• دوشنبه / ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8611-12235
  • خبرنگار : 71342

زيباسازي يا بازسازي تئاتر شهر؟! هنرمندان كيفيت بازسازي "تئاتر شهر" را ارزيابي كردند

زيباسازي يا بازسازي تئاتر شهر؟! 
هنرمندان كيفيت بازسازي "تئاتر شهر" را ارزيابي كردند

پنج روز از آغاز بيست و ششمين دوره‌ي جشنواره‌ي تئاتر فجر سپري مي‌شود، گروههاي تئاتري در سالن‌هاي بازسازي شده در روزهاي گذشته به صحنه رفتند و حال با سپري شدن اجراي‌شان كيفيت بازسازي سالنها را ارزيابي مي‌كنند.

رضا گوران كارگرداني كه نمايش «يرما» را در دو روز اول جشنواره به صحنه برده است به خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: شرايط اجراي نمايش ما در دومين روز جشنواره، بسيار بهتر از روز اول بود. البته معتقدم در اجراهاي اول هم مشكلي از سوي مجموعه تئاترشهر و كاركنان آن وجود نداشت، چرا كه مسوولان نور و صداي سالن همكاري بسيارخوبي با ما داشتند، اما مشكل به وضعيت كابل‌كشي تالار قشقايي مربوط مي‌شد كه باعث شده بود به نور نمايش ما هم لطمه بسياري بزند.

او توضيح داد: كابل‌كشي تالار قشقايي در جريان بازسازي ايرادات بسيار بزرگي پيدا كرده است، به گونه‌اي كه برق تعدادي از خطوط آن قطع است و نمايش‌ ما كه نيازمند 36 خط نوري بود، تنها با استفاده از هفت تا هشت خط نوري اجرا شد و به همين دليل نتوانستيم در اجراهاي نخست خود نورپردازي موردنظرمان را داشته باشيم.

او از سردي سالن به عنوان ديگر مشكل تالار قشقايي نام برد و تصريح كرد: سردي سالن، بازيگران و همين‌طور تماشاگران را آزار مي‌داد كه متأسفانه هيچ چاره‌اي براي آن انديشيده نشده است. با اين‌حال نظم و هماهنگي كلي در مجموعه تئاترشهر بسيارخوب بود، به ويژه اين‌كه مهرداد راياني مخصوص به‌عنوان مدير مجموعه در تمام سالن‌ها حضور داشت و موارد را پيگيري مي‌كرد.

او در عين حال گفت: وضعيت نور و صدا به ويژه براي آثاري كه در بخش مسابقه بين‌الملل اجرا مي‌شوند، بسيار مهم است كه متأسفانه گروه‌ها از اين نظر مقداري با مشكل روبه‌رو هستند.

اما محمد حاتمي، ديگر كارگردان شركت‌كننده در بخش مسابقه بين‌الملل به ايسنا گفت: شرايط فني تئاترشهر اسفناك و بسيار نادرست است و تصور نمي‌كنم توقع ذهنيات كارگردان‌هاي تئاتر را برآورده كند.

او كه نمايش «من آليس نيستم اما اين‌جا همه‌چيز عجيب است» را در تالار چهارسو اجرا كرده بود، ادامه داد: نمي‌خواهم غُر بزنم، چرا كه از اين‌كار بيزار هستم. اما نبايد فراموش كنيم تجهيز يك سالن با تجملي‌كردن آن متفاوت است، به ويژه در مجموعه‌اي مانند تئاترشهر كه مركز اصلي اجراي تئاتر در تهران است، چگونگي تجهيز كردن سالن‌ها بسيار مهم است.

او خاطرنشان كرد: تمام كاركنان فني تئاترشهر با دلسوزي بسياري با كارگردان‌هاي همكاري مي‌كنند، اما تا زماني‌كه امكانات لازم وجود نداشته باشد، اين كمك‌ها تنها زحمات پيش از اندازه‌اي است كه به نتيجه‌اي مهم نمي‌رسد.

او با اظهار تأسف از وضعيت بازسازي تئاترشهر به ايسنا گفت: در جريان بازسازي بيشتر به در و ديوار و كاشي‌كاري‌هاي تئاترشهر توجه شده است تا امكانات آن، غافل از اين‌كه تئاتر بدون داشتن تجهيزات چيزي بيش از يك اتاق زيبا نيست.

او با اشاره تركيبي‌شدن هنر تئاتر طي سال‌هاي اخير گفت: در سالن‌هاي تئاترشهر زيبايي‌شناسي و جلوه‌هاي بصري مورد توجه قرار نگرفته است و اين درحالي است كه تعدادي از نمايش‌ها نيازمند اين امكانات هستند و گرنه در هر سالني مي‌توان نمايشنامه‌خواني كرد.

حاتمي كه نخستين اجراي خود را با حدود 60 دقيقه تأخير انجام داده است، اظهار تأسف كرد: داوران در شرايطي نمايش ما را ديدند كه 60 دقيقه تأخير به دليل مشخص‌نبودن وضعيت نور سالن، اضطراب زيادي را در گروه اجرايي بوجود آورده بود.

او در پايان يادآوري كرد: شايد برخي از نمايش‌ها نيازمند امكانات چنداني نباشند، اما نمايش‌هايي هم وجود دارند كه به اين امكانات نياز دارند. اگر بحث ما تئاتر است بايد اين امكانات را براي مركز تئاتر كشورمان فراهم كنيم و اگر هم بحث تئاتر نيست و دور هم بودن است، مي‌توانيم در يك آپارتمان زيبا و تجملاتي دور هم جمع شويم!

افشين هاشمي كه نمايش «حسن و ديو راه باريك پشت كوه» را در تالار سايه اجرا كرده بود، به ايسنا گفت: كاركنان مجموعه تئاترشهر مثل هميشه همكاري بسيارخوبي با گروه‌ها دارند، اما مشكلاتي وجود دارد كه از سوي آنان نيست.

هاشمي در ارزيابي وضعيت تالار «سايه» بعد از بازسازي گفت: چيزي به امكانات سالن اضافه نشده است در عين حال كه اتاق‌هاي گريم و استراحت تميزتر و بهتر شده است، اما امكانات فني سالن تغييري نكرده است.

در همين رابطه نيما دهقان كه نمايش «كادنس» را در كارگاه نمايش تئاترشهر اجرا كرده بود به ايسنا گفت: آن‌چه من ديدم اين بود كه زيبايي ظاهري تئاترشهر بيشتر شده است و تجهيزات برق و گرمايش هم بسيار بهتر از گذشته شده است، البته بايد توجه داشت كه نمايش من به هيچ‌كدام از امكانات نوري، صدايي و همين‌طور گريم نيازي نداشته است بنابراين از وضعيت بهبود اين امكانات اطلاع چنداني ندارم.

دهقان با اشاره به اعتراضاتي از سوي بعضي از گروه‌ها درباره تجهيزات تئاترشهر گفت: به هرحال طبيعي است كه بعد از بازسازي مشكلاتي در برخي از قسمت‌ها به وجود بيايند، اما در كل وضعيت كارگاه نمايش در مقايسه با گذشته بسيار بهتر شده است. چراكه در حال حاضر كارگاه فضاي بازتر، اتاق فرماني با امنيت بيشتر و همين‌طور فضايي براي تعويض لباس در اختيار دارد كه كار را براي گروه‌هاي نمايشي آسان‌تر مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha