• یکشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۸۷ / ۱۶:۱۸
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 8707-07048

پيشينه‌ي سياست‌گذاري در بخش‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي/3 سياست‌هاي كلي نظام در بخش انرژي

پيشينه‌ي سياست‌گذاري در بخش‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي/3
سياست‌هاي كلي نظام در بخش انرژي

اشاره: 
مطالعه‌ي پيشينه‌ي سياست‌گذاري از اولين مراحل سياست‌پژوهي در هر حوزه محسوب مي‌شود. در اين زمينه، اسنادي چون: سند چشم انداز ، سياست‌هاي كلان ، برنامه‌هاي توسعه و اسناد توسعه بخشي از مهمترين اسناد سياستي براي مطالعه‌ي اين دسته از پژوهشگران محسوب مي شود.
آنچه در پي مي‌آيد متن كامل سياست‌هاي كلي ابلاغي مقام معظم رهبري در بخش انرژي است كه به منظور تسهيل دسترسي خبرنگاران سياستي و سياست پژوهان حوزه نفت و اقتصاد انرژي منتشر مي شود.
سرويس مسائل راهبردي خبرگزاري دانشجويان ايران، پيش از اين مجموعه كارگاه‌ها و مقالات متعددي در بررسي مفاهيم مهندسي نفت و سياست‌هاي مديريت و بهره‌برداري از مخازن نفت و گاز منتشر كرده است. حاصل مجموعه اين بررسي‌ها تدوين ويرايش نخست جدول SWOT ( نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهديدها) بخش بالادستي نفت بود كه پيش از اين جهت استفاده و بررسي علاقه‌مندان منتشر شد. خوانندگان گرامي، مي توانند گزارش مجموعه‌ي كارگاه‌ها و مقالات پيش گفته را در مجلات الكترونيكي كه در بخش اخبار مرتبط اين خبر آمده است، ملاحظه كنند. 

گفتني است سياست‌هاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران در مورد "انرژي" مصوب  23/10/1377 است که در تاريخ 03/11/1379 توسط مقام معظم رهبري تاييد و طي شماره 76230/1 مورخ3/11/1379 دفتر معظم له ابلاغ گرديده است.

سياست‌هاي كلان نظام در بخش انرژي

 

الف ـ سياست‌هاي كلي نفت و گاز

- اتخاذ تدبير و راهكارهاي مناسب براي گسترش اكتشاف نفت و گاز و شناخت كامل منابع كشور.

- افزايش ظرفيت توليد صيانت شدة نفت متناسب با ذخاير موجود و برخورداري كشور از افزايش قدرت اقتصادي و امنيتي و سياسي.

- افزايش ظرفيت توليد گاز، متناسب با حجم ذخاير كشور به منظور تأمين مصرف داخلي و حداكثر جايگزيني با فرآورده‌هاي نفتي.

- گسترش تحقيقات بنيادي و توسعه‌اي و تربيت نيروي انساني و تلاش براي ايجاد مركز جذب و صدور دانش و خدمات فني ـ مهندسي انرژي در سطح بين‎الملل و ارتقاء فن‎آوري در زمينه‌هاي منابع و صنايع نفت و گاز و پتروشيمي.

- تلاش لازم و ايجاد سازماندهي قانونمند براي جذب منابع مالي مورد نياز (داخلي و خارجي) در امور نفت و گاز در بخش‌هاي مجاز قانوني.

- بهره‌برداري از موقعيت منطقه‌اي و جغرافيايي كشور براي خريد و فروش و فرآوري و پالايش و معاوضه و انتقال نفت و گاز منطقه به بازارهاي داخلي و جهاني.

- بهينه‌سازي مصرف و كاهش شدت انرژي.

- جايگزيني صادرات فرآورده‌هاي نفت و گاز و پتروشيمي به جاي صدور نفت خام و گاز طبيعي.

ب ـ سياست‌هاي كلي ساير منابع انرژي

- ايجاد تنوع در منابع انرژي كشور و استفاده از آن با رعايت مسائل زيست‌محيطي و تلاش براي افزايش سهم انرژي‌هاي تجديدپذير با اولويت انرژي‌هاي آبي.

- تلاش براي كسب فن‎آوري و دانش هسته‌اي و ايجاد نيروگاه‌هاي هسته‌اي به منظور تأمين سهمي از انرژي كشور و تربيت نيروهاي متخصص.

- گسترش فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي در امور انرژي‌هاي گداخت هسته‌اي و مشاركت و همكاري علمي و تخصصي در اين زمينه.

- تلاش براي كسب فن‎آوري و دانش فني انرژي‌هاي نو و ايجاد نيروگاه‌ها از قبيل بادي و خورشيدي و پيل‌هاي سوختي و زمين گرمايي در كشور.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha