• یکشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8703-07791.70304
  • خبرنگار : 71191

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: نيروهاي متخصص و اعتبارات در حوزه‌ي ميراث فرهنگي افزايش يافته‌اند

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
نيروهاي متخصص و اعتبارات در حوزه‌ي ميراث فرهنگي افزايش يافته‌اند

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: نيروهاي متخصص، اعتبارات و پروژه‌ها در حوزه‌ي ميراث فرهنگي در سازمان افزايش يافته‌اند.

حميد بقايي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: اكنون حدود 65 تا 70 درصد از اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به حوزه‌ي ميراث فرهنگي اختصاص دارد.

وي در توضيح چگونگي كارها در حوزه‌ي ميراث فرهنگي، اظهار داشت: از آنجا كه حجم ميراث فرهنگي و بناهاي تاريخي زياد است، امكان دارد كه برخي از موارد در اين حوزه ديده نشوند؛ ولي امسال حدود 75 ميليارد تومان از اعتبارات فقط به حوزه‌ي ميراث فرهنگي تخصيص يافته است.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به تخصيص 150 ميليارد تومان اعتبار در حوزه‌ي ميراث فرهنگي و اختصاص پنج درصد از اعتبارات عمراني استان‌ها به سه حوزه‌ي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، حوزه‌ي ميراث فرهنگي را نسبت به گردشگري براي تخصيص اعتبار تخصصي‌تر دانست.

به گفته‌ي بقايي، حدود 123 پروژه‌ي پيشتاز در تهران در دستور كارند كه از اين تعداد، حدود 60 تا 70 درصد به حوزه‌ي ميراث فرهنگي برمي‌گردند.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي حل مشكل كمبود كارشناس در حوزه‌ي ميراث فرهنگي، بيان كرد: اين سياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است و قرار نيست كه سازمان همه‌كاره باشد، بلكه بايد كارشناسان بيرون از سازمان را نيز درگير اين كار كند و كارشناسان خود را ناظر آنها قرار دهد. اگر به‌جز اين باشد، حتا تبديل 100 كارشناس متخصص اين حوزه به 200 كارشناس نيز مشكل كمبود را حل نمي‌كند.

او ادامه داد: براساس منطقي كه اين سازمان امسال در پيش رو دارد، بايد بحث مرمت و احيا به صندوق مرمت سپرده شود و كارشناسان فقط كار نظارت را انجام دهند و باستان‌شناسي نيز با نظارت سازمان در اختيار دانشگاهيان قرار گيرد.

وي دانشگاهيان را جزيي از بخش خصوصي دانست و افزود: استادان و دانشجويان رشته‌هاي مرتبط با حوزه‌ي ميراث فرهنگي بايد توسعه يابند. به همين دليل، سياست سازمان اين‌گونه است كه درها را باز كند تا كارشناسان و دانشجوياني كه كارمند دولت نمي‌توانند شوند، با صندوق مرمت و پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه از سازمان مستقل شده است، طرف قرارداد شوند و كارها را به آن‌ها واگذار كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha