• دوشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8702-17735

حميد بقايي: وقتي به سازمان آمديم، يك ستاد انتخاباتي را تحويل گرفتيم انحصارها در حوزه‌ي باستان‌شناسي بايد از ميان بروند

حميد بقايي:
وقتي به سازمان آمديم، يك ستاد انتخاباتي را تحويل گرفتيم
انحصارها در حوزه‌ي باستان‌شناسي بايد از ميان بروند

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأكيد كرد: تا پايان امسال، تمام هتل‌هاي شركت هتل‌هاي لاله بايد به بخش خصوصي واگذار شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي در معارفه‌ي مديرعامل جديد شركت توسعه‌ي ايرانگردي و جهانگردي، بر ضرورت خصوصي‌سازي در حوزه‌ي گردشگري تأكيد كرد و گفت: در سال‌هاي گذشته، شعارهايي مبني بر خصوصي‌سازي داده مي‌شدند، اما در عمل، آن‌ها را به تعويق مي‌انداختند. سياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌معناي واقعي، خصوصي‌سازي و واگذاري امور اجرايي به بخش خصوصي است.

وي با بيان اين‌كه دولت به هيچ‌وجه هتل‌ساز يا هتل‌دار نيست، اظهار داشت: آرمان واقعي ما اين است كه هتل‌ها را با تشكيل تعاوني‌هايي به بخش عمومي واگذار كنيم. شايد در عمل، تشكيل چنين تعاوني‌هايي اجرايي نشود؛ اما به هر حال، مديرعامل شركت گروه هتل‌هاي لاله موظف است تا پايان سال 1387 تمام هتل‌هاي خود را به بخش خصوصي واگذار كند.

بقايي با بيان اين‌كه تحولات صورت‌گرفته در حوزه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري به هيچ‌وجه قابل مقايسه با سال‌هاي گذشته نيستند، گفت: وقتي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آمديم، در اصل يك ستاد انتخاباتي را تحويل گرفتيم كه كاركنان آن به‌شدت ناراضي بودند و مسايل پيچيده‌اي در آن وجود داشت.

وي با اشاره به ادغام سازمان ميراث فرهنگي و سازمان ايرانگردي و جهانگردي و همچنين افزوده شدن حوزه‌ي صنايع دستي به اين سازمان، ادامه داد: مقايسه‌اي منصفانه بين آنچه امروز در حوزه‌ي سازمان ميراث فرهنگي اتفاق افتاده، نشان مي‌دهد كه انتخاب مسؤولان اين سازمان به هيچ‌وجه سياسي نبوده و بي‌انصافي است كه عده‌اي بخواهند، تلاش‌هاي اين سه سال را با گرفتن يك اشكال كوچك زير سوال ببرند كه قطعا چنين افرادي يا مغرض‌اند يا نادان.

او با اشاره به بودجه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، بيان كرد: امسال در مجموع، 120 ميليارد تومان به سازمان تزريق مي‌شود كه اگر حوزه‌ي زيرساخت‌ها و هزينه‌هاي گردشگري از آن كم شود، طبيعي است كه باقي‌مانده‌ي اين بودجه به هيچ‌وجه پاسخ‌گوي نيازهاي ميراث فرهنگي نيست. بنابراين ما معتقديم، در حوزه‌ي ميراث فرهنگي بايد با تدبير و برنامه‌ريزي، ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي موجود را به‌كار گرفت.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به اولويت واگذاري محوطه‌هاي باستان‌شناسي و كاوش‌هاي اكتشافي به دانشگاهيان استان‌ها اشاره كرد و گفت: تمام استان‌ها بايد واگذاري امور مربوط به اين حوزه‌ها را ابتدا به دانشگاهيان و تحصيل‌كردگان استان خود در دستور كار قرار دهند.

وي با بيان اين‌كه در حوزه‌ي باستان‌شناسي و كاوش، انحصارها بايد از ميان بروند، تأكيد كرد: امسال در حوزه‌ي ميراث فرهنگي، تبيين تاريخ ايران مهم‌ترين وظيفه‌ي سازمان است كه پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري آن‌را در دستور كار خود قرار داده است.

بقايي با بيان اين‌كه تاريخ ايران فقط سرگذشت پادشاه‌ها نيست، تصريح كرد: يكي از جلوه‌هاي ايران، آزادي‌خواهي مردم آن است كه همواره ناديده گرفته شده است. بنابراين ما بايد تلاش كنيم، از تمام بناها و اماكني كه از دوره‌هاي مختلف شاهنشاهي باقي مانده‌اند، فكر و مديريت ايراني را كه سازنده‌ي آن‌ها بوده است، استخراج و معرفي كنيم.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه تبيين دوره‌هاي تاريخي و اتفاق‌هاي آن و مستندسازي آن‌ها در همه‌ي دوره‌ها از گذشته تا دوره‌ي معاصر بايد مشخص شوند، اظهار كرد: ميراث فرهنگي، هويت ايرانيان است، يعني رادمردي و توانمندي آنها را دربر دارد و بايد بر روشن شدن ابعاد مختلف اين هويت تأكيد كرد.

بقايي به جانمايي هزار نقطه در كشور براي ايجاد سرويس‌هاي بهداشتي اشاره كرد و ادامه داد: ايجاد اين سرويس‌ها در سال جديد، بزر‌گ‌ترين كاري است كه ما در حوزه‌ي گردشگري مي‌توانيم انجام دهيم كه اثرهاي آن در كل جامعه قابل مشاهده خواهد بود.

وي همچنين از اختصاص پنج درصد تملك دارايي‌هاي استان‌ها به‌عنوان يك انقلاب در حوزه‌ي گردشگري ياد كرد و افزود: براي تمام مراكز بين راهي مجوز تبليغات گرفته‌ايم تا به خودكفايي و تأمين هزينه‌هاي خود بتوانند دست يابند.

بقايي همچنين به حوزه‌ي تبليغات و نمايشگاه‌هاي گردشگري اشاره كرد و گفت: با وجود همه‌ي انتقادها، نتايج و دستاوردهاي نمايشگاه‌ها نشان مي‌دهند كه ما چقدر در اين حوزه موفق بوده‌ايم و بايد برنامه‌ريزي‌هاي بيشتري را در دستور كار خود قرار دهيم.

او با بيان اين‌كه شركت توسعه‌ي ايرانگردي و جهانگردي براساس آنچه در اساسنامه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آمده بود، تشكيل شده است، اظهار داشت: اين شركت مسؤوليت‌ها و مأموريت‌هاي وسيعي را برعهده دارد كه موظف است، آن‌ها را به‌خوبي اجرايي كند.

بقايي بيان كرد: معاونت سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با همكاري تنگاتنگ با شركت توسعه‌ي ايرانگردي و جهانگردي، زمينه‌ي جذب سرمايه‌گذاران و تسهيل امور آنها را بايد در دستور كار خود قرار دهد.

وي همچنين تشكيل شورايي را در معاونت سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي اصل 44 قانون اساسي و ادامه‌ي مسير خصوصي‌سازي خواست.

به گزارش خبرنگار ايسنا، مهدي جهانگيري ـ معاون سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و مديرعامل پيشين شركت توسعه‌ي ايرانگردي و جهانگردي ـ نيز در سخناني با اشاره به سير تحول شركت توسعه‌ي مهمانخانه‌هاي ايران و تبديل آن به شركت توسعه‌ي گردشگري ايران، اظهار كرد: اين شركت همواره به‌صورت يك شركت هلدينگ و خصوصي عمل كرده است كه با استراتژي‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در نهايت به‌عنوان بازوي اجرايي اين سازمان زمينه‌ي جذب سرمايه‌گذاران و تسهيل بوروكراسي اداري را در دستور كار خود قرار داد.

وي تهيه‌ي بسته‌هاي سرمايه‌گذاري را مهم‌ترين اولويت شركت توسعه‌ي گردشگري ايران دانست و گفت: فعاليت‌هاي صورت‌گرفته در اين شركت براي مجموعه‌ي گردشگري كشور حركتي تازه و نو بود كه براي بسياري از سرمايه‌گذاران موجب امتنان و اعتماد شد.

معاون سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه اعتمادسازي براي سرمايه‌گذاران، پشتوانه‌ي اصلي بستن قراردادهاي صورت‌گرفته است، افزود: نقطه‌ي عطف فعاليت شركت توسعه‌ي گردشگري ايران، برگزاري همايش معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري ايران بود كه موجب اعتمادسازي بخش خصوصي به گردشگري شد.

بهنام‌جو ـ مدير عامل جديد شركت توسعه‌ي ايرانگردي و جهانگردي ـ نيز در سخنان كوتاهي به آمار ساخت مجتمع‌هاي بين راهي در كشور اشاره كرد و گفت: آمار اين مجتمع‌ها كه اكنون در دست ساخت هستند، با واحدهايي كه در طول سال‌هاي گذشته تاكنون ساخته‌ شده‌اند، برابري مي‌كنند كه اين فقط گوشه‌اي از افق روشني است كه روي حوزه‌ي گردشگري باز شده است.

به گزارش ايسنا، روز گذشته با حكم رسمي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، بهنام‌جو به‌عنوان مدير عامل شركت توسعه‌ي ايرانگردي و جهانگردي و مصاحبي به‌عنوان مديرعامل شركت گروه هتل‌هاي لاله منصوب شدند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha