امروز كميته معيار متشكل از كارگروه پنج نفره درباره معيار مصرف سوخت خودروهاي سواري تصميمگيري ميكند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از مجادله و بحثهاي زيادي كه در خصوص معيار مصرف سوخت خودروها به وجود آمد و عدهاي معتقد به قرار گرفتن گروه G و عدهاي خواهان قرار گرفتن اين معيار در گروه D بودند، امروز كميته ياد شده به اين مباحث خاتمه و يك معيار واحد را انتخاب ميكند.
البته طبق گفته احمد نعمتبخش - دبير انجمن خودروسازان - شاخص D براي در نظر گرفتن معيار براي سوخت خودروها قطعي است، چرا كه از اين كارگروه پنج نفره، موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، وزارت صنايع و معادن و شركت بهينهسازي مصرف سوخت با قرار گرفتن معيار در گروه D موافق هستند و براي احترام به نظرات نمايندگان سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت نيرو، قرار است نشست اين كميته براي مصوب كردن معيار D برگزار شود.
لازم به ذكر است كه درصورت قرار گرفتن شاخص G به عنوان معيار مصرف سوخت خودروها، حدود 11 خودرو از مصرف مجاز سوخت خارج شده و بنابراين بايد توليد آنها متوقف شود.
نظام الدين برزگري ـ معاون نظارت بر اجراي استاندارد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي - در خصوص معيار مصرف سوخت در سال گذشته گفته بود: معيار مصرف قبل از عيد براساس استاندارد 2/4241 بود كه براساس آن پيكان وانت و پژو آردي پايينتر از حداقل معيار يعني G قرار ميگرفتند. در حال حاضر با استاندارد يورو 2 و براساس معيار D پيكان وانت يك رده بالا آمده و در گروه G قرار گرفته است. وانت پيكان ايران خودرو طبق اين معيار، مصرف آن خارج از محدوده استاندارد محسوب ميشود كه اگر معيار مصرف در گروه وسط يعني D قرار گيرد، اين خودرو اجازه توليد پيدا ميكند.
البته پس از نصب برچسب سوخت نيز خودروسازان اقدام به اعلام ردهبندي مصرف سوخت خودروهاي خود بر اساس معيار D كردند. در اين ميان و به گفته مدير عامل سايپا بر اساس معيار D ، خودروهاى پرايد و ريو در گروه C و زانتيا و سايپا 141 در گروه D قرار ميگيرند.
به گفته وزيري ـ نماينده مديرعامل ايران خودرو - نيز خانواده پژو 206 (معمولي، صندوقدار، اتوماتيك) با موتور 1400 و 1600 سي سي و تندر90 ايران خودرو داراي درجه B، خانواده سمند (EL و LX معمولي، سمند سال و سورن) و پژو 405 داراي درجه D و پارس ELX داراي درجه C معيار مصرف سوخت هستند.
گفتني است كه شاخص مصرف سوخت خودروها بر اساس حجم موتور و معياري كه كميته معيار انتخاب ميكند، مشخص ميشود. به عنوان مثال براساس اگر معيار D باشد، براساس مصرف تركيبي، خودروهايي كه داراي حجم موتور1600 تا 1800 سيسي باشند نبايد مصرف بيش از 8.6 ليتر در 100 كيلومتر داشته باشند. حجم موتورها نيز در گروههاي مختلف و بر اساس مصارف مختلف تعيين شده است.
به گزارش ايسنا، شاخصهاي مصرف سوخت طي يك تقسيمبندي در هفت گروه از A تا G قرار گرفتهاند.
انتهاي پيام
نظرات