• دوشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8702-00624
  • خبرنگار : 71191

مدير دفتر حفظ و احياي بناهاي تاريخي: وضعيت مسجد مدرسه‌ي گلشن اصلا مناسب نيست مدارك، زياد تخريب در شب را تأييد نمي‌كنند متخلفان به‌سرعت شناسايي شوند

مدير دفتر حفظ و احياي بناهاي تاريخي:
وضعيت مسجد مدرسه‌ي گلشن اصلا مناسب نيست
مدارك، زياد تخريب در شب را تأييد نمي‌كنند
متخلفان به‌سرعت شناسايي شوند

مدير كل دفتر حفظ و احياي بناهاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: با اعتبار ملي كه ازسوي ستاد مركزي براي تهيه‌ي عكس و نقشه‌هاي مسجد مدرسه‌ي گلشن نيشابور به خراسان رضوي فرستاده شده بود، مستند‌سازي اين بناي تاريخي تا حد قابل قبولي پيش از تخريب آن صورت گرفته است كه وجود اين مدارك در تصميم‌هاي بعدي كه براي اين بنا گرفته مي‌شوند، مي‌تواند كمك كند.

سياوش صابري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: با اين حال، روشن است كه گرفتن هر تصميمي درباره‌ي اين مسجد مدرسه حتما پس از انجام اقدامات حقوقي صورت مي‌گيرد.

وي با اشاره به تشكيل كميته‌ي فني در هفته‌ي گذشته درباره‌ي وضعيت اين بناي تاريخي، اظهار كرد: براساس تصاويري كه از اين بنا در اختيار داريم، مشخص است كه وضعيت آن اصلا مناسب نيست و من از اتفاقي كه افتاده است، اظهار تأسف مي‌كنم.

او بيان كرد: از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي درخواست شده است تا كساني كه در اين موضوع اهمال كرده‌اند، شناسايي شوند و به مراجع مربوط سازمان منعكس شود تا برخوردي قاطع و روشن با عاملان اين تخريب صورت گيرد.

مدير كل دفتر حفظ و احياي بناهاي تاريخي چند وجه را در اين مسجد مدرسه بااهميت دانست و توضيح داد: اين مدرسه، آخرين و تنها مدرسه‌ي تاريخي نيشابور بود؛ شهري كه سابقه‌ي اسلامي بسيار ارزشمند و بزرگي از نظر تفكرات در حوزه‌ي فكر و انديشه‌ي اسلامي دارد.

صابري تأكيد كرد: از يك وجه ديگر، ما بايد به تجارب موفق و مشخصي در حفاظت، مرمت و احياي مدارس مذهبي خود برسيم، چون مدعي يك سابقه‌ي طولاني در امر تدريس در ايران هستيم. به همين دليل، بايد براي اين مدرسه، يك طرح احيا تهيه مي‌شد تا آن طرح به نيازها و خدمات امروز استفاده‌كنندگانش پاسخ مي‌داد و در عين حال، اصالت‌ها و ارزش‌هاي اين اثر را حفظ و شناسايي مي‌كرد.

وي افزود: متأسفانه درباره‌ي بنايي كه امروز در اختيار ماست، امكان حفاظت و نمايش اين اصالت‌ها از بين رفته است.

او با اشاره به بازديدي كه قرار است، هفته‌ي آينده ازسوي معاونت ميراث فرهنگي و كارشناسان آن صورت گيرد، اظهار داشت: بايد با عاملان اين تخريب برخوردي جدي صورت گيرد تا براي كساني كه دست به اين كار زده‌اند، درس عبرت شود.

مدير كل دفتر حفظ و احياي بناهاي تاريخي همچنين با اشاره به معماري كلي اين مدرسه و الحاق‌هايي كه در دوره‌هاي مختلف به آن اضافه شده‌اند، گفت: كاري كه پيش از تخريب اين بناي تاريخي مي‌شد انجام داد، اين بود كه با تملك فضاهايي در اطراف و استفاده از فضاي حياط مركزي با تعمير و به‌سازي بخش‌هاي مختلف مدرسه و استفاده از ويژگي‌هاي اصيل نما و جزييات معماري آن، اين بناي تاريخي را به يك مدرسه‌ي ديني درخور و شايسته تبديل كرد. حتا اين مدرسه شايستگي مشاركت در پيش‌بيني فضايي براي موزه‌ي مدارس دوره‌ي اسلامي را در منطقه‌ي خراسان و نيشابور داشت.

صابري درباره‌ي حفاظت از بخش‌هاي باقي‌مانده‌ي اين بناي تاريخي، بيان كرد: به استان و همكاران در نيشابور تأكيد شده است كه وضع موجود بايد به‌شدت مورد حفاظت قرار گيرد و اقدامات اضطراري در اين زمينه انجام شوند. خوشبختانه با فرستادن اعتبارات ملي پيش از تخريب، مستند‌سازي اين بناي تاريخي با عكس‌هاي تهيه‌شده امكان‌پذير شد.

او تصريح كرد: براساس گزارشي كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي درباره‌ي اقدامات حقوقي انجام‌شده به ما داده است، هرچند شايد فرافكني‌هايي ازسوي مسؤولان انجام شده باشند، ولي در دو روز گذشته، پي‌گيري‌هايي در اين زمينه شده‌اند و قرار است، متخلفان اين تخريب به سرعت شناسايي شوند.

مدير كل دفتر حفظ و احياي بناهاي تاريخي دربار‌ه‌ي تخريب اين بنا به‌صورت شبانه، توضيح داد: اكنون مداركي كه وجود دارند، زياد تخريب در شب را تأييد نمي‌كنند. با اين حال، شب يا روز اتفاق افتادن اين مسأله نفي‌كننده‌ي تخلف انجام‌شده نيست، پس بايد متخلفان شناسايي شوند و با آنها برخورد شود.

صابري با اشاره به بازديد كارشناساني از بنا در هنگام تخريب، اضافه كرد: اين امر، نشان مي‌دهد كه در روز نيز اين تخلف درحال وقوع بوده و آن‌گونه كه از شواهد پيداست، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي از اين تخريب بي‌اطلاع بوده است و اگر خبر داشت، به‌صورت منطقي بايد جلوي اين تخريب را مي‌گرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha