درپي تعطيلي چند ماههي كارگاه دكور تئاتر شهر، پيام فروتن: «قشقايي» براي آمادهسازي اجراي «روياي نيمه شب پاييز» به كارگاه دكور تبديل شد
پيام فروتن با انتقاد از تعطيلي كارگاه دكور تئاترشهر معتقد است: اين اقدام بيش از آنكه از نظر فيزيكي مشكلساز باشد، توهيني مستقيم به طراحان صحنه است.
طراح صحنهي نمايش «روياي نيمهشب پاييز» كه اخيرا اجراي عمومي آن در تئاتر شهر آغاز شده است با خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفتوگو ميكرد، ادامه داد: در هيچ كجاي دنيا مرسوم نيست كه طراح صحنه علاوه بر طراحي، كار ساختوساز، تداركات، خريد مواد و وسايل و ... را برعهده داشته باشد. اما با وضعيتي كه بوجود آمده است، طراحان صحنه ما ناچارند علاوه بر طراحي، دنبال خريد چوب، آهن و غيره بروند و بدون كارگاه دكور، كار ساختوساز را انجام بدهند.
او گفت: همه اين مسايل جنگ اعصابي را براي طراح صحنه پديد ميآورد كه به كيفيت كار و همينطور كميت آثار نمايشي ضربه بسيار بزرگي وارد ميكند.
به اعتقاد او تعطيلي كارگاه دكور به معناي نابودي اين رشته نيست بلكه به معناي نابودي كل تئاتر است. چراكه اگر اين روال ادامه پيدا كند نمايشنامهنويس ناچار است به شيوهاي بنويسد كه نيازي به طراحي نداشته باشد و كارگردان و بازيگران هم ناچار هستند، شيوه كاري خود را تغيير بدهند و آنچه باقي ميماند، صحنهاي خالي است.
فروتن درباره ديگر مشكلات تعطيلي كارگاه دكور ضمن اشاره به اجراي نمايش «روياي نيمه شب پاييز» خاطرنشان كرد: به خاطر نبود كارگاه دكور تئاتر شهر، تالار قشقايي به اجبار شش روز تعطيل ماند، چراكه تمام ساختوساز ما در اين تالار اتفاق افتاد و اگر يكي از مسوولان تئاتر به اين تالار ميآمد، مشاهده ميكرد كه تالار قشقايي به كارگاه دكور تبديل شده است، درحاليكه پيش از اين دكورها در كارگاه دكور ساخته ميشد و نصب آن در سالن اجرايي در زمان كوتاهي به پايان ميرسيد.
اين استاد دانشگاه سپس با انتقاد از تعرفه پايين دستمزد طراحان صحنه متذكر شد: در جلسهاي كه پيش از اجراي اين نمايش داشتيم، به ما اعلام شده بود ميتوانيم تمام برآورد ماليمان را در زمينهي ساخت دكور از مركز هنرهاي نمايشي دريافت كنيم درحاليكه در عمل يك سوم آن مبلغ را به ما پرداختند كه اين مبلغ بايد ميان تمام افرادي كه در كار طراحي و ساخت دكور مشاركت داشتهاند از طراح تا كارگر ساختوساز تقسيم شود.
فروتن در ادامه گفت: به مسوولان تئاتر ايران كه شيوه نويني را در سيستم تئاتر جهان با عنوان تئاتر چهارپايهاي خلق كردهاند، تبريك ميگويم.
او توضيح داد: در اين سيستم نوين طراح صحنه تنها با استفاده از چند چهارپايه كار طراحي را انجام ميدهد و اصولا معتقديم كه بايد چرخ را از اول اختراع كرد.
اين طراح صحنه راهحل اين معضل را در راهاندازي دوباره كارگاه دكور تئاترشهر دانست و به ايسنا گفت: حدود 50 سال پيش فردي آلماني به نام «تئولاو» سيستماتيكترين كارگاه دكور را در سطح خاورميانه در تالار وحدت راهاندازي كرده بود كه هنوز هم از نظر نظم و انضباط بسيار قاعدهمند است و درحال حاضر هم تنها راه برطرفكردن اين مشكل بازگشايي كارگاه دكور و دوخت و استفاده از نيروهاي تحصيلكرده و دوره ديده است، ضمن اينكه بايد تعدادي از طراحان را براي گذراندن دورههاي آموزشي به خارج از كشور فرستاد.
پيام فروتن در پايان متذكر شد: هرچهقدر بر جنبههاي تصويري تئاتر سرمايهگذاري كنيم به سيستم كلي تئاتر كمك كردهايم و اين نكتهاي است كه بايد مورد توجه مسوولان قرار بگيرد.
گفتني است: كارگاه دكور تئاتر شهر از سال گذشته تعطيل شده است و اين موضوع باعث بروز مشكلاتي براي طراحان صحنه و گروههاي نمايشي شده است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات