• چهارشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8705-12160

رييس جامعه‌ي هتل‌داران مازندران: دولت و بخش خصوصي بايد ارتباط مداوم داشته باشند مهم‌ترين اقدام درباره‌ي مهمانسراها تعيين بهره‌برداري عام آن‌هاست

رييس جامعه‌ي هتل‌داران مازندران:
دولت و بخش خصوصي بايد ارتباط مداوم داشته باشند
مهم‌ترين اقدام درباره‌ي مهمانسراها تعيين بهره‌برداري عام آن‌هاست
رييس جامعه‌ي هتل‌داران استان مازندران اظهار داشت: دولت‌ها در تمام جهان سياست‌گذار هستند. خصوصي‌سازي كه يك طرف آن دولت و طرف ديگر بخش خصوصي است، بايد تعريف شود و ارتباط دولت با بخش خصوصي، يك ارتباط مداوم و تنگاتنگ بايد باشد. خسرو ايرانپور در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: اگر بخواهيم در كشوري به تعداد 20 ميليون گردشگر برسيم، دولت بايد بستر را آماده كند، چون سرمايه‌گذاري فقط ساخت هتل نيست، بلكه ايجاد زيرساخت و به‌وجود آوردن انگيزه‌هاي مناسب رشد است. در اين موارد، دولت بايد سرمايه‌گذاري كند، بخش خصوصي كه نمي‌تواند زيرساخت بسازد. او گفت: دولت بايد بسترسازي كند، زيرساخت ايجاد كند، بازاريابي كند و بخش خصوصي بايد سياست‌هاي دولت را اجرايي كند. اين جريان بايد تدوين شود تا آن‌را به‌درستي بتوانيم طي كنيم. وي ادامه داد: دولت در بخش‌هايي مانند اقامتگاه‌ها، اماكن دولتي و ساير بسترها سياست‌گذاري مي‌كند و اجرا را برعهده‌ي بخش خصوصي مي‌گذارد تا از اين طريق، دولت كوچك شود و به بخش خصوصي سياست‌ بهتري را بتواند ارايه كند. بخش خصوصي نيز با توجه به خبره بودن و اهليتي كه دارد، وظايف خود را به‌خوبي بايد انجام دهد و اين تعامل دايم بين دولت و بخش خصوصي وجود داشته باشد. دبير جامعه‌ي هتل‌داران ايران بيان كرد: مجموعه‌ي هتل‌هاي لاله به بخش خصوصي واگذار شد و اين قدم خوبي براي خصوصي‌سازي بود. ما در ايران، اصل 44 قانون اساسي را داريم كه اين تعامل و تبيين سياست‌ها، سرعت رشد ما را در كشور مي‌تواند بيشتر كند. او اظهار كرد: استانداردها در هتل مطابق با نظر مشتري تعيين مي‌شوند. مشتري در يك هتل از كيفيت لازم مي‌خواهد برخوردار باشد، چون اين برخورداري عامل جذب دوباره‌ي او به اين مقصد مي‌شود. هر كدام از ابزار و عناصري كه در مقصد وجود دارند، مانند هتل، دفاتر خدمات مسافرتي، راه‌ها، حمل‌ونقل و ... در جذب گردشگر مؤثرند و گردشگر مي‌خواهد از هر كدام از آن‌ها به‌نحو احسن استفاده كند و سرويسي مطلوبي را مي‌خواهد كه براي آن پول پرداخت كرده است. وي تأكيد كرد: وظيفه‌ي بخش خصوصي در كنار دولت آن است كه بهترين خدماتي را كه امكان دارد، در سفر به گردشگر ارايه كند. در جهان قسمتي از خدمات در اختيار دولت‌ها و برخي ديگر در اختيار بخش خصوصي‌اند؛ اما مهم‌ترين موضوع گردشگري هماهنگي ميان اين بخش‌هاست و بايد اين هماهنگي كامل وجود داشته باشد تا گردشگر خدمات را به‌صورت كامل دريافت كند. ايرانپور گفت: به‌دليل آن‌كه صنعت گردشگري در دو بخش داخلي و خارجي كاملا رقابتي است، بايد سرعت رشد خود را بيشتر كنيم تا به اهدافي كه واقعا حق ايران است، دست يابيم. وي يادآوري كرد: هرگونه سرمايه‌گذاري در هر زمينه‌اي بايد انگيزه‌ي اقتصادي داشته باشد. به‌علاوه، بايد خواسته‌هاي مشتري را نيز تأمين كند. يك سرمايه‌گذار بايد خبرگي خاص خود را داشته باشد و با استفاده از نيروي كاري و انساني متخصص، آينده‌ي صنعت خود را بتواند تضمين كند. رييس جامعه‌ي هتل‌داران استان مازندران درباره‌ي مهمانسراهاي دولتي اين استان، بيان كرد: اقداماتي انجام شده‌اند تا مهمانسراهاي دولتي علاوه بر ارايه‌ي خدمات به مهمان‌هاي دولتي، گردشگران را نيز بپذيرند. در مرحله‌ي بعد بايد بهره‌برداري‌ها را عام كنيم. مسايل مربوط به واگذاري،‌ موضوعي دولتي است و دولت بايد مصوبات خود را داشته باشد و اگر عام كردن بهره‌برداري‌ها به ثبت قوانين نياز دارد يا قوانين موجود كفايت مي‌كنند، بايد يك بررسي اجمالي انجام شود تا امر واگذاري مهمانسراهاي دولتي صورت گيرد. او اظهار داشت: اكنون مهم‌ترين اقدامي كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي مهمانسراها انجام مي‌دهد، تعيين بهره‌برداري آن‌هاست كه به‌صورت چندمنظوره باشد و ما از آن بهره‌برداري عام بتوانيم داشته باشيم. در مرحله‌ي بعد نيز مسايل قانوني است كه بخش حقوقي سازمان درحال بررسي كردن آن‌هاست تا اگر به قانون نياز است، آن‌را به مجلس ارايه دهند يا زمان‌بندي خاصي را براي اين موارد مشخص كند. وي ادامه داد: تاكنون بهره‌برداري عام از مهمانسراها در چند استان كشور انجام و قيمت آن‌ها مشخص شده است. در استان مازندران نيز برخي مهمانسراها به‌صورت عام فعاليت مي‌كنند. ايرانپور بيان كرد: در هشت استان كشور در ايام پيك با ورود بسيار زياد گردشگران روبه‌رو هستيم و افزايش تقاضا داريم و هرچقدر كه هتل بسازيم، باز پاسخگوي نياز گردشگران نيست. در همه جاي دنيا براي افزايش تقاضا برنامه‌ريزي مي‌كنند، چون گردشگر منتظر نمي‌ماند و خانه‌ا‌ي استيجاري يا ويلايي را براي اقامت پيدا مي‌كند. وي گفت: در جهان هر مكاني را كه به افزايش محل اقامت گردشگران مي‌تواند كمك كند، براي اقامت درنظر مي‌گيرند تا افزايش تقاضاي گردشگران را بتوانند مديريت كنند. در اين‌باره نيز سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري طرح سامان‌دهي اماكن استيجاري را اجرا مي‌كند و هماهنگي‌هاي لازم با بخش خصوصي صورت مي‌گيرند. دبير جامعه‌ي هتل‌داران ايران اضافه كرد: در ايام غيرپيك، خيلي از ظرفيت‌هاي كشور خالي است. موضوع مهم آن است كه اين افزايش تقاضا، در ايام پيك مديريت شود و در ايام غيرپيك برنامه‌ريزي صورت گيرد كه مسافرت به‌صورت سالانه در برنامه‌هاي خانوار‌ درنظر گرفته شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha