عراق ايجاد ميكند، گفت: برخي زائران با پرداخت انعام به رانندهها يا باربرها، اين موضوع را رواج دادهاند و اكنون بسياري از رانندهها و باربرها، حتا در مواقعي كه نبايد پولي بدهند، از زائران ايراني انعام طلب ميكنند.
نادمي اضافه كرد: طرحها و نظرهايي به عراق براي بهبود بهداشت و خدمات هتلها داده شدهاند و پيگير هستيم تا كيفيت خدمات ارتقا يابد، چون هنوز در عراق فرهنگ بهداشت و ارائهي خدمات كيفي وجود ندارد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات