• دوشنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8612-13674

استاد دانشگاه شهيد بهشتي: نوروز باستاني يكي از اعياد بزرگ و فراگير ملي است

استاد دانشگاه شهيد بهشتي:
نوروز باستاني يكي از اعياد بزرگ و فراگير ملي است
استاد دانشگاه شهيد بهشتي درباره‌ي عيد نوروز اظهار داشت: نوروز باستاني يكي از اعياد بزرگ و فراگير ملي است كه پيش از زرتشتيان در ايران و بين‌النهرين رواج داشته و هر سال برگزار مي‌شده است و يك جشن زرتشتي نيست. ابوالقاسم اسماعيل‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: اين جشن در ايران باستان به‌دليل نو شدن طبيعت، بهار، زندگي تازه و روز نو برگزار مي‌شده است. نوروز يك عيد ملي سراسري ايران است كه پيش از اسلام در دين زرتشت و پس از اسلام به‌عنوان يكي از اعياد مهم ايراني مقبول افتاده است. او گفت:‌ ذات اين جشن، آييني است، چون نوروز در فروردين‌ماه برگزار مي‌شود و فروردين به نام جشن ارواح است كه ايرانيان معتقدند در فروردين‌ماه، ارواح و گذشتگان به خانه‌ها بازمي‌گردند و به‌دليل آفرينش تازه در زندگي انسان قداست دارد. وي ادامه داد: ايراني‌ها معتقد بودند كه هر سال، زمان تحويل، انسان از نو آفريده مي‌شود و بايد تمام بدي‌ها و كدورت‌ها را كنار بگذارند و زندگي و حيات تازه‌اي را شروع كنند. اسماعيل‌پور يادآوري كرد: مراسم و آيين‌هاي متعددي مانند سفره‌ي هفت‌سين، سيزده به‌در و نيز نوروز بزرگ كه در گذشته به مناسبت تولد زرتشت آن‌را در ششم فروردين‌ماه برگزار مي‌كردند، برپا مي‌شوند. استاد دانشگاه شهيد بهشتي توضيح داد: در سفره‌ي نوروزي، عدد هفت به‌دليل تقدس در ميان ايرانيان انتخاب شده است و عناصر درون هفت‌سين داراي مضامين رويش، طراوت، تازگي و حيات نو هستند. در ايران باستان، هفت‌سين به‌شكل هفت دانه بوده و جنبه‌ي كشت و كشاورزي داشته است. وي درباره‌ي جشن چهارشنبه‌سوري نيز بيان كرد: چهارشنبه عيدي غير زرتشتي است و به‌دليل آن‌كه فقط با آتش در ارتباط است، آن‌را به دين زرتشت نمي‌توان نسبت داد. او اظهار كرد: در ايران باستان، جشني به نام سوري وجود داشت كه در آن با درست كردن يك آتش معتقد بودند كه خورشيد زودتر بالا مي‌آيد و بهار از راه فرا مي‌رسد. اين جشن، يكي از آيين‌هاي بومي مناطق ايران بوده است و با دين خاصي در ارتباط نيست. اسماعيل‌پور افزود: پس از اسلام، چهارشنبه به جشن سوري اضافه شد، چون پيش از اسلام در ايران روزهاي هفته نداشتيم. همان‌طور كه در اشعار شاعر بزرگ ايراني، منوچهري، آمده است، چهارشنبه در ايران، روز نحس بوده و ايرانيان به سليقه‌ي خود، روز چهارشنبه را به جشن سوري ايران قديم نسبت دادند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha