برچسب مصرف سوخت طي مراسمي امروز با حضور معاون نظارت بر اجراي استاندارد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي، مديرعامل شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران و برخي مديران ايران خودرو روي محصولات ايران خودرو نصب شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كيوان وزيري ـ نماينده مديرعامل ايران خودرو - با بيان اين كه نصب برچسب مصرف سوخت محصولات ايران خودرو با هدف صرفهجويي و مديريت مصرف انرژي و حفظ محيط زيست انجام ميشود، افزود: پس از اندازهگيري و تعيين مصرف سوخت خودروها در مراحل تاييد نوع و تطابق توليد، اين مقادير با محدودههاي بازهبندي برچسب مصرف سوخت مطابقت داده شده و بر مبناي آن خودروهاي بنزيني ردهبندي شدهاند.
وي افزود: طبقهبندي خودروها براساس مصرف سوخت در هفت گروه از A تا G قرار دارند كه D به عنوان معيار پذيرش متوسط انتخاب شده است.
پژو206 و تندر90 در گروه B
وزيري ادامه داد: بيشتر محصولات ايران خودرو در وضعيت مطلوبتر از معيار متوسط قرار دارند. هم اكنون خانواده پژو 206 (معمولي، صندوقدار، اتوماتيك) با موتور 1400 و 1600 سي سي داراي درجه B، تندر90 ايران خودرو داراي درجه B ، خانواده سمند (EL و LX معمولي، سمند سال و سورن) و پژو 405 داراي درجه D و پارس ELX داراي درجه C معيار مصرف سوخت هستند.
نماينده مديرعامل ايران خودرو در اخذ گواهينامه استانداردهاي خودرو گفت: اين برچسب نشاندهنده ميزان مصرف سوخت هر خودرو بوده و به مشتريان اين امكان را ميدهد تا با آگاهي بيشتر به انتخاب و خريد خودرو بپردازند.
وي اظهار اميدواري كرد كه ايرانخودرو با موتور TU5 و موتور ملي پايه گازسوز بتواند محصولات خود را به گروههاي A و B ارتقا دهد.
مصرف سوخت يك خودرو براساس مصرف تركيبي
وي با اشاره به اين كه مصرف سوخت يك خودرو براساس مصرف تركيبي (مصرف تركيبي شهري به علاوه اتوبان) لحاظ ميشود، با ذكر مثالي گفت: براساس معيار D و براساس مصرف تركيبي، موتورهاي با حجم 1600 تا 1800 سيسي بايد مصرف 8.6 ليتر داشته باشند.
عدد اكتان پايين بنزين و تبعات آن
وي در ادامه افزود: در حال حاضر عدد اكتان بنزين و در استاندارد يورو 2 بين 91 تا 95 است كه ما نيز خودروهاي خود را بر اين اساس طراحي ميكنيم، ولي عدد اكتان پايين بنزين موجود در ايران تبعات نامطلوبي از جمله افزايش آلايندگي براي ما داشته است.
بهرهبرداري از خط توليد موتورهاي كم مصرف
دراين مراسم مجيد شيخاني ـ قائم مقام مديرعامل در محصول و كيفيت ـ نيز در سخناني گفت: تا 15 خرداد خط توليد 250 هزار دستگاهي موتور كم مصرف به مرحله بهرهبرداري ميرسد كه بزرگترين خط موتورسازي مدرن پس از انقلاب و حجم سرمايهگذاري آن نيز 100 ميليارد تومان است.
همچنين احمد نعمتبخش ـ دبير انجمن خودروسازان - با اشاره به اين كه تا پايان سال 1388 استاندارد خروجي اگزوز خودروها بايد يورو 2 باشد، گفت: سال 1389 اين رقم به يورو 3 ميرسد. البته عدد اكتان پايين بنزين، اختلاف در ارتفاع و رطوبت در كشور موجب افزايش مصرف خودرو شده است.
بالاخره خودروسازان برچسب سوخت را نصب كردند
درادامه نظام الدين برزگري ـ معاون نظارت بر اجراي استاندارد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي - اظهار كرد: براساس آييننامه تبصره 13 خودروسازان بايد از اول مهر سال گذشته شروع به نصب برچسب مصرف سوخت ميكردند. البته در ادامه تغييراتي در استاندارد 4241 ايجاد شد و براساس ماده 120 قانون برنامه سوم كه در برنامه چهارم نيز تنفيذ شد، تكليف شده كه استاندارد تمام وسايل انرژيبر تدوين شود و پس از جرو و بحثهاي زياد با سايپا و ايران خودرو آنها به نصب برچسب اقدام كردند.
پرمصرفها قرمزند!
به گفته وي معيار مصرف سوخت خودروهاي كه از D به ردههاي پايينتر ميرود، در برچسب سوخت با رنگ قرمز نشان داده ميشود كه وقتي مصرف خودرو به معيار G نزديك ميشود، اين رنگ تيرهتر خواهد شد. از گروه D به بالا نيز با رنگ سبز نشان داده ميشود.
معرفي خودروهاي داراي مصرف غيرمجاز
وي تاكيد كرد: هفته آينده جلسهاي داريم كه پس از آن خودروهايي كه استاندارد مجاز مصرف سوخت را رعايت نكردهاند، اعلام ميكنيم.
برزگري در خصوص اكتان پايين بنزين در كشور اظهار كرد: در سالهاي گذشته نيز اين مشكل مطرح بود. سال 1385 در برخي پالايشگاهها در خصوص ميزان گوگرد و اكتان بنزين مشكل وجود داشت كه در اين ميان به دو تا سه پالايشگاه اخطار داديم. البته سيستم سوخت خودروسازان براساس استاندارد موجود طراحي شده و اگر تغييراتي در استاندارد بنزين ايجاد شود، خودروسازان بايد خود را با آن وفق دهند. در حال حاضر عدد اكتان بنزين 87 است.
به لطف معيارD پيكان وانت اجازه ادامه توليد گرفت
برزگري درباره شش خودرويي كه مصرف سوخت آنها خارج از محدوده اعلام شد، توضيح داد: معيار مصرف قبل از عيد براساس استاندارد 2/4241 بود كه براساس آن پيكان وانت و پژو آردي پايينتر از حداقل معيار يعني G قرار ميگرفتند. در حال حاضر با استاندارد يورو 2 براساس معيار D پيكان وانت يك رده بالا آمده و در گروه G قرار گرفته است.
به گزارش ايسنا، لازم به توضيح است كه طبق اعلام ايرانخودرو،
اين شركت توليد وانت پيكان و پژو آردي را از مدتها پيش متوقف كرده و به جاي آنها وانت باردو و پژو روآ توليد ميكند.
برخورد با خودروسازان متخلف
برزگري در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اينكه اگر خودروسازان در خصوص اطلاعات چاپ شده روي برچسب مصرف سوخت تخلف داشته باشند، با چه واكنشي روبهرو خواهند شد؟ گفت: دراين ميان شركتهاي بازرسي، برچسبهاي نصب شده را كنترل ميكنند و اگر تخلفي ديده شود، با آنها برخورد قانوني ميكنيم و از شمارهگذاري محصولاتشان جلوگيري ميكنيم.
به گفته وي استاندارد 4241 براي نصب برچسب مصرف سوخت براي خودروهاي سبك است و براي خودروهاي سنگين اين استاندارد كاربرد ندارد.
گفتني است، در حاشيه اين مراسم بحثهايي بين معاون موسسه استاندارد، دبير انجمن خودروسازان و نماينده شركت ايران خودرو رد و بدل شد و هر كدام راجع به مسائل مختلف مربوط به برچسب سوخت و وضعيت موجود بنزين در كشور اظهار نظر ميكردند.
نعمت بخش در مورد اين كه آيا در مورد نصب برچسب مصرف سوخت توافق نهايي بين كارگروه پنج نفره حاصل شده است؟ گفت: بحثهاي بين ما بحثهاي طلبگي است كه حل ميشود!
انتهاي پيام
نظرات