• چهارشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۸۷ / ۰۱:۰۸
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 8707-05759.75916

كتاب نفت/ ويرايش نخست مجموعه‌ي مجلات الكترونيكي سرويس مسائل راهبردي ايران در بخش بالادستي نفت و گاز به ضميمه‌ي گزارش تجزيه و تحليل SWOT

كتاب نفت/ ويرايش نخست
مجموعه‌ي مجلات الكترونيكي سرويس مسائل راهبردي ايران در بخش بالادستي نفت و گاز
به ضميمه‌ي گزارش تجزيه و تحليل SWOT

اشاره:
آن‌چه كه در پي مي‌آيد لينك 4 مجله‌ي الكترونيكي سرويس مسائل راهبردي ايران در حوزه‌ي نفت، گاز و پتروشيمي است كه در سرويس مسائل راهبردي دفتر مطالعات خبرگزاري دانشجويان ايران، تدوين  و پيش از اين منتشر شده است، در اين مجموعه همچنين لينك گزارش سرويس مسائل راهبردي ايران از تجزيه‌ي و تحليل SWOT بخش بالادستي نفت و گاز كه تا حدود زيادي بر محتواي مجلات پيش گفته استوار است، تقديم حضور مخاطبان گرامي مي‌گردد.  


 

1- مسائل و راهبرد‌هاي توسعه‌ي بخش بالادستي نفت و گاز بر اساس روش تجزيه‌ و تحليل SWOT

اين گزارش دربردارنده‌ي ويرايش اول جدول SWOT در بخش بالادستي نفت است. ابزار جداول SWOT اين امكان را براي خواننده فراهم مي‌آورد كه براي برخورداري از يك درك راهبردي از مسائل اين حوزه، 4 متغير نقاط قوت و ضعف (در درون بخش)  و فرصت‌ها و تهديد‌ات(در خارج از بخش) را در نسبت با يكديگر بررسي كند. در اين گزارش نقاط قوت و ضعف به طور جداگانه براي سه حوزه‌ي مخزن، اكتشاف و حفاري و فرصت‌ها و تهديدات به طور مشترك براي سه بخش توضيح داده شده است.خواننده با مطالعه‌ي مجموعه اطلاعات ارائه شده در متن كنوني يك بانك نسبتاً‌ كامل از مسائل بخش بالادستي نفت را در اختيار خواهد داشت. 
 در اين ويرايش اگر چه به برخي از راهبرد‌ها در قالب نقاط قوت و فرصت‌ها اشاره شده است، اما راهبرد‌هاي نهايي استخراج نشده است و تدوين اين راهبردها را در گفت و گو‌هاي دانشگاهيان و سياست‌گذاران ، مديران و مجريان بخش كه در قالب كارگاه‌هاي بررسي و نقد سياست‌هاي مديريت و بهره‌برداري از مخازن نفت و گاز كشور در دفتر مطالعات خبرگزاري دانشجويان ايران انجام مي‌شود، دنبال خواهد شد.

 

2- مجله‌ي سياست‌هاي مديريت و بهره‌برداري از مخازن نفت و گاز
اين مجله‌ دربردارنده‌ي لينك ويرايش نخست مجموعه‌اي از گزارش‌هاي كارگاه‌هاي سياست‌هاي مديريت و بهره‌برداري از مخازن نفت و گاز و مقالات و اخبار مرتبط است كه در سرويس مسائل راهبردي دفتر مطالعات خبرگزاري دانشجويان ايران، تدوين شده است.


 

3- مجله‌ي استراتژي ملي گاز و تبديلات گازي
اين مجله‌ دربردارنده‌ي لينك ويرايش نخست مجموعه‌اي از گزارش‌هاي كارگاه‌هاي استراتژي ملي گاز و مقالات و اخبار مرتبط است كه در سرويس مسائل راهبردي دفتر مطالعات خبرگزاري دانشجويان ايران، تدوين شده است.

 

4- مجله‌ي مفاهيم مهندسي نفت
اين مجموعه‌ دربردارنده‌ي لينك ويرايش اول 18 عنوان از مجموعه‌ي متون آموزشي آشنايي با مفاهيم مهندسي نفت، ويژه‌ي خبرنگاران سياستي و سياست‌پژوهان بخش بالادستي نفت و اقتصاد انرژي است كه در سرويس مسائل راهبردي دفتر مطالعات خبرگزاري دانشجويان ايران، تدوين شده است.
اين مقالات به همت مجموعه‌اي از دانشجويان كارشناسي ارشد مهندسي نفت دانشگاه‌ههاي صنعتي اميركبير، تهران، صنعتي شريف و صنعت نفت تدوين شده است و به زودي مقالات تكميلي نيز به آن افزوده خواهد شد.
خواننده با مطالعه‌ي اين مقالات تا حدودي مي‌تواند درك كند كه در مراحل مختلف مديريت يك مخزن به چه فناوري‌هايي نياز است. در واقع مجموعه‌ي اين مقالات با ادبياتي غيرفني مفاهيمي فني را براي خواننده توضيح مي‌دهند كه با استفاده از آن تا حدودي مي‌توان به ارزيابي عملكرد مديريت مخزن پرداخت. پديد آمدن اين امكان براي خبرنگار يا سياست‌پژوه، توانايي ارزيابي و پرسش‌گري بالاتر و دقيق‌تري را در بررسي كلي سياست‌ها و ظرفيت‌هاي شركت‌هاي نفتي ايجاد مي‌كند.
 تعريف ساده واژه‌هاي تخصصي‌، قبل از استفاده از آن ها در هر مقاله امكان درك مطلب را براي هر خواننده‌اي با هر تخصص و دانشي فراهم مي‌كند. توصيه مي‌شود خوانندگان گرامي قبل از مطالعه‌ي موضوع ، مقاله مرتبط را در شماره‌هاي پيشين مجموعه مطالعه كنند.

 

5- مجله‌ي پيشينه‌ي سياست‌گذاري در بخش نفت، گاز و پتروشيمي

مطالعه‌ي پيشينه‌ي سياست‌گذاري از اولين مراحل سياست‌پژوهي در هر حوزه محسوب مي‌شود. در اين زمينه، اسنادي چون: سند چشم انداز ، سياست‌هاي كلان ، برنامه‌هاي توسعه و اسناد توسعه بخشي ، قوانين مصوب مجلس از مهمترين اسناد سياستي براي مطالعه‌ي اين دسته از پژوهشگران محسوب مي شود.
مجله بررسي پيشينه‌ي سياست‌گذاري در بخش‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي به منظور تسهيل دسترسي خبرنگاران سياستي و سياست پژوهان حوزه نفت و اقتصاد انرژي دربردارنده‌ي مجموعه‌اي از اين اسناد سياستي ست.


سرويس مسائل راهبردي ايران، آشنايي با مفاهيم تخصصي  در هر حوزه را مقدمه‌ي ايجاد يك عرصه‌ عمومي براي گفت وگوي دانشگاهيان و حرفه‌مندان با مديران و سياست‌گذاران درباره‌ي سياست‌ها و استراتژي‌ها و برنامه‌ها در آن حوزه مي‌داند و اظهار اميدواري مي‌كند تحقق اين هدف، ضمن مستند سازي تاريخ فرآيند سياست‌گذاري عمومي و افزايش نظارت عمومي بر اين فرآيند، موجب طرح ديد‌گاه‌هاي جديد و ارتقاي كيفيت آن در حوزه‌هاي مختلف شود.
سرويس مسائل راهبردي  ايران ضمن اعلام آمادگي براي بررسي دقيق‌تر نياز‌هاي خبرنگاران و سياست‌پژوهان محترم، علاقه‌مندي خود را براي دريافت (rahbord.isna@gmail.com) مقالات دانشجويان، پژوهشگران، حرفه‌مندان، مديران و سياست‌گذاران محترم در ارائه‌ي عناوين جديد مقالات و يا تكميل يا ويرايش آن‌ها اعلام مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha