• سه‌شنبه / ۲۳ مهر ۱۳۸۷ / ۱۷:۵۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8707-13131
  • منبع : سازمان میراث فرهنگی کشور

خبرهايي از حوزه‌هاي گردشگري و ميراث فرهنگي

دبير كل سازمان جهاني جهانگردي در نامه‌اي به معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار تأسف خود را نسبت به جعل نام خليج فارس در سال‌نامه‌ي 2008 اعلام كرد و از يادآوري اين سازمان براي به كار بردن نام واقعي اين منطقه تشكر كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، محمد افشاري ـ مدير كل دفتر امور بين‌الملل ـ با بيان اين مطلب، گفت: در سال‌نامه‌ي 2008 كه سازمان جهاني جهانگردي چاپ كرده بود، در تبليغات يكي از كشورهاي عربي حاشيه‌ي خليج فارس، در تابلويي نام جعلي خليج فارس ذكر شده بود كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با انجام مكاتبه‌هايي، به UNWTO اين امر را تذكر داد.

وي افزود: UNWTO نيز به‌دنبال اعتراض سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرد كه اين امر براثر سهل‌انگاري اتفاق افتاده و اشتباه بوده است و ديگر تكرار نخواهد شد و به‌صورت رسمي با فرستادن نامه‌اي به معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، اظهار تأسف و تشكر كرد.

افشاري تأكيد كرد: فرانچسكو فرانجيالي در اين نامه آورده است: مايلم مراتب وصول نامه‌ي مورخ سپتامبر جنابعالي را درباره‌ي تقويم 2008 سازمان جهاني جهانگردي ملل متحد (UNWTO) به استحضار برسانم. از اين‌كه اين موضوع را به ما يادآوري كرديد، سپاسگزارم و مراتب تأسف خود را از ايجاد هر نوع ناراحتي و نگراني از طريق واژه‌ي مورد استفاده در تجديد چاپ پوستر يكي از كشورهاي عربي در تقويم 2008 هرچند محتواي آن جزو ابتكارات اين سازمان نبوده است، ابراز كنم.

افشاري گفت: فرانجيالي در اين نامه تأكيد كرده است كه به‌عنوان يكي از آژانس‌هاي تخصصي سازمان ملل متحد، ما در چارچوب سياست‌هاي عمومي خود به تعيين عناوين و اسامي محل‌ها كه توسط سازمان ملل متحد تصميم‌گيري شده است، احترام مي‌گذاريم. من دوباره مراتب تأسف عميق خود را از اين مسأله ابراز مي‌كنم و خواهشمند است، درنظر داشته باشيد كه اينجانب تذكرهاي لازم را براي اجتناب از چنين اشتباهاتي در آينده، به دبيرخانه خواهم داد.

~.~.~.~.~.~.~

معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ديدار با اعضاي هيأت رييسه‌ي فراكسيون گردشگري مجلس، تشكيل كميته‌ي كاري در فراكسيون گردشگري و سازمان ميراث فرهنگي را براي پي‌گيري اجرايي و كاربردي مشكلات و مسايل گردشگري در كشور پيشنهاد كرد كه مورد موافقت اعضاي هيأت رييسه‌ي اين فراكسيون قرار گرفت.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، اسفنديار رحيم‌مشايي گفت: نحوه‌ي تعامل با فراكسيون گردشگري بايد مشخص شود. كميته‌هاي تشكيل‌شده بايد در ارتباط دايم با هم باشند تا بتوانيم در تدوين برنامه‌ها و قوانين مورد نياز با هم تعامل داشته باشيم.

وي بيان كرد: در دوره‌ي يك‌ساله‌ي تشكيل اين فراكسيون در مجلس هفتم، تعامل خوبي با آن داشتيم و بر هيچ‌كسي پوشيده نيست كه مي‌توان از ظرفيت‌هاي قانوني اين فراكسيون براي توسعه‌ي صنعت گردشگري استفاده كرد.

او افزود: كميسيون فرهنگي مجلس هفتم به نگاه فرهنگي گردشگري بيشتر تأكيد داشت؛ اما به‌نظر ما هر دو وجه اقتصادي و فرهنگي گردشگري بايد مورد توجه قرار گيرد.

رحيم‌مشايي تأكيد كرد: حوزه‌ي گردشگري جنس فرهنگي دارد و البته از ظرفيت بالاي اقتصادي نيز برخوردار است.

وي با اشاره به تغيير نگرش نمايندگان به حوزه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري، اظهار كرد: نگرش نمايندگان به حوزه‌هاي مرتبط با اين سازمان تغيير پيدا كرده است و اين‌كه نماينده‌اي ساخت موزه در حوزه‌ي انتخابيه‌ي خود را پي‌گيري مي‌كند، نشانگر توجه به اين بخش است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: گردشگري نيازمند يك جريان اطلاع‌رساني مستمر و تبليغات قوي است و از آنجا كه براي تحقق اين امر بايد از بودجه‌ي جاري استفاده كنيم، به‌دليل كمبود اعتبارات، با محدوديت‌هاي بسياري روبه‌رو هستيم.

وي افزود: در اجراي پروژه‌هاي بزرگ ملي، تعارض‌هاي بسياري با ميراث فرهنگي وجود دارد و متأسفانه تزاحمي كه براي ميراث فرهنگي اين مرزو‌بوم وجود دارد، بيشتر ازسوي ارگان‌ها و سازمان‌هاي دولتي است و اين امر نتيجه‌ي نگرش و عملكرد نادرست به اين حوزه بوده است كه تنها به اين دوره بازنمي‌گردد.

~.~.~.~.~.~.~

رييس پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: از نظر اين پژوهشكده، ساخت هتل در منطقه‌ي شوش بدون مانع است.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، حسن فاضلي نشلي گفت: اين محوطه فاقد لايه‌هاي تاريخي است و سه كيلومتر نيز با محوطه‌ي اصلي شوش فاصله دارد. به همين دليل، ساخت هتل در اين منطقه بدون مانع است.

وي ادامه داد: ممكن است، در اين منطقه چند قبر تدفين شده باشند كه در مرحله‌ي خاك‌برداري بايد با نظارت، تخريب صورت مي‌گرفت؛ اما به‌دليل نبود لايه‌هاي استقراري كه از منظر پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي به‌لحاظ انجام آزمايش‌ها و تحقيقات مهم است، ساخت هتل در اين منطقه بدون مانع است.

او اعلام كرد: هفته‌ي آينده براي اعلام نهايي و بازديد براي چندمين‌بار از اين منطقه ديدن خواهم كرد.

فاضلي افزود: در بازديدهاي انجام‌شده مشخص شد كه اين دو هتل هيچ تداخلي با عرصه و محوطه‌ي تاريخي شهر شوش ندارند و روي آثار تاريخي نيز قرار ندارند. بنابراين ساخت اين دو هتل كه يكي از آن‌ها به بخش خصوصي متعلق و ديگري برعهده‌ي شركت توسعه‌ي ايرانگردي و جهانگردي است، از نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بدون مانع است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha