• یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۸۷ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8707-03750

« احتياج داريم هنرمندان تاريخ معاصرمان را بازخواني كنيم» نمايشگاهي از آثار «نامي پتگر» در نگارخانه مميز برپا شد

« احتياج داريم هنرمندان تاريخ معاصرمان را بازخواني كنيم»
نمايشگاهي از آثار «نامي پتگر» در نگارخانه مميز برپا شد
نمايشگاهي از گزيده‌ي آثار «نامي پتگر» هنرمند نقاش ايراني در نگارخانه‌ي مميز، خانه هنرمندان ايران گشايش يافت. به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه عصر روز گذشته، ميزبان جمع كثيري از هنرمندان دوستان بود، ابتدا فيلمي مستند از خانواده و زندگي «پتگر» كه توسط «ماني پتگر» برادر ـ نامي پتگر ـ ساخته شده بود به نمايش درآمد. نامي پتگر در سال 1324 در تهران و در خانواده‌اي هنرمند متولد شد. وي ابتدا مانند استاد و پدرش علي‌اصغر پتگر به شيوه واقعگرايانه نقاشي مي‌كرده ولي تقريبا پس از پيروزي انقلاب اسلامي واقعگرايي او در چشم‌اندازهايش، از ناتوداليسم تغزلي به سوي گرايش به تجرد رفت و فيگورهايش به نوعي بيان تمثيلي با حال و هوايي،‌تغزلي و شرقي پرداخت و همين ويژگي‌ها، آثار رنگ و روغني او را از آثار فيگوراتي و غربي متمايز مي‌كند. پس از پخش فيلم، «مرسده لساني» همسر اين هنرمند در سخناني مطرح كرد: زندگي با «نامي پتگر» مي‌توانست هر انسان مستعدي را در قلمرو هنر و معنويت به كمال برساند و من يكي از هزار انساني هستم كه در كنار او نقاشي، موسيقي و شعر را آموختم. او مطرح كرد: «نامي پتگر» استاد بزرگي بود كه هركدام از ما را به سرزمين ناب خلاقيت‌هاي خاص خودمان مي‌رساند و به ما مي‌آموخت كه محصول هنري مثل شكفتگي گل سرخ است، آن را خلق مي‌كنند، زيرا محكوم‌اند كه خلق كنند، همان‌طور كه گل سرخ مي‌شكند زيرا محكوم است كه بشكفد، چه آن را دريابند، چه درنيابند. «نامي» تا آخرين روزهاي زندگي‌اش مشغول نقاشي‌كردن بود. سپس علي فرامزي هنرمند نقاش هم گفت: من مطمئنم تعداد زيادي از ما كه الان اينجا هستيم با آثار و نقاشي‌هاي «نامي پتگر» آشنايي نداشتيم و امروز اين شانس براي ما به وجود آمده كه با بخشي از اين آثار آشنا شويم. او سخن گفتن درباره‌ي نامي پتگر را در دو بخش شخصيت او و آثار به جامانده از او دانست و تصريح كرد: اولين مسئله‌اي كه بعد از مرگ «نامي پتگر» چه به صورت كتبي و چه به صورت شفاهي به آن پرداخته شد، اين بود كه چرا «نامي پتگر» در آن حد و اندازه‌اي كه بود مطرح نشد. بحث ديده شدن يا ديده نشدن از جمله مواردي است كه معمولا بعد از مرگ هر هنرمند مطرح مي‌شود و جامعه به اين مسئله مي‌پردازد كه آيا اين هنرمند در آن حد و اندازه‌اي كه بوده ديده شده يا نه ؟! فرامرزي گفت: «نامي» داراي شرايطي استثنايي و مختص خودش بود، اول به دليل توانايي‌ها و استعدادهايش كه منحصر به خود او بود و دوم به دليل برخورداري از خانواده هنرمندي به نام «پتگر». ما نمي‌توانيم نامي را بررسي كنيم بدون اين‌كه به موقعيت‌ خانواده پتگر كه شامل پدرش اصغر و عمويش جعفر پتگر است، اشاره‌اي نداشته باشيم. «دل آرا قهرماني» شاعر و مترجم و از شاگردان ماني پتگر هم مطرح كرد: اين نقاش ادبيات را مي‌شناخت و به ادبيات مدرن ارادت داشت. مسئله‌ي هنر براي او مطرح بود و نه فقط نقاشي و اين‌كه هنر حتما يك بعد نامرئي دارد. او با اشاره به تابلوي «بشارت» اين هنرمند گفت: در اين تابلو، فرشته‌اي است كه تولد عيسي را به مريم بشارت مي‌دهد كه اين نقاشي كاملا بيانگر اين مسئله است كه اين هنرمند تا چه اندازه با مذاهب مختلف آشنايي دارد و همچنين مطالعات بسياري در زمينه‌ي اسطوره‌ها، فلسفه و عرفان و مذاهب مختلف دارد. او ادامه داد: بنده به عنوان كسي كه سال‌ها شاگرد پتگر بوده‌ام، آرزو دارم كه روزي از تمام كساني كه يك زماني شاگرد ايشان بودند فراخواني بشود تا نمايشگاهي از آثار آن‌ها (چه آثار خلاق و چه آثار كپي) برگزار شود. قهرماني گفت: پتگر عاشق طبيعت بود و در نقاشي‌هايش هم هميشه طبيعت وجود داشت. من به جرأت مي‌توانم بگويم كه منظره‌سازي پتگر در جهان مشابه نداشت، چه در اروپا، چه درآمريكا و چه در شرق دوره هيچ‌كس نيست كه با اين وسعت در اين زمينه كار كرده باشد و به موفقيت دست يافته باشد. به گزارش ايسنا، سخنران بعدي بهنام كامراني نقاش، منتقد آثار هنري و از شاگردان پتگر بود كه سخن گفتن درباره‌ي نامي پتگر و كارهايش را بسيار دشواري دانست و خاطرنشان كرد: مسئله‌اي كه ما در اين‌ دوره با آن مواجه هستيم، نداشتن تاريخ و آرشيونكردن هنرمنداني است كه هركدام دستاوردي براي اين مرزوبوم هستند. من فكر مي‌كنم كه اين مسئله‌ي بسيار مهمي است و ما احتياج داريم به اين‌كه بازخواني كنيم هنرمندان تاريخ معاصرمان را و اين بازخواني مي‌تواند دستاوردهاي بسياري داشته باشد كه متأسفانه ما تاريخ هنر منسجمي نداريم كه بتوانيم به آن رجوع كنيم. كامراني در ادامه اشاره كرد: مثلا اگر آخرين منظره‌هاي كمال‌الملك را كه در موزه آستان قدس نگه‌داري مي‌شود با آثار منظره‌ي پتگر مقايسه كنيم، متوجه مي‌شويم كه اين سبك چگونه به اين نسل انتقال پيدا كرده است. او با اشاره به نمايشگاه برگزار شده افزود: با مروري كوتاه در همين نمايشگاه، ما به دايره‌المعارفي از رفتارهاي مختلف او با رنگ و روغن دست خواهيم يافت و اين به نظر من براي جوانان كه كم‌تر آثار پتگر را ديده‌اند شانس بسيار بزرگي است. سپس در پايان برنامه در ميزگردي با حضور ابراهيم جعفري، نيما پتگر و سراج بارسقيان بود هركدام خاطره‌اي از پتگر گفتند و حسن فتحي از دوستان نامي پتگر قطعه شعري را به ياد او خواند. گفتني است: نمايشگاه آثار «نامي پتگر» تا 11 مهرماه در نگارخانه‌ي مميزخانه‌ي هنرمندان ايران برپا است. حاشيه‌ها: - اين مراسم تا حدودا يك ساعت بعد از اذان مغرب ادامه داشت درحالي‌كه هيچ‌كس افطار نكرده بود. - طبق معمول هميشه ظرفيت تالار بتهوون پاسخگوي جمعيت حاضر نبود. به گزارش ايسنا، نامي پتگر - هنرمند نقاش و مدرس تاريخ هنر - هشتم مرداد ماه در سن 62 سالگي از دنيا رفت. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha