• جمعه / ۳ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8612-00765

مدير كل امور مراكز، خدمات و استانداردسازي در گفت‌وگو با ايسنا تشريح كرد: دلايل و چگونگي استانداردسازي اجباري واحدهاي اقامتي

مدير كل امور مراكز، خدمات و استانداردسازي در گفت‌وگو با ايسنا تشريح كرد:
دلايل و چگونگي استانداردسازي اجباري واحدهاي اقامتي

مدير كل امور مراكز، خدمات و استانداردسازي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دلايل و چگونگي اجباري شدن استانداردسازي هتل را با وجود گذشت چندماه از اجراي داوطلبانه‌ي اين طرح تشريح كرد.

اكبر فرهيخته دليل اجراي طرح استانداردسازي هتل‌ها و واحدهاي اقامتي را به‌صورت اجباري، آماده شدن فضا و شرايط هتل‌ها براي پذيرش موضوع استانداردسازي دانست و گفت: تعيين مدت يك سال براي استانداردسازي داوطلبانه‌ي هتل‌ها و واحدهاي اقامتي، در واقع مقدمه‌اي براي آماده كردن فضا و شرايط پذيرش استانداردسازي بود كه با توجه به فضاسازي مناسبي كه در تعيين نرخ‌گذاري هتل‌ها اتفاق افتاد، شرايط براي استانداردسازي اجباري مهيا شد.

وي چرخه‌ي استانداردسازي را داراي چهار مرحله‌ي اصلي دانست و ادامه داد: جلب نظر و حمايت مديران ارشد، نمونه‌سازي و آغاز، پياده‌سازي و بازنگري و بهبودسازي، چهار مرحله‌ي اصلي استانداردسازي‌اند كه خوشبختانه اكنون ما از اين نظر در مرحله‌ي پياده‌سازي در هتل‌ها و مراكز اقامتي هستيم.

او بيان كرد: مديران هتل‌ها و مراكز اقامتي با اجباري شدن استانداردسازي بايد براي دريافت ضوابط و آيين‌نامه‌هاي لازم به سازمان‌هاي استاني ميراث فرهنگي و گردشگري مراجعه كنند يا سازمان‌هاي استاني آيين‌نامه‌ها و ضوابط را به هتل‌ها و مراكز اقامتي ابلاغ كنند.

مدير كل امور مراكز، خدمات و استانداردسازي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاكيد كرد: تمام هزينه‌هاي استانداردسازي هتل‌ها و مراكز اقامتي را تا پايان 15 تيرماه 1387 كه مدت مقرر استانداردسازي داوطلبانه بوده است، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌پردازد.

وي اظهار داشت: به‌دليل حمايت دولت و آماده شدن بخش خصوصي، استانداردسازي در چهار محور اصلي امور فني، ساختماني و تأسيساتي، امور ايمني و بهداشت، امور خدمات و تجهيزات و نيروي انساني كه شامل نه موضوع اصلي است، صورت مي‌گيرد.

فرهيخته با تاكيد بر افزوده شدن مسايل كيفي به مسايل كمي و فيزيكي هتل‌ها و مراكز اقامتي در اجراي استانداردها، گفت: اكنون در موضوع نظارت، گروه‌هاي نظارتي سازمان به هتل‌ها و مراكز اقامتي مراجعه مي‌كنند و بازرسي كاملي را از مجموعه‌ها نسبت به آيين‌نامه‌هاي قبلي انجام مي‌دهند؛ اما براي موضوع استانداردسازي، گروه‌هاي مربوط با توجه به آيين‌نامه‌ي استانداردهاي ابلاغ‌شده، مجموعه‌هاي اقامتي را بازرسي و نكات و توصيه‌هاي لازم را براي رعايت كردن در مجموعه تذكر مي‌دهند كه اين تذكرها شامل طراحي، نيروي انساني، تجهيزات، فيزيك و ساختمان، مسايل نرم‌افزاري و سخت‌افزاري و ... مي‌شود.

مدير كل امور مراكز، خدمات و استانداردسازي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي مراجع علمي، استانداردهاي تدوين‌شده و تطبيق آن‌ها با آخرين استانداردهاي جهاني نيز بيان كرد: هفت گروه مطالعاتي در اداره كل امور مراكز، خدمات و استانداردسازي براي بررسي و مطالعات استانداردها و آخرين اطلاعات در محورهاي يادشده تشكيل شده‌اند.

وي ادامه داد: علاوه بر تشكيل گروه‌هاي مطالعاتي، تفاهم‌نامه‌اي با مؤسسه‌ي صنعتي و استاندارد كشور بسته و كميته‌اي ملي با حضور نمايندگان اين مؤسسه و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تشكيل شده است كه موضوع استانداردها و تطبيق آن‌ها را با آخرين دانش روز پي‌گيري مي‌كند.

به گفته‌ي او، نمايندگان اين كميته در جلسه‌هاي جهاني و آموزشي مرتبط با استانداردسازي حضور پيدا مي‌كنند كه از آن جمله به حضور اين نمايندگان در اسپانيا مي‌توان اشاره كرد.

فرهيخته يادآور شد: گروه‌هاي مطالعاتي با تلفيق و جمع‌آوري نظرات ارگان‌هاي مرتبط با حوزه‌ي گردشگري و اقامتي در حوزه‌هاي ايمني، فني، بهداشتي و ... در تلاش‌اند تا اين ضوابط و مقررات را به‌صورت يك كتابچه منتشر كنند.

وي افزود: در استانداردسازي مراجع مختلفي از جمله آيين‌نامه‌هاي قبلي، استانداردهاي فعلي، مطالعه و جمع‌آوري استانداردهاي ارايه‌شده‌ي دستگاه‌هاي مرتبط و نتايج مطالعات گروه‌هاي تعيين‌شده و به‌روز كردن آن‌ها، اصلي‌ترين محتواي استانداردهاي ابلاغ‌شده را تشكيل مي‌دهند.

مدير كل امور مراكز، خدمات و استانداردسازي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار كرد: استانداردهاي تعيين‌شده براساس نيازهاي موجود و حداقلي براي وضعيت‌هاي مطلوب است، به‌طوري كه اكنون سازمان به ارايه‌ي استانداردهاي حداقلي و كف براي رسيدن به شرايط مطلوب اقدام كرده است.

وي همچنين از درجه‌بندي هتل‌ها در دو سطح عادي و ممتاز خبر داد و افزود: در سطح عادي، رنگ سبز و در سطح ممتاز رنگ طلايي، نشان‌دهنده‌ي درجه‌ي هتل‌ها و مراكز اقامتي براي مخاطبان است.

فرهيخته درباره‌ي ريزش ستاره‌ي هتل‌هاي موجود در صورت استانداردسازي، گفت: ريزش ستاره‌ها قطعا زياد است.

وي با بيان اين‌كه استانداردسازي، رفع موانع موجود و ايجاد تناسب كامل بين عوامل موجود در واحدهاي اقامتي و خدماتي است، اظهار داشت: با حل موانع، شرايط مقتضي براي رسيدن به شرايط مطلوب فراهم مي‌شود، به‌طوري كه ما با اجراي استانداردسازي، ابتدا جلوي نبايدها را مي‌گيريم و زمينه را براي بايدها فراهم مي‌كنيم.

فرهيخته تاكيد كرد: استانداردسازي بايد در تمام موارد مرتبط با گردشگري از جمله حمل و نقل، ساختارهاي زيربنايي، سرويس‌هاي پذيرايي و خدماتي، سيستم‌هاي توزيع، محصولات گردشگري، بخش خصوصي و عمومي و بخش دولتي صورت گيرد تا گردشگران، ايران را به‌عنوان يك كشور ميزبان و مقصد كامل و مهيا بتوانند انتخاب كنند.

وي ميزان اعتبارات درنظر گرفته‌شده را براي استانداردسازي هتل‌ها حدود 500 ميليون تومان ارزيابي كرد و ادامه داد: اين اعتبارات براي 700 واحد اقامتي، صرف موارد نرم‌افزاري، بازديدها و بازرسي‌ها و نظرات مشاوره‌يي خواهد شد و سازمان، نقشي در تجهيز يا بازسازي هتل‌ها نخواهد داشت.

به گفته‌ي فرهيخته، مديران مراكز اقامتي و هتل‌ها از اول اسفندماه با دريافت يك CD يا كپي ضوابط و نتايج بازرسي‌هاي صورت‌گرفته استانداردسازي واحدهاي خود را مي‌توانند آغاز كنند.

مدير كل امور مراكز، خدمات و استانداردسازي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي اجراي استانداردسازي از اول اسفندماه و مصادف شدن آن با ايام پررونق مسافرت در كشور، گفت: آغاز اين طرح نه‌تنها در روند پذيرش گردشگران نوروزي خللي وارد نمي‌كند، بلكه موجب مي‌شود تا مسافران نوروزي در جايگاهي بهتر از قبل قرار گيرند. ضمن اين‌كه مديران هتل‌ها و واحدهاي اقامتي در يك‌ماه اوليه، مقدمات اجراي استانداردسازي را تدارك مي‌بينند و اين امر، خللي در پذيرش گردشگران وارد نمي‌كند.

وي مهم‌ترين مزيت اجباري شدن استانداردسازي هتل‌ها و واحدهاي اقامتي را پرداخت هزينه‌ها ازسوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دانست و اظهار كرد: اين امكان براي همه‌ي هتل‌ها و واحدهاي اقامتي فراهم است تا با هزينه‌هاي دولتي، واحدهاي خود را استاندارد كنند.

به گفته‌ي او، پس از پايان مهلت استانداردسازي داوطلبانه كه تا تاريخ 15 تيرماه 1387 مقرر شده بود، همه‌ي واحدهاي اقامتي و هتل‌ها بايد هزينه‌هاي استانداردسازي را خود پرداخت كنند.

مدير كل امور مراكز، خدمات و استانداردسازي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي روند نظارت بر استانداردسازي نيز تاكيد كرد: دولت موضوع نظارتي را احيا كرده است و به‌طور كامل بر امور مراكز و ديگر بخش‌هاي مرتبط با گردشگري از جمله تورها، هتل‌ها، مراكز پذيرايي و ... با همكاري بخش خصوصي نظارت خواهد كرد.

وي بيان كرد: ساختار و فرآيند نظارت بر واحدها و هتل‌ها پيش‌بيني شده است كه در حوزه‌ي استانداردسازي، با همكاري بخش خصوصي گروه‌هاي جداگانه‌اي درنظر گرفته شده‌اند كه نظارت را به روش‌هاي مختلف و حتا ناملموس اجرايي مي‌كنند.

فرهيخته درباره‌ي چگونگي آگاهي مردم از استانداردسازي هتل‌ها و واحدهاي اقامتي نيز اظهار داشت: اين اطلاعات از طريق جرايد و رسانه‌ها اطلاع‌رساني مي‌شوند.

وي تاكيد كرد: اكنون يك هتل استانداردشده براساس ضوابط و استانداردهاي جديد وجود ندارد تا اين‌كه پروانه‌ي ارتقاي كيفيت به هتل‌ها داده شود. مقدمات استانداردسازي در هر هتل متفاوت است و ممكن است تا سه روز هم طول بكشد؛ اما اكنون استانداردسازي در يك يا دو هتل هر استان آغاز شده است. اكنون 55 هتل براي استانداردسازي اعلام آمادگي كرده‌اند.

مدير كل امور مراكز، خدمات و استانداردسازي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي اجراي استانداردها در هتل‌هاي تازه‌تأسيس نيز توضيح داد: هتل‌هايي كه به‌تازگي به بهره‌برداري مي‌رسند، استانداردسازي شده‌اند و مديران آنها موظف‌اند تا پيش از بهره‌برداري تمام ضوابط را اعمال كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha