• چهارشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۸۷ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8704-05495
  • منبع : نمایندگی فارس

تابستان و مشكلات گردشگران براي ورود به مجموعه‌هاي تاريخي

تابستان و مشكلات گردشگران براي ورود به مجموعه‌هاي تاريخي

مسافرت در فصل تابستان و ديدن آثار فاخر تاريخي و جاذبه‌هاي گردشگري اقدامي مناسب، نه‌تنها در ايران بلکه در همه‌جاي دنيا است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در فارس، با آغاز فصل تعطيلي مدارس و پايان فصل بارندگي و سرما، خانواده‌هاي ايراني تلاش مي‌کنند تا از اين فرصت مناسب استفاده کنند و با آثار تاريخي نقاط مختلف کشور و قوميت‌ها و آداب و رسوم اين مناطق از نزديک آشنا شوند تا در تعطيلات چندماهه‌ي تابستان، تنوعي را در زندگي ايجاد كنند.

استان فارس از جمله استان‌هاي کشور است که به گستردگي آثار تاريخي در آن مي‌توان اشاره کرد. فارس اگرچه سرزميني چهارفصل دانسته مي‌شود، اما مسافراني که در فصل تابستان به اين استان مي‌آيند، بيشتر از گرماي هوا شاکي هستند، به‌ويژه اين‌که مقصد آن‌ها مرکز استان نباشد و بخواهند، از شهرهايي مانند کازرون يا فيروزآباد ديدن کنند.

براساس گزارش خبرنگار ايسنا که در يکي از همين روزهاي گرم راهي فيروزآباد و کاخ ساساني اردشير شده بود، خانواده‌اي که کيلومترها راه پيموده بودند تا از اين کاخ تاريخي ديدن کنند، پشت درهاي بسته‌ي ورودي مانده بودند!

نگهبان مجموعه‌ي فيروزآباد به آن‌ها توضيح داد كه ساعت بازديد صبح تا 12 ظهر و بعدازظهرها 14 تا 17 است. او با اين استدلال که اکنون ساعت 18 است، از ورود اين خانواده جلوگيري و تأكيد كرد كه بازديد از آثار تاريخي فقط در ساعت‌هاي اعلام‌شده ازسوي سازمان ميراث فرهنگي امکان‌پذير است.

چانه‌زني‌ها به نتيجه نرسيدند و بازديدكنندگان مجبور شدند، براي ديدن اين مجموعه‌ي تاريخي، در فيروزآباد بمانند.

اين خانواده همچنين مدعي شد که مشابه اين مشکل را در بيشابور کازرون هم داشته است. اين مسايل سبب شدند که برنامه‌ريزي سفر آن‌ها تغيير كند. تغييراتي که البته علاوه بر هدر رفتن زمان، سبب صرف هزينه‌ي بيشتر براي آن‌ها شد.

در فصل تابستان و به‌ويژه با جلو کشيدن ساعت‌ها، هوا تا ديرهنگام روشن است. در اين شرايط، معلوم نيست كه چرا در شهرستان‌هاي گرم استان فارس، ساعت بازديد از آثار تاريخي را در اوج گرما و زمان‌هايي مانند دو تا پنج بعدازظهر گذاشته‌اند.

محمدرضا بذرگر ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس ـ در هفته‌ي ميراث فرهنگي، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا بيان كرد: فارس بيشترين تعداد نيروهاي حفاظت را دارد؛ اما با توجه به گستردگي استان و تعداد زياد آثار تاريخي، همين نيروها را در چند نوبت به‌کار مي‌گيريم و ديگر بيشتر از اين، توان افزايش نيروهاي استان را نداريم.

وي درباره‌ي اين‌كه تغيير ساعت بازديد از آثار تاريخي در فصل گرما و وقتي روزها بلندتر مي‌شوند، يک امر متداول در تمام دنياست، اظهار داشت: گاهي مجبور مي‌شويم، از برخي بناها در دو يا سه شيفت مراقبت کنيم.

اما اين مطلب در شرايطي بيشتر بخش‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي رونق سفر و توسعه‌ي گردشگري در تلاش هستند، پاسخي مناسب براي تعطيلي زودهنگام مجموعه‌هاي تاريخي نيست. به همين دليل بذرگر دربرابر اصرار خبرنگار ايسنا براي توضيح بيشتر، بيان كرد: دنبال مي‌کنيم تا در ساعت تاريکي شب، آن فضاها را باز بگذاريم.

وي اين بحث را نيمه‌تمام گذاشت و ادامه داد: درباره‌ي کاخ اردشير در فيروزآباد، اقدامات خوبي انجام شده‌اند و يک سرهنگ نيروي انتظامي مسؤول مراقبت از آنجا شده است.

البته وقتي يک خانواده‌ي علاقه‌مند به سفر بايد مشکلاتي را براي ديدن آثار فاخر تاريخي کشورش تحمل کند، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم بايد پاسدار آثار هويتي فرهنگ ايراني باشد.

اکنون بيش از يک‌ماه از قول رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس گذشته است تا به وعده‌ي خود درباره‌ي تغيير ساعت بازديد از اماکن تاريخي و گردشگري در فصل گرما عمل کند. اين‌بار با فرماندار کازرون تماس گرفته شد و او نيز تأييد كرد که ساعت مقررشده براي بازديد از مجموعه‌هاي تاريخي، در اوج گرماي تابستان است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha