محمود سالاري - مدير كميتهي ناشران داخلي بيستودومين نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران - و حميد قبادي - مدير كميتهي اجرايي نمايشگاه - به برخي انتقادهاي واردشده به نحوهي برپايي نمايشگاه امسال پاسخ دادند.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ناشران عمومي امسال به روال دو سال گذشته در سالن شبستان مصلا مستقر بودند. تعدادي از ناشران از مكان غرفههايشان گله داشتند. همچنين به اين موضوع اشاره شد كه بخش انتهايي سالن به اتوباني تبديل شده است؛ ناشران بزرگ آنجا قرار دارند و مردم به آن بخش ميروند و به بخشهايي ديگر سر نميزنند.
محمود سالاري در اينباره به ايسنا توضيح داد: نميدانم اينكه آن قسمت به اتوباني تبديل شده است، چه مشكلي دارد؟ آن قسمت راه بزرگي براي عبور و مرور بود. اگر دوستان ناشر راهكار بهتري دارند، بگويند؛ ضمن اينكه در نقشهاي كه براي غرفهبندي شبستان كشيديم، از افراد باتجربه بهره برديم؛ افرادي كه كار اجرايي كرده بودند و همچنين افرادي كه در ستاد مديريت بحران بودند. در واقع، ما همهي تجارب را روي هم گذاشتيم تا رفتوآمد مردم راحت باشد.
مدير كميتهي ناشران داخلي نمايشگاه كتاب همچنين دربارهي گلهي ناشراني كه در انتهاي شبستان قرار گرفته بودند و عنوان شد كه بازديدكنندگان تا به غرفههاي آنها برسند، هم خسته ميشوند و هم پولشان تمام ميشود، توضيح داد: بعضيها ميگفتند در جنوبي را ورودي كنيد، در شمالي را خروجي، كه اگر كسي آمد، تا ته شبستان برود و ناشران انتهاي سالن ديده شوند. ما نپذيرفتيم؛ زيرا بايد به رفاه بازديدكنندگان هم فكر كنيم. ديگر اينكه اگر ناشري كيفيت كارش بالا باشد، مردم ميگردند و پيدايش ميكنند؛ چه ته سالن باشد و چه سر سالن. از طرف ديگر، ناشراني كه امسال سر سالن بودند، سال گذشته در انتهاي سالن بودند. اگر اينگونه باشد، تبعيض قائل نبوديم.
او در ادامه دربارهي اين موضوع كه گفته شد، ناشران خاصي سر نبشها واقع شده بودند، عنوان كرد: شخصا ابايي ندارم بگويم كه ميخواهيم از بعضي از ناشران حمايت كنيم. اگر ناشري كاري را توليد ميكند كه كار فرهنگي ارتقا يابد و كار فرهنگي كردن چيزي جز بالا بردن تقوا در مردم نيست، ما از او حمايت ميكنيم؛ البته اين موضوع باعث نشده كه به ترتيب الفبايي خدشهاي وارد شود.
مدير كميتهي ناشران داخلي نمايشگاه كتاب دربارهي ضوابط واگذاري غرفه به ناشران و اينكه ناشري در نمايشگاه كتاب امسال يك كتاب داشته؛ اما همان متراژي به او تعلق گرفته كه به ناشراني كه چند كتاب دارند، يادآور شد: در بخش ناشران كودك، ناشري داريم كه يك كتاب دارد و دايرةالمعارفي در دو جلد است. وقتي ميخواهيم متراژ را محاسبه كنيم، محاسبات صفحه و تيراژ را كه نگاه ميكنيم، ميبينيم معادل 40 كتاب كودك ميشود. تيراژ و صفحهاش بالاست. يا در بخش عمومي، بعضيها ميگفتند تعداد عناوين ناشري كم است. اينكه ناشري دلش نميخواهد كتابهاي سه سال گذشته را بياورد، من كه نميتوانم ناشر را زور كنم كه همهي كتابهاي سه سال اخير را حتما بياورد. او دلش ميخواهد تنها پنج عنوان كتاب به نمايشگاه بياورد و همانها را هم آورده است تا بفروشد. ميتوانيم در ثبت نام سال بعد اين ناشر، بگوييم تعداد عناويني را كه ميخواهيد عرضه كنيد، به ما اعلام كنيد.
سالاري سپس دربارهي فروش ناشران و گلهي بعضي از آنها گفت: اگر بعضي از دوستان ناشر كمفروشي ميكنند، بايد به موارد ديگري كه در فروش تأثير دارد، توجه كنند. از بعضي دوستان ناشر دربارهي فروش امسالشان پرسيدم، گفتند 50 تا 60 و حتا صددرصد افزايش فروش داشتهاند. اگر ناشري فروش نميكند، بايد در سيستم فروش خود تجديدنظر كند.
از سوي ديگر، حميد قبادي - مدير اجرايي نمايشگاه كتاب - دربارهي گلههايي كه دربارهي اطلاعرساني نمايشگاه شد، به ايسنا گفت: اطلاعات كتاب نميتواند غلط باشد؛ زيرا مبنايش اظهارات ناشران و اطلاعات ثبتشده در خانهي كتاب است. آنچه اشتباه بوده، احتمالا در محل استقرار ناشران بوده و دليلش اين است كه تا شروع نمايشگاه، برخي تغييرات با تأخير در شبكهي اطلاعرساني نمايشگاه ثبت شد؛ ولي اين موارد كمتر از يك درصد بود. هر روز اشكالاتي كه اعلام ميشد، به سرعت در سيستم اطلاعرساني برطرف ميشد و اينگونه نبود كه تا روز آخر اشكال وجود داشته باشد.
او دربارهي انتقاد به تهويهي شبستان و هواي بد آن نيز يادآور شد: در مصلا و شبستان، سيستم كامل تهويه تا ماه آينده راهاندازي ميشود. اما در نمايشگاه امسال، ما امكاناتي براي تهويهي هوا داشتيم؛ ولي وقتي ازدحام جمعيت زياد بود، مشكل ايجاد ميشد. البته غير از دو روز آخر كه جمعيت بيشتر بود و هوا گرمتر شد، در تهويه مشكل اساسي نداشتيم.
يكي از مشكلاتي كه بازديدكنندگان نمايشگاه عنوان كردند در نمايشگاه كتاب امسال با آن روبهرو هستند، نقشههايي بود كه ميان آنها پخش ميشد و ميگفتند، تنها كليات مصلا را نشان ميدهد و از جزييات خبري نيست. قبادي در اينباره هم گفت: اتفاقا امسال از نقشه بسيار استقبال شد. اين نقشه با استفاده از 3dmax كشيده شده بود؛ در حاليكه نقشههاي سالهاي گذشته، نقشههايي معمولي بودند كه گويا نبودند. ضمن اينكه نقشهخواني در مدت كوتاه، زمان ميبرد. همچنين نقشههاي امسال نسبت به سال گذشته چندبرابر توزيع شده بود.
مدير اجرايي نمايشگاه كتاب دربارهي دستگاههاي كارتخوان و مشكلات آنها نيز متذكر شد: ما امسال در دستگاههاي كارتخوان مشكل جدي نداشتيم. ميانگين تراكنش در نمايشگاه نسبت به ميانگين كشور كه شش ثانيه است، كمتر بود؛ يعني حدود دو ثانيه بود. دليل اين امر هم طراحي مخابرات و بانك صادرات و شركت ايران كيش بود كه همكاري خوبي داشتند. قطعا و با صراحت اعلام ميكنم اينكه گفته شد، قطع و وصلي در كارتخوانها بود، صحت ندارد. وقتي طرح به دو ثانيه رسيده، يعني موفق بوده است.
او در ادامه گفت: پنجاه ناشر را شناسايي كرديم كه در حق مردم كملطفي و دستگاهها را مخفي كردند و ما به شدت براي نمايشگاه بعدي با آنها برخورد ميكنيم.
قبادي همچنين دربارهي خدمات رفاهي عرضهشده در نمايشگاه كتاب امسال توضيح داد: امسال خدمات رفاهي در 50 بستهي موضوعي و 300 فعاليت را پيشبيني كرديم. استقبال از ايستگاههاي رفاهي و تحويل امانات بسيار بالاتر از سالهاي گذشته بود. امسال چهارهزار نفر همزمان از صندليها استفاده كردند و شش دستگاه شارژ تلفن در ايستگاههاي رفاهي نصب شد و 4500 نفر تلفنهاي خود را شارژ كردند. براي اولينبار، پذيرايي رايگان در سطح نمايشگاه بود و ميانگين 500هزار نفر در روز از نمايشگاه ديدن كردند.
انتهاي پيام
نظرات