• شنبه / ۹ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8706-00565
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

در گفت‌وگو با هتل‌داران مشهد بررسي شد: اجراي طرح‌هاي ترافيكي، ظرفيت هتل‌ها، ارايه‌ي خدمات الكترونيكي و ...

در گفت‌وگو با هتل‌داران مشهد بررسي شد:
اجراي طرح‌هاي ترافيكي، ظرفيت هتل‌ها، ارايه‌ي خدمات الكترونيكي و ...

رشد و رونق صنعت هتل‌داري به‌عنوان يکي از زيرشاخه‌هاي اصلي گردشگري تأثيرات زيادي بر کاهش و افزايش تعداد گردشگران دارد. علاوه بر اين، نبود امکانات و گاهي استانداردهاي مطلوب در هتل‌ها، ديد گردشگران خارجي و داخلي را مي‌تواند تغيير دهد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با وجود قرار داشتن بيش از نيمي از مراکز اقامتي کشور در مشهد، به هتل‌ها که يکي از اصلي‌ترين مراکز اقامتي‌اند، توجه زيادي نشده است؛ با وجود گذشت بيش از 70 سال از پيدايش صنعت هتل‌داري در ايران هنوز شاهد نواقص و کمبودهايي در مشهد هستيم.

بررسي و حل مشکلاتي مانند ظرفيت پايين هتل‌ها، نبود بعضي استانداردهاي لازم و ديگر مشکلات به‌طور مستقيم سبب افزايش رونق صنعت گردشگري مي‌تواند شود.

مجتبي عباس‌زاده ـ يک هتل‌دار در مشهد ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري ايسنا در خراسان رضوي، بيان كرد: طرح ترافيکي در خيابان‌هاي شلوغ شهر بسيار مؤثر است؛ ولي طرح‌هاي ديگري مانند طرح افزايش پارکينگ‌هاي خارج از محدوده‌ي طرح ترافيکي نيز مي‌توانست مؤثر باشد.

وي ادامه داد: طرح ترافيکي محدوده‌ي حرم مطهر زماني مؤثر است که تعداد پارکينگ‌هاي خارج از طرح افزايش يابد و وضعيت پياده‌رو و سواره‌روها سامان‌دهي شود. با اين وجود، اين طرح سبب سردرگمي مسافران شده و از ميزان جذب مسافر و زايران به هتل‌ها کاسته است.

اين هتل‌دار بيان کرد: اين طرح از طرح زوج و فرد کردن خودروها مؤثرتر بود، ولي چون مسافر را سردرگم مي‌کند، موافق آن نيستم و بايد فکر پخته‌تر و جامع‌تري کرد.

وي معتقد است: يکي از طرح‌هايي که به وضعيت گردشگري مي‌تواند کمک کند، وجود پليس گردشگر است که در وضع مهمانان خارجي مي‌تواند مؤثر باشد. اين افراد بايد با زبان‌هاي خارجي آشنايي کامل داشته باشند تا اگر مشکلي براي گردشگر پيش آمد، به آن‌ها مراجعه کند.

عباس‌زاده ادامه داد: نبود بليت هواپيما و تأخير در ساعت فرود و حرکت هواپيما از ديگر مشکلاتي است که مسافران داخلي و خارجي با آن روبه‌رو هستند.

وي درباره‌ي کافي بودن فضاي اقامت براي مسافران، گفت: تاكنون محل اقامت براي همه‌ي مسافران در مشهد وجود داشته و اگر مسافري در نزديک حرم نتوانسته، محل اقامت پيدا کند، قطعا در هتل‌هاي سطح شهر جا پيدا کرده است.

او اظهار كرد: اوضاع خيابان‌ها و وضعيت ترافيک در سطح شهر و سامان‌دهي سواره‌رو و پياده‌روها بايد ازسوي شهرداري و شوراي شهر بررسي شود که متأسفانه چنين کاري انجام نمي‌شود.

عباس‌زاده درباره‌ي طرح سفرکارت و الکترونيکي کردن هتل‌ها، توضيح داد: تقريبا بيشتر هتل‌هاي مشهد به سيستم‌هاي الکترونيکي مجهز شده‌اند؛ ولي هنوز از طرح سفرکارت به‌صورت جدي استقبال نشده است و صحبت‌ها و پي‌گيري‌ها ازسوي نهادهاي ذي‌ربط ادامه دارند که اميدواريم چنين طرحي عملي شود.

هم‌چنين آبريزي ـ يكي ديگر از هتل‌داران ـ اعتقاد دارد: طرح ترافيکي اطراف حرم در جذب مسافران داخلي و خارجي تأثير منفي دارد و همکاري نكردن ارگان‌ها با هتل‌ها بر اين مشکلات افزوده است.

اين هتل‌دار به خبرنگار ايسنا گفت: به اين دليل که شهر مشهد يک شهر زيارتي است، مسافران داخلي و خارجي زيادي، بخصوص در ايام تعطيل در رفت‌وآمد هستند كه به‌دليل مواجه شدن با طرح ترافيكي اطراف حرم با مشكلات زيادي روبه‌رو مي‌شوند.

وي با بيان اين‌كه خانه‌هاي اجاره‌يي به‌دليل ارزان بودن، تقاضاي بيشتري دارند، اظهار كرد: در اين خانه‌ها هيچ تضميني براي امنيت مسافران وجود ندارد و از نظر امكانات نيز در سطح پاييني هستند.

او افزود: درباره‌ي طرح الزام هتل‌ها به مجهز شدن به خدمات الکترونيکي كه ازسوي شهرداري اعلام شده، هيچ ضرب‌الاجل خاصي درباره‌ي مجهز شدن هتل‌ها ابلاغ نشده است. شهرداري و ارگان‌هاي ديگر دولتي بايد همکاري خود را با هتل‌ها و هتل‌هاي اطراف حرم بيشتر كنند.

حميدرضا زرگرباشي ـ هتل‌دار ـ نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا بيان كرد: کيفيت بهداشت هتل‌ها در دو سال اخير افزايش يافته است. معيار استاندارد هتل‌ها، معيار فرهنگ ايراني‌هاست. بر اين مبنا، مسايل خاصي وجود دارند و براساس آن‌ها از مهمان‌ها و گردشگران به بهترين شكل پذيرايي مي‌شود.

وي درباره‌ي گردشگران خارجي، گفت: تلاش مي‌شود، به اين گروه از مهمان‌ها خدماتي با کيفيت خوب و مطلوب داده شود، چراکه با سرويس و خدماتي که به آن‌ها داده مي‌شود، فرهنگ خود را به آن‌ها نشان مي‌دهيم.

او با تأکيد بر اين‌که هتل‌ها از لحاظ تجهيزات فقيرند و امکانات به‌روزي ندارند، ادامه داد: مقوله‌ي بازاريابي هتل در جذب مسافر بسيار مؤثر است.

زرگرباشي با بيان اين‌که مشکلاتي اعم از مشکلات اقامتي، رفت‌وآمد و شناخت ميراث فرهنگي و مکان‌هاي تفريحي براي مهمان‌ها وجود دارند، يادآور شد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حرکت‌هاي خوبي را در اين راستا انجام داده است.

وي مشکل اساسي و عمده‌ي هتل‌ها را نداشتن تجربه‌ي مديريت ارزيابي و بيان کرد: تورها در آگاه کردن مهمان‌ها از مکان‌هاي تفريحي و آثار باستاني بسيار مفيد هستند.

اين هتل‌دار مشهدي درباره‌ي طرح ترافيکي محدوده‌ي حرم مطهر، اظهار کرد: اجراي اين طرح، تأثيري بر ميزان جذب گردشگر نداشته و حتا با اجراي اين طرح از مشکلات رفت‌وآمد نيز تا اندازه‌اي کاسته شده است.

زرگرباشي ادامه داد: خانه‌هاي اجاره‌يي نيز در جذب گردشگر تأثيري نداشته‌اند و مواقعي که جا براي مسافران در هتل وجود نداشته باشد، به خانه‌هاي اجاره‌يي مراجعه خواهند کرد.

وي با اشاره به حرکت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي فرستادن کميته‌هاي مختلف به هتل‌ها و يکسان‌سازي آن‌ها از لحاظ امکانات، گفت: جامعه‌ي هتل‌داران ايران، بخصوص درباره‌ي غذا و نوشيدني، نرخ يکساني را مشخص كرده است؛ اما از نظر سازه، تفاوت‌ها و نقاط ضعف و قوتي در هتل‌هاي با ستاره‌ي يکسان وجود دارند.

او با بيان اين‌که شهرداري و شوراي شهر مشهد به ماشين‌هاي تدارکات هتل‌ها مجوز طرح ترافيکي محدوده‌ي حرم را داده‌اند، افزود: پذيراي مسافران داراي سفرکارت هستيم و براي آن‌ها تخفيف خاصي را درنظر گرفته‌ايم.

جعفر عطار ـ رييس جامعه‌ي هتل‌داران ايران ـ نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا درباره‌ي واگذاري هتل‌ها به بخش خصوصي در راستاي اصل 44، گفت: چند سالي است كه اين موضوع مورد تصويب هيأت دولت قرار گرفته، اما متأسفانه به‌دليل اين‌که ذي‌نفع‌هايي در اين زمينه وجود دارند، زمان آن به بعد موکول شده است. دولت بايد قاطعانه برخورد کند، چراکه مهمان‌پذيرهاي دولتي به کار خود ادامه مي‌دهند و حتا ساخت‌وسازهاي جديدي را آغاز کرده‌اند که اين امر، نشان‌دهنده‌ي بي‌اعتنايي به اين اصل است.

وي درباره‌ي مشکلات مربوط به هتل‌ها، توضيح داد: هتل‌ها مشکل خاصي ندارند؛ ولي چون امسال در تيرماه حجم مسافر نسبت به سال پيش خيلي پايين بود، بعضي از هتل‌ها از نظر مالي با مشکل روبه‌رو شده‌اند و ضررهايي به آن‌ها وارد شده است.

او از ديگر مشکلات هتل‌ها را قرار گرفتن برخي از آن‌ها در محدوده‌ي طرح ترافيکي دانست و بيان کرد: تا وقتي در شهرداري و شوراي شهر، مديران واقعي سرجاي خود نباشند، نبايد انتظار همکاري آن‌ها را براي رفع اين مشکل‌ها داشت.

وي درباره‌ي مجهز شدن هتل‌ها به خدمات الکترونيکي، اظهار داشت: بيشتر هتل‌هاي سه ستاره به بالا خدمات الکترونيکي دارند و بايد به ديگر هتل‌ها، آموزش کافي در اين زمينه داد. چون مهمانان هتل‌ها متغير هستند، براساس نياز، هتل‌هاي با ستاره‌ي کم‌تر نيز بايد به خدمات الكترونيكي مجهز شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha