• سه‌شنبه / ۲ مهر ۱۳۸۷ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8707-06314.75972

*معيار مصرف سوخت خودروهاي سواري مشخص شد* حرف خودروسازان به كرسي نشست

بالاخره پس از كشمكش‌هاي فراوان ميان شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت و خودروسازان، معيار مصرف سوخت خودروها در گروه وسط يعني گروه D قرار گرفت. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سرانجام پس از جدل‌هاي فراوان براي تعيين معيار مصرف سوخت خودروهاي داخلي، حرف خودروسازان به كرسي نشست و طي رده‌بندي شاخص‌هاي مصرف سوخت A تا G معيار مصرف سوخت خودروهاي سواري در گروه وسط يعني D قرار گرفت. براي تعيين معيار مصرف، كميته‌اي پنج نفره از نمايندگان شركت‌هاي بهينه‌سازي مصرف سوخت، وزارت صنايع و معادن، موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي، سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت نيرو تحت عنوان كميته معيار مامور تعيين معيار مصرف سوخت خودروهاي داخلي شدند كه پس از تشكيل جلسات متعدد در نهايت معيار G كه پيشنهاد شركت بهينه‌سازي بود، رد شد. اين در حالي است كه قبلا شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت با قرار گرفتن اين معيار در گروه D مخالفت شديدي داشت و حتي طي يك اقدام يك طرفه به انتشار ليست خودروهايي كه بر اساس معيار G (معيار مورد نظر اين شركت) طبقه‌بندي شده بودند، اقدام كرده بود كه طبق اعلام اين شركت در اين ميان 11 خودرو داراي مصرف سوخت خارج از حد استاندارد بودند و موسسه استاندارد مي بايست از توليد آنها جلوگيري مي‌كرد؛ البته اين ليست جداي از ليست قبلي بود كه طي آن 6 خودرو از سوي اين شركت خارج از محدوده استاندارد اعلام شده بود! يكي از معترضان سرسخت اين اقدام، شركت ايران خودرو بود؛ به طوري اين شركت براي تشريح دلايل اصرار خود در خصوص قرار گرفتن معيار در گروه D اقدام به تشكيل يك كنفرانس مطبوعاتي با حضور نماينده موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي و انجمن خودروسازان كرد. حتي كار تا جايي پيش رفت كه ايران خودرو با توجه به اين كه كميته معيار هنوز تصميمي قطعي براي تعيين معيار نگرفته بود، با توجه به دلايلي كه از سوي انجمن خودروسازان بيان شده بود، اقدام به نصب برچسب هاي سوخت بر اساس معيار D كرد كه بر اساس آن خانواده پژو 206 (معمولي، صندوق‌دار، اتوماتيك) با موتور 1400 و 1600 سي سي و تندر90 ايران خودرو در رتبه B، خانواده سمند (EL و LX معمولي، سمند سال و سورن) و پژو 405 در رتبه D و پارس ELX در رتبه C معيار مصرف سوخت قرار گرفتند. در اقدامي مشابه، شركت سايپا نيز اقدام به نصب برچسب مصرف سوخت با معيار D روي محصولاتش كرد كه بر اين اساس خودروهاي پرايد و ريو در گروه C و زانتيا و سايپا 141 در گروه D قرار گرفتند. البته داستان وقتي جالب‌تر شد كه بنا به اعلام نظام الدين برزگري ـ معاون وقت نظارت بر اجراي استاندارد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي - بر اساس معيار G وانت پيكان بايد از چرخه توليد خارج مي‌شد. وي گفته بود: "معيار مصرف پيش از نوروز امسال براساس استاندارد 4241/2 بود كه براساس آن پيكان وانت و پژو آردي پايين‌تر از حداقل معيار يعني G قرار مي‌گرفتند. در حال حاضر با استاندارد يورو 2 و براساس معيار D پيكان وانت يك رده بالا آمده و در گروه G قرار گرفته است. وانت پيكان ايران خودرو طبق معيار‌ G، مصرف آن خارج از محدوده استاندارد محسوب مي‌شود كه اگر معيار مصرف در گروه وسط يعني D قرار گيرد، اين خودرو اجازه توليد پيدا مي‌كند!" اما با اين كه از سوي سازمان استاندارد عنوان شده بود كه اقدامات لازم براي ابلاغ نصب برچسب سوخت به خودروسازان و وزارت صنايع ومعادن انجام شده و اگر خودروسازان از انجام آن سر باز زنند، با آن‌ها برخورد كرده و ليست خودروهايي كه اين برچسب را نداشته باشند، به اداره‌ي راهنمايي و رانندگي اعلام مي‌شود تا از شماره‌گذاري آن‌ها جلوگيري شود، اما باز هم برخي خودروسازان خودرو بدون برچسب سوخت عرضه مي‌كردند كه اين مساله نشان از عدم الزام اجرايي اين قانون بود. همزمان با جريانات به وجود آمده و اقدام شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت مبني بر انتشار ليست خودروهايي كه مصرف سوخت آنها خارج از محدوده استاندارد محسوب مي‌شد، انجمن خودروسازان نيز اقدام به اعتراض نسبت به شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت كرد. احمد نعمت‌بخش - دبير انجمن - در اين باره اظهار كرده بود: 11 خودرويي كه مصرف آنها از سوي شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت خارج از محدوده استاندارد اعلام شده، بر اساس معيارG كه مربوط به سال گذشته است، طبقه‌بندي شده‌اند و در واقع اين فقط نظر شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت است. داستان به همين منوال ادامه داشت تا اين‌كه مشخص شد با عقب‌نشيني شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت، حرف خودروسازان به كرسي نشسته و گروه D به عنوان معيار مصرف سوخت انتخاب شده است. نعمت‌بخش در اين باره و اين‌كه بالاخره كدام شاخص به عنوان معيار مصرف سوخت خودروها در كميته معيار تعيين شد؟ به خبرنگار ايسنا اظهار كرد: اين معيار در گروه‌هاي هفت گانه A تا G در گروه D قرار گرفت و قرار شد كه ميانگين مصرف سوخت خودرو در گروه D و همان استاندارد يورو2 قرار گيرد كه در اين ميان تخفيف 10 درصدي نيز برداشته شد. البته سال 1388 نيز ميانگين مصرف در گروه D و استاندارد يورو3 قرار مي‌گيرد. گفتني است، شاخص‌هاي مصرف مربوط به بازه‌بندي مصرف سوخت خودروها كه در برچسب سوخت لحاظ شده به قرار زير است: شاخص A: مصرف سوخت خودرو كوچكتر و مساوي معيار منهاي (20 درصد معيار مصرف) شاخص B: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از منهاي (20 درصد معيار مصرف) و كوچكتر و مساوي 10 درصد معيار مصرف شاخص C: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از معيار منهاي (10 درصد معيار مصرف) و كوچكتر و مساوي معيار منهاي (5 درصد معيار مصرف) شاخص D: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از منهاي (5 درصد مصرف) و كوچكتر و مساوي معيار به علاوه (5 درصد معيار مصرف) شاخص E: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از معيار به علاوه (5 درصد مصرف) و كوچكتر و مساوي معيار به علاوه (10 درصد معيار مصرف) شاخص F: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از معيار به علاوه (10 درصد معيار مصرف) و كوچكتر و مساوي معيار به علاوه (20 درصد معيار مصرف) شاخص G: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از معيار به علاوه (20 درصد معيار مصرف) و كوچكتر و مساوي معيار به علاوه (25 درصد معيار مصرف) انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha