دبير بيستوششمين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر از تدوين منشور تئاتر ايران به منظور هماهنگي و هدفداركردن حركت توسعه تئاتر در كشور خبر داد.
اولين سند تئاتر كشور منتشر ميشود
به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجيد سرسنگي كه ساعاتي پيش در آخرين نشست خبري جشنوارهي تئاتر فجر پيش از آغاز آن، سخن ميگفت ادامه داد: اين منشور به منظور تأكيد بر ارزشها، تواناييها و وجوه اخلاقي هنرمندان تئاتر كشور و با هماهنگي مركز هنرهاي نمايشي و دبيرخانه جشنواره تئاتر فجر، تدوين و در اختيار هنرمندان قرار گرفته است تا پس از تأييد و تبيين نظر هنرمندان اين منشور بهعنوان اولين سند رسمي تئاتر كشور از سوي وزارت ارشاد به ثبت برسد.
سندي ناظر بر سند توسعه
وي در پاسخ به خبرنگار تئاتر ايسنا، درباره تشابه اين منشور با سند توسعه تئاتر كه از سه سال پيش بحث ثبت آن مطرح بود گفت: اين منشور يك سند فرا دستي در حوزه تئاتر است كه مفاهيم كلانتري را نسبت به سند توسعه تئاتر مطرح ميكند، لذا اين منشور آرمانها و ايدهآلهاي تئاتر كشور است و ناظري بر سند توسعه محسوب ميشود.
وي اضافه كرد: مفاد و مفاهيم اين سند فردا در مراسم افتتاحيه جشنواره بيستوششم توسط يكي از هنرمندان در مرقد مطهر امام خميني (ره) قرائت ميشود و قرار است براساس آن اهالي تئاتر به يك اتفاق نظر در اين هنر برسند.
جشنوارهي امسال بيشتر به آرمانهاي تئاتر نزديك است
در ادامه اين نشست خبري حسين پارسايي مدير اداره كل هنرهاي نمايشي با نگاه به برنامهها و جدول جشنواره بيستوششم تئاتر فجر آن را جشنواره متفاوت و فراگير نسبت به 25 دوره گذشته برشمرد و گفت: جشنواره امسال بيشتر از سالهاي قبل به آرمانهاي تئاتر نزديك است و شعار بزرگ "تئاتر براي همه" را در سايه حضور چشمگير گروههاي نمايشي و افزايش كمي و كيفي بخشهاي جشنواره عيان ميكند و ما افق درخشاني را با برنامههاي موثر و مفيد در صفحات رنگين تئاتر كشور ميبينيم.
وي اضافه كرد: تمام تلاش دستاندركاران جشنواره بيستوششم بر اين بود تا در ساخت و تكنيك اجراها و گستردگي مضامين و محتواي نمايشها تفاوتهاي چشمگيري را حاصل كنند و بر اساس سياستهاي توليدي اداره كل هنرهاي نمايشي و آنچه در فراخوان جشنواره لحاظ شده است، اولويتهاي تئاتر كشور مورد توجه قرار گرفته است.
ارتقا جشنواره به ارتقا تئاتر منجر ميشود
مجيد سرسنگي نيز در ادامه تصريح كرد: نزديك به يك سال پيش و طبق وعدهاي كه داشتيم، كار دبيرخانه جشنواره تئاتر فجر با توجه به پتانسيلي كه در ذات اين جشنواره نهفته است آغاز شد و تلاش ما بر اين بود تا جشنواره فجر به عنوان يك حركت بينالمللي به جايگاه رفيع برسد و به جشنواره تأثيرگذار در منطقه بدل شود.
وي لزوم تأثيرگذاري جشنواره تئاتر فجر و ارتقاي جايگاه آن را در حضور مستمر و دايمي دبيرخانه جشنواره تئاتر فجر دانست و گفت: اولين شرط موفقيت يك جشنواره بينالمللي، استمرار حركت و ارتباط آن در طول سال است كه ما نيز بر اين اساس تأكيد داريم و براساس اهداف و برنامهاي كه طراحي كرديم حركت خود را ادامه داديم و اميدواريم كه در سالهاي آينده نيز افرادي كه اين راه را ادامه ميدهند، نقصانهاي موجود را جبران و آن را تبديل به نقاط قوت بكنند. زيرا كه جشنواره تئاتر فجر متعلق به همه خانواده تئاتر است و ارتقاي آن به ارتقاي جايگاه تئاتر در داخل كشور منجر ميشود.
جشنواره امسال راهبردي است
سرسنگي با تأكيد بر لزوم تحقق شعار "تئاتر براي همه" خاطرنشان كرد: جشنواره امسال از يك جشنواره كاربردي به يك جشنواره راهبردي بدل شد، كه حاصل آن حضور 714 نمايش و 197 گروه نمايشي در 103 فضاي تئاتري است و در كنار آن 14 جلسه سمينار و كارگاه و چاپ 16 عنوان كتاب قرار دارد.
اميدوار به اساسنامهي تدوين شده براي جشنواره
وي در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به وجود اساسنامه تدوينشدهاي براي برگزاري جشنواره تئاتر فجر در سالهاي آينده گفت: قطعا بخشي از تغييرات در جشنواره تئاتر فجر به تناسب موضوع و نگاهي كه در آن سال به جشنواره ميشود ناگزير است ولي لزوم ساختار ثابت جشنواره براساس يك آييننامه امري قطعي است.
وي تصريح كرد: طرح برگزاري جشنواره بيستوششم تئاتر فجر براساس تجارب اين دوره به تصويب شوراي عالي تئاتر رسيده است كه براساس آن قرار است اصلاحات ساختاري در برگزاري جشنواره صورت بگيرد كه اميدواريم با اينكار، كمتر از گذشته با تغييرات ناگهاني روبهرو شويم.
هيچ نگراني بابت بودجهي جشنواره نيست
به گزارش ايسنا، دبير جشنواره بيستوششم تئاتر فجر دربخشي از اين جلسه درباره بودجه اين دوره از جشنواره پاسخ داد: خوشبختانه هيچ نگراني براي جشنواره وجود ندارد، زيراكه وزارت ارشاد بخش اصلي بودجه و تعهد خود را كه رقمي در حدود 600 ميليون تومان بود پرداخت كرده است و 400 ميليون تومان ديگر بودجه از طريق اسپانسرهاي خصوصي و ساير نهادها پرداخت شده است.
وي متذكر شد: خوشبختانه امسال با تمام گروهها و عوامل اجرايي قرار بسته شده و اقساط مربوط به آنها را پرداخت كردهايم و نظم و روال درستي در پرداختهاي كمكهزينهها صورت دادهايم و از اين جهت هيچ مشكل مالي در حوزه تأمين نيازهاي گروههاي تئاتري نداريم.
وي درباره تعامل با اسپانسرهاي خصوصي گفت: براي اولينبار در جشنواره فجر به اين سمت رفتيم كه مثل ساير جشنوارهها به جذب اسپانسر بپردازيم، ولي متأسفانه خيلي از دستگاههاي اقتصادي و اجرايي مايل به سرمايهگذاري در حوزه تئاتر نيستند، زيراكه آنها به بازگشت سرمايههايشان بيشتر از بعد فرهنگي اين حركت توجه نشان ميدهند كه قطعا در يك پروسه مستمر بايد به تغيير اين ديدگاه بپردازيم.
حسين پارسايي نيز در ادامه اين نشست خبري درباره وضعيت قرارداد گروههاي شركتكننده در بخش چشمانداز تئاتر فجر گفت: در اين بخش تمام گروهها هر وجهي را كه براي حضور در جشنواره دريافت كنند، به منزله قسط اول اجراي عمومي آنها در سال 87 محسوب ميشوند و اگر نيازمنديهاي توليدي گروهها براي حضور در جشنواره فراخوان نشده باشد، ميتوانند پول بيشتري دريافت كنند، ولي اين مبلغ از قرارداد اجراي عمومي آنها كسر ميشود.
تغيير در راي هيات انتخاب را تكذيب ميكنم
سرسنگي نيز در خصوص اعتراض گروههاي نمايشي متقاضي شركت در بخش چشمانداز گفت: احترام به رأي هيأت داوران كه هشت نمايش براي حضور در جشنواره و دو نمايش براي اجراي عمومي معرفي كرده بودند، اصل مهم براي دبيرخانه جشنواره بيستوششم بود، لذا تغيير در رأي هيأت انتخاب را تكذيب ميكنم.
وي اضافه كرد: پيش از اين با تكتك دوستاني كه در اين بخش دچار ابهام شده بودند جلسات متعددي برگزار كرديم و با ارايه اسناد مكتوب اين مسئله را شفافسازي كرديم و خوشبختانه اين موضوع رفع شده است، به خصوص كه ما قصد نداشتيم تا اين مسئله را به يك حاشيه مضر براي جشنواره تبديل كنيم.
وي همچنين درباره شايعه استعفاي مهرداد رايايي مخصوص از شوراي سياستگذاري جشنواره گفت: آقاي راياني همكاري مركز هنرهاي نمايشي است و همه ما در كنار ايشان هستيم به خصوص كه ايشان مسووليت مجموعه بزرگ تئاتر شهر را نيز در طول جشنواره به عهده دارد.
گروههاي تئاتر خياباني خارجي
وي در بخش ديگري از صحبتهاي خود در پاسخ به دلايل حضور كمرنگ گروههاي خارجي شركتكننده در بخش خياباني جشنواره بيستوششم توضيح داد: همواره تأكيد داشتم كه تئاتر خياباني نبايد به عنوان بخش كوچكي از جشنواره فجر تلقي شود كه خوشبختانه امسال با پتانسيل موجود بخش عمدهاي از جشنواره را به تئاتر خياباني اختصاص داديم، اما نبايد اين نكته را فراموش كرد كه با توجه به فصل سردي كه جشنواره در آن برپا ميشود، بسياري از گروههاي خياباني به خصوص از طرف كشورهاي خارجي با مشكل مواجه هستند.
وي متذكر شد: سعي كرديم تا گروههاي خياباني شركتكننده از ساير كشورها گروههايي قوي و ارزشمند باشند، اما متأسفانه برخلاف قراردادهاي اوليهاي كه با دو گروه خياباني از كشورهاي "لهستان" و "پرو" بسته شد، هر دو گروه به دليل مشكلات خود از حضور در جشنواره انصراف دادند.
آشتي مسئولان با تئاتر
حسين پارسايي نيز در اين نشست درباره تلاش اداره كل هنرهاي نمايشي در جهت آشتي تئاتر با مسوولان كشور گفت: لزوم آشنايي يك مدير موثر و تصميمگيرنده در كشور با مقولههاي فرهنگي و تأثيري كه آنها در ارايه توشه و توان اجرايي در اين حوزه قايل ميشوند، امر مهمي است كه دغدغه تمامي اهالي هنر است به خصوص كه طي سالهاي اخير تئاتر به عنوان يك هنر كارآمد و تأثيرگذار معرفي شده است.
وي اضافه كرد: طي يك سال گذشته رويكرد جدي نسبت به جذب مخاطب در اجراي نمايشها داشتهايم و در همين زمينه از تمام مسوولان كشور براي ديدن اين نمايشها دعوت كرديم و در اين دعوتها نيز تنها نمايشهايي با ژانر ديني را در نظر نگرفتهايم اما اين مسئله به معناي اين نيست كه ما براي معرفي تئاتر به كمال مطلوب رسيده باشيم.
دبير جشنوارهي سال بعد در اختتاميه معرفي ميشود
پارسايي در پايان اين نشست درباره انتخاب دبير جشنواره بيستوهفتم گفت: اگر دكتر سرسنگي مجددا دبيري جشنواره آينده را هم بپذيرند، افتخار بزرگي براي ما است و اين مسئله روز اختتاميه مشخص و دبير جشنواره بيستوهفتم در آن روز معرفي خواهد شد.
انتهاي پيام
نظرات