معاون عتبات عاليات سازمان حج و زيارت: پرواز به نجف پس از تأييد فني آن فرودگاه امكانپذير ميشود صددرصد هواپيماهاي مسير نجف توسط اين سازمان اجاره ميشوند
معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت گفت: برقراري پرواز از ايران به فرودگاه نجف براي انتقال زايران، پس از تأييد مسايل فني اين فرودگاه از سوي كاشناسان و بستن قرارداد با شركتهاي هواپيمايي ايران امكانپذير ميشود.
حسين اكبري در گفتوگو با خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه اكنون سازمان هواپيمايي براي 14 پرواز به نجف و هفت پرواز به بغداد قرارداد بسته است، ادامه داد: قرار است، مسايل فني فرودگاه نجف تأييد و پس از آن به شركتهاي هواپيمايي براي آغاز فعاليت در اين مسير، اجازه داده شود. سپس نامهاي به سازمان حج و زيارت بهمنظور معرفي اين شركتها فرستاده ميشود تا ما بهصورت فول چارتر با اين هواپيماييها قرارداد ببنديم و براساس آن، سهميهي عتبات عاليات عراق را اعلام ميكنيم تا هر كسي براساس نياز خود از امكانات موجود استفاده كند.
وي اظهار داشت: اصرار داشتيم، پرواز به فرودگاه نجف از شهرهاي مختلف ايران امكانپذير شود كه اكنون توافق آن حاصل شده است.
او دربارهي اينكه فرودگاه نجف براي پذيرش اين تعداد پرواز آماده است؟ گفت: فرودگاه نجف آماده ميشود؛ اما براي اينكه اين ظرفيت را بتواند پوشش دهد بايد سيستمي به اين فرودگاه اضافه شود.
اكبري بيان كرد: پس از تأييد فني فرودگاه نجف و معرفي شركتهاي هواپيمايي، با اين شركتها مذاكره ميكنيم و پس از تعيين قيمت، از سهميهي موجود اعزام زايران به عتبات عاليات عراق ميتوان اقدام كرد.
معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت دربارهي اينكه آيا با بستن قرارداد و چارتر كردن هواپيماها در مسير فرودگاه نجف، امكان استفاده از اين امكانات براي زايران انفرادي وجود دارد؟ اظهار كرد: وقتي هواپيما چارتر شود، براساس قوانين بينالمللي قيمت بليت آن كاهش مييابد و بستن اين قرارداد مزايايي دارد كه كاهش قيمت بليت و ايجاد ضمانت براي شركتهاي هواپيمايي از آن جمله است.
به اعتقاد او، با اين كار هواپيمايي ميداند كه براي يك زمان مشخص مسافر دارد و بيشترين نفع براي زايران است. شركتهاي هواپيمايي نيز به اين كار تمايل دارند، چون زايران انفرادي در تمام فصلها به عتبات عاليات عراق نميروند.
اكبري تأكيد كرد: زايران انفرادي از پروازهاي نجف ميتوانند استفاده كنند؛ اما ظرفيت پروازهايي كه سازمان حج و زيارت چارتر كرده است، توسط زايران تحت پوشش اين سازمان تكميل ميشود. بهطور طبيعي، صددرصد هواپيماهايي كه به نجف ميروند، توسط سازمان حج و زيارت اجاره ميشوند.
معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت دربارهي اينكه در چنين شرايطي، زاير انفرادي از پروازهاي نجف نميتواند استفاده كند، اظهار داشت: از اين طريق نميتواند برود؛ اما مزاياي اين كار، اين است كه قيمتهاي بازار را ما تعيين ميكنيم. قيمت واقعي بليت پرواز به عراق 250 تا 300 دلار است، درحاليكه تا 450 دلار فروخته ميشود. اكنون شركتهاي هواپيمايي هر قيمتي كه ميخواهند، ميدهند؛ ولي وقتي ما در صحنهي رقابت وارد شويم، ميتوانيم تعيين كنيم كه از مردم قيمت واقعي را دريافت كنند.
به اعتقاد او، هواپيمايي قطعا از اين موضوع استقبال ميكند، چون به نفع آنهاست. اگر ما زاير آنها را تأمين نكنيم، همهي آنها ميخوابند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چارتر كردن هواپيمايهاي مسير نجف، انحصاري عمل كردن سازمان حج و زيارت را مانند عربستان موجب نميشود؟ گفت: اين حرفها را هر كه ميخواهد بگويد. ما با شركتهاي هواپيمايي قرارداد ميبنديم، هر كه ميخواهد اين قرارداد را ببندد و ظرفيت اين هواپيماها را تضميني تكميل كند.
اكبري دربارهي اينكه آيا با توجه به سفر دايمي زايران انفرادي به عتبات عاليات عراق، نبايد يك ظرفيت آزاد براي اين افراد تعيين شود؟ بيان كرد: پرواز ضمانت ميخواهد. يك پرواز به اين مقصد خالي برود، آن شركت دولتي يا خصوصي هواپيمايي از اين موضوع متضرر ميشود. اين كار ريسك بالايي دارد و كمتر كسي چنين خطري را ميكند. نميتوان قيمت را رها كرد، ما طوري عمل ميكنيم كه به نفع زايران ايراني باشد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات