• جمعه / ۸ آذر ۱۳۸۷ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-04725

در نشست خبري همايش بين‌المللي تورگردانان جهان مطرح شد: رسانه‌ي ملي در انعكاس اين خبر كم كار كرد آژانس‌هاي خارجي تصميم خود را تا 10 روز آينده اعلام مي‌كنند

در نشست خبري همايش بين‌المللي تورگردانان جهان مطرح شد:
رسانه‌ي ملي در انعكاس اين خبر كم كار كرد
آژانس‌هاي خارجي تصميم خود را تا 10 روز آينده اعلام مي‌كنند

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار كرد: هدف از برگزاري نخستين همايش بين‌المللي تورگردانان جهان، اعلام عزم جدي دولت جمهوري اسلامي ايران براي فعاليت و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري به تورگردانان جهان بود.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدشريف ملك‌زاده در نشست خبري نخستين همايش بين‌المللي تورگردانان جهان كه شب گذشته (هفتم آذرماه) در هتل استقلال برگزار شد، بيان كرد: در راستاي اصل 44 قانون اساسي، اين همايش فرصتي براي رويارويي بخش خصوصي با تورگردانان جهان با هدف تشويق بخش خصوصي، افزايش بازار ورودي، انجام اقدامات لازم‌الاجرا در راستاي ايجاد زيرساخت‌ها و تسهيل ورود گردشگران بود.

او ابراهيم پورفرج ـ رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ را به‌عنوان سخنگوي بخش خصوصي در زمينه‌ي تورگرداني معرفي كرد و گفت: با داشتن يك سخنگو، از اين‌كه هر كسي ادعا و صحبتي كند، جلوگيري و ديدگاه‌هاي مشخصي در بخش تورگرداني در ميان افراد مختلف اين قشر مطرح ‌مي‌شود.

وي با اشاره به اين‌كه نخستين همايش مراكز اقامتي از دوم تا چهارم دي‌ماه در شهر مشهد مقدس برگزار مي‌شود، افزود: خسرو ايرانپور ـ دبير جامعه‌ي هتل‌داران ايران ـ سخنگوي بخش خصوصي در هتل‌داري خواهد بود.

ملك‌زاده درباره نحوه‌ي برگزاري نخستين همايش توراپراتورهاي جهان در ايران، گفت: براساس نظر شوراي سياست‌گذاري، در خردادماه امسال دبيرخانه‌ي همايش در دفتر جامعه‌ي‌ تورگردانان تأسيس شد. اين دبيرخانه به برگزاري دومين همايش كمك مي‌كند. گزينش شركت‌كنندگان در همايش نيز از سوي اعضاي هيأت مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان، سفارتخانه‌ها و دفاتر ايران در بازارهاي گردشگري اولويت اول انجام شد كه 135 توراپراتور از 46 كشور دنيا همراه 11 خبرنگار بين‌المللي در ايران حضور يافتند.

او يادآوري كرد: در اين همايش، توراپراتورها و آژانس‌هاي خدمات مسافرتي مادر و تخصصي كه هزاران آژانس به‌صورت زيرمجموعه با آن‌ها فعاليت مي‌كنند، در كشور حضور داشتند.

وي مهم‌ترين دستاورد اين همايش را رويارويي بخش خصوصي با همتايان خارجي دانست و اظهار داشت: در يك كارگاه تخصصي، توراپراتورهاي ايراني به‌صورت مستقيم با توراپراتورهاي خارجي صحبت كردند و برگزاري چنين كارگاهي به بستن قراردادهايي مي‌تواند منجر شود.

او برگزاري نخستين همايش توراپراتوارهاي جهان را در ايران، بزرگ‌ترين اتفاق در تقويم گردشگري ايران در 30 سال گذشته دانست و بيان كرد: متأسفانه رسانه‌ي ملي در انعكاس اين خبر كم كار كرد و من چندبار درخواست كردم كه مسؤولان سازمان جهاني جهانگردي و يونسكو را كه در ايران حضور يافته بودند، به رسانه‌ي ملي دعوت كنند؛ اما اين كار انجام نشد. هم‌چنين انتظار مي‌رفت كه رسانه‌هاي كشور اين رويداد را قوي‌تر منعكس كنند.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي انتخاب كشورهاي شركت‌كننده در اين همايش، گفت: اولويت‌هاي اول و دوم بازار گردشگري ايران را دعوت كرديم؛ كشورهاي بزرگي مانند آلمان و چين براي ما در اولويت بودند. به علاوه، آژانس‌هايي كه تا نزديكي خاك ايران تور برگزار مي‌كردند، اما برنامه‌ي تور به ايران نداشتند، در اولويت دعوت به اين همايش قرار گرفتند.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي جدي بودن تورگردانان خارجي براي همكاري با تورگردانان ايران، بيان كرد: در اين همايش‌ها معمولا قراردادي بسته نمي‌شود؛ اما تفاهم‌نامه‌هايي امضا ‌مي‌شوند كه در اين تفاهم‌نامه‌ها دو طرف به نتيجه‌ مي‌رسند كه با يكديگر همكاري كنند. آن‌ها پس از بازگشت به كشور خود با ايران درباره‌ي قيمت پكيج‌ها، سفرنامه‌ها و انواع مختلف گردشگري در هر پكيج صحبت مي‌كنند و اين روند آن‌قدر تكرار مي‌شود تا قرارداد بسته شود.

به گزارش ايسنا، رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران نيز در اين نشست خبري، اظهار كرد: در 30 سال گذشته، برگزاري چنين همايشي در ايران پيش نيامده بود و انتخاب ما براي حضور افراد از كشورهاي قاره‌هاي مختلف بود تا بازارهاي گردشگري مختلف ايران در خاورميانه، خاور دور، اروپا، آمريكا و آفريقا را پوشش دهند.

ابراهيم پورفرج بيان كرد: تورگردانان خارجي برنامه‌هاي مربوط به سال 2009 ميلادي را برنامه‌ريزي مي‌كنند و بسيار خوش‌بين هستيم كه ايران را در برنامه‌هاي خود قرار دهند.

او ادامه داد: تمام تلاش صنعت گردشگري در سال‌هاي گذشته اين بوده است كه ايران را به‌عنوان يك مقصد بين‌المللي معرفي كند؛ اما مؤثر واقع نشده و بيشتر اين شركت‌هاي تورگرداني تا تركيه،‌ ارمنستان و بسياري از كشورهاي همسايه ايران تور مي‌آورند، ولي ايران جزو مقاصد گردشگري آن‌ها نبوده است. ما اين توراپراتورها را شناسايي و به ايران دعوت كرديم تا با ايران آشنا شوند و جاذبه‌ها را ببينند و ايران را جزو برنامه‌هاي خود قرار دهند.

وي افزود: حتا اگر 50 درصد توراپراتورها شروع به همكاري با ايران كنند، ما به اهداف خود در برگزاري اين همايش دست يافته‌ايم.

پورفرج توضيح داد: تا پايان اين هفته، مكاتبه با آژانس‌هاي خارجي آغاز خواهد شد و آن‌ها تصميم خود را تا 10 روز آينده به ما اعلام مي‌كنند. اگر در برنامه‌ها ايراد فني وجود داشته باشد، جامعه‌ي تورگردانان ايران آن را برطرف مي‌كند و با تورگردانان ايراني نيز همكاري مي‌كند تا پكيج‌هاي متنوعي را تهيه كنند.

پس از پايان اين نشست خبري كه بدون حضور نمايندگان توراپراتورهاي خارجي برگزار شد، مسؤولان گردشگري ايران، تورگردان‌هاي خارجي و ايراني در يك ضيافت شام با يكديگر به گفت‌وگو پرداختند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha