• سه‌شنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8611-08406
  • خبرنگار : 71021

پايان بيست‌ودومين نمايشگاه گردشگري فنلاند؛ ايران هم‌چنان اميدوار براي تبديل فنلاند به بازار گردشگري آژانس‌هاي فنلاندي بي‌تمايل براي تعامل با ايران

پايان بيست‌ودومين نمايشگاه گردشگري فنلاند؛
ايران هم‌چنان اميدوار براي تبديل فنلاند به بازار گردشگري
آژانس‌هاي فنلاندي بي‌تمايل براي تعامل با ايران

بيست‌ودومين نمايشگاه گردشگري فنلاند (MATKA) درحالي به كار خود پايان داد كه ايران هنوز به تبديل اين كشور به بازار گردشگري خود اميدوار است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نمايشگاه گردشگري فنلاند از مهم‌ترين نمايشگاه‌هاي حوزه‌ي اسكانديناوي و شمال اروپاست كه امسال 450 شركت خارجي از 74 كشور جهان در آن حضور داشتند و بيش از90 هزار نفر از اين نمايشگاه ديدن كردند. ايران نيز دومين حضور منسجم خود را همراه ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري، سه دفتر خدمات مسافرتي و دو شركت بازرگاني فرش‌هاي دست‌بافت ايراني در غرفه‌ا‌ي 65 متري در اين نمايشگاه تجربه كرد. اگرچه ايران براي نهمين سال بود كه در اين نمايشگاه شركت مي‌كرد، اما در گذشته، اين حضور بيشتر به‌صورت انفرادي تجربه مي‌شد.

حوزه‌ي اسكانديناوي با وجود اين‌كه بازاري با ظرفيت براي جذب گردشگر به ايران ازسوي تورگردان‌هاي داخلي توصيف شده، اما موقعيت اين بازار به‌عنوان هدف اصلي گردشگري ايران تاكنون تثبيت نشده است.

مسعود منتظري شاهتوري ـ از شركت‌كنندگان در نمايشگاه گردشگري فنلاند ـ با اشاره به بازار مناسب فنلاند براي فعاليت گردشگري و استقبال بسيار مردم اين كشور از سفر به ايران، به خبرنگار ايسنا گفت: متاسفانه در اين نمايشگاه با آژانس‌هاي فنلاندي و حوزه‌ي اسكانديناوي، ارتباط برقرار نشد و مردم عادي بيشترين مراجعه‌كننده به غرفه‌ي ايران و متقاضيان سفر به كشور ما بودند و بيشتر مردم اين منطقه به‌صورت مستقيم براي سفر اقدام مي‌كردند.

وي با بيان اين‌كه آژانس‌هاي گردشگري فنلاندي ايران را نمي‌شناسند، اظهار داشت: اين موضوع نشان مي‌دهد كه ايران در شمال اروپا براي آژانس‌هاي گردشگري و بخصوص مردم اين منطقه، شناخته‌شده نيست. البته جريان تبليغات منفي عليه ايران نيز بر اين مساله بي‌تاثير نبوده است.

او برقرار نبودن پروازي مستقيم را از تهران به هلسينكي، يكي از موانع فعاليت گردشگري در اين منطقه دانست و افزود: وجود يك خط پروازي مستقيم به فنلاند، با توجه به ظرفيت و تقاضاي بازار، فعاليت گردشگري را در اين كشور آسان‌تر مي‌كند و افراد بيشتري را مي‌توان جذب كرد، چون چگونگي سفر به ايران يكي از پرسش‌هاي مهم متقاضيان سفر به كشور ما بود و معمولا بيشتر گردشگران، تمايل دارند كه به كشور مورد نظر خود مستقيم سفر كنند.

اين فعال تورهاي ورودي، چگونگي صدور رواديد را از ديگر پرسش‌هاي مهم فنلاندي‌هاي علاقه‌مند براي سفر به ايران دانست و بيان كرد: مسؤولان سفارت ايران در فنلاند با توجه به تقاضاي مردم اين كشور براي سفر به ايران، اعلام كردند كه براي صدور رواديد يك هفته‌يي مشكلي وجود ندارد.

منتظري شاهتوري با بيان اين‌كه مردم اين كشور به‌دليل شرايط جغرافيايي فنلاند، به مناطق آفتابي تمايل نشان مي‌دهند كه از اين موقعيت نيز مي‌توان استفاده كرد، افزود: ايران در اين نمايشگاه، خوب ظاهر شد و با وجود اين‌كه اقلام تبليغاتي به‌دليل شرايط نامناسب جوي، با يك روز تاخير به نمايشگاه رسيدند، كامل توزيع و از آن‌ها استقبال شد و اين اقلام، متناسب با نياز مردم اين منطقه تهيه شده بودند.

محمدابراهيم ابراهيمي ـ از ديگر شركت‌كنندگان ايراني در اين نمايشگاه ـ نيز به خبرنگار بخش گردشگري ايسنا گفت: در نمايشگاه گردشگري فنلاند، آژانس‌هايي كه مستقيما در حوزه‌ي اسكانديناوي با ايران فعاليت كرده باشند، حضور نداشتند و با ديگر آژانس‌هاي حاضر در اين نمايشگاه نيز به‌دليل شناخت ناكافي از ايران، نشد كه ارتباطي برقرار شود.

وي بيان كرد: مردم عادي فنلاند، بيشترين استقبال‌كنندگان از سفر به ايران بودند كه براي سفر انفرادي به كشور تمايل داشتند، البته براي جذب آنها اكنون درحال مكاتبه هستيم.

اين فعال تورهاي ورودي با بيان اين‌كه اقلام تبليغاتي ارايه‌شده‌ ازسوي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري حاوي مطالب كلي بودند، ادامه داد: اين تبليغات پاسخگوي پرسش‌هاي جزيي فنلاندي‌هاي علاقه‌مند براي سفر به ايران درباره‌ي امنيت، وضعيت سياسي ايران، حجاب، چگونگي صدور رواديد و مسيرهاي رفت‌وآمد به ايران نبودند و آژانس‌هاي حاضر تلاش مي‌كردند، با اقلام تبليغاتي خود و به‌صورت مشاوره، پرسش‌هاي آن‌ها را جواب دهند.

وي گفت: شركت‌كنندگان در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري همه براي ايران تبليغ مي‌كنند؛ اما اين اطلاعات بايد جزيي باشند تا ابهام‌هاي ذهني گردشگران را پيش از سفر رفع و آنها را آماده‌ي اين سفر كنند.

ابراهيمي اظهار كرد: در اين نمايشگاه به‌عنوان تورگردان براي معرفي شرايط كشور، تصاويري از حجاب بانوان ايراني ارايه كرديم كه بسيار مورد توجه واقع شد. همچنين نقشه‌ي راه‌هاي ايران كه به آنها ارايه شد، بسيار جزيي‌تر از نقشه‌ي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي بود. درحالي‌كه براي اين نقشه، هزينه‌ي بسياري شده است، اما توريستي نيست.

وي افزود: تمام كشورها براي ارايه‌ي نقشه‌هاي خود در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي به بازديدكنندگان، هزينه دريافت مي‌كنند؛ اما ايراني‌ها اين نقشه‌ها را رايگان توزيع مي‌كنند و دست كم بايد اطلاعات بهتري در آن مشخص شده باشد.

به گفته‌ي اين تورگردان، نخستين اطلاعاتي كه بايد به بازديدكنندگان در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي داده شود، درباره‌ي رواديد و چگونگي صدور آن است. درحالي‌كه اين اطلاعات در جايي ذكر نشده بود و آژانس‌هاي حاضر تلاش كردند، با پرسش از سفارت ايران در فنلاند، اين اطلاعات را كامل ارايه دهند.

وي تاكيد كرد: بايد در هر نمايشگاه بين‌المللي گردشگري، اطلاعات مربوط به مدت اعتبار رواديد، قيمت‌هاي مربوط به آن و بهترين مسيرهاي پروازي به دو كشور ارايه شوند تا در تصميم‌گيري متقاضيان سفر به ايران تاثيرگذار باشد.

اين شركت‌كننده‌ي ايراني در نمايشگاه گردشگري فنلاند اظهار داشت: مردم حوزه‌ي اسكانديناوي، از ايران اطلاعات خاصي نداشتند و آژانس‌هاي گردشگري نيز تمايل نداشتند كه با دفاتر خدمات مسافرتي ايران مذاكره و در اين بازار كار كنند؛ اما شركت‌كنندگان ايراني بسيار جست‌وجو كردند تا با آژانس‌هاي فنلاند يا حوزه‌ي اسكانديناوي مذاكره كنند. البته با اتحاديه‌ي آژانس‌هاي اين كشور، صحبت‌هايي شد كه آن‌ها نيز درباره ايران، اطلاعاتي نداشتند و گفتند كه در اين‌باره فكر مي‌كنيم.

ابراهيمي نيز مانند ديگر تورگردانان ايراني، بازار فنلاند را براي فعاليت گردشگري بسيار مناسب دانست و اضافه كرد: اين بازار، بخصوص براي تابستان‌ها ظرفيت جذب گردشگر را دارد و بايد از آن استفاده شود.

حسن فردوسي ـ يكي ديگر از شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه گردشگري فنلاند ـ با اشاره به طراحي مناسب غرفه‌ي ايران و ايجاد فضايي براي مذاكره، به خبرنگار ايسنا گفت: غرفه‌هاي كشورهايي مانند تركيه،‌ يونان و حتا كشورهاي پيشرو در صنعت گردشگري با صرف هزينه‌هاي بسيار، چندان تمايزي با غرفه‌ي ايران نداشتند كه اگر بودجه‌ي بيشتري به بخش نمايشگاه‌ها و تبليغات گردشگري ايران اختصاص يابد، بهتر در اين فضاهاي بين‌المللي مي‌توان حضور يافت.

وي ادامه داد: براي سفر به ايران بسيار تقاضا وجود داشت، به‌نوعي كه هيچ فرصتي براي استراحت نداشتيم و با شركت‌هاي گردشگري آلماني و سوئدي نيز مذاكره‌هاي مثبتي شد.

اين تورگردان با اشاره به مدت اعتبار محدود رواديد براي فنلاند، بيان كرد: متاسفانه مدت اعتبار رواديد فنلاند بسيار محدود است و شركت‌كنندگان بيشتر زمان خود را در نمايشگاه حضور دارند كه به زمان بيشتري براي تكميل مذاكرات با آژانس‌هاي متقاضي نياز است تا مسايل را بتوان بررسي كرد. درحالي‌كه اكنون بايد يك‌بار ديگر براي دريافت رواديد، اقدام و هزينه صرف كرد.

وي اظهار داشت: امسال دو آژانس گردشگري نتوانستند، رواديد دريافت كنند و به اين نمايشگاه نرسيدند. اين موضوع نگراني‌هايي را براي دفاتر خدمات مسافرتي كه بسيار هزينه كرده‌اند، ايجاد مي‌كند.

اين فعال تورهاي ورودي با تاكيد بر اين‌كه سفارت فنلاند در ايران بايد با آژانس‌هاي گردشگري، بيشتر همكاري كند و مدت اعتبار رواديدها نيز افزايش يابد، گفت: مسؤولان كشور از سفارتخانه‌هاي كشورهاي ديگر درخواست كنند تا با افرادي كه معرفي مي‌شوند، بيشتر همكاري كنند، چون آنها در صنعت گردشگري سرمايه‌گذاري كرده‌اند و شرايط به‌گونه‌اي نباشد كه به‌دليل چهره‌ي افراد به آنها رواديد دهند.

او با بيان اين‌كه مدت محدود اعتبار رواديد آزاد، بيشتر متقاضيان را از سفر به ايران منصرف مي‌كرد، اظهار كرد: براساس گفته‌هاي مسؤولان حاضر در اين نمايشگاه، امكان سفر گردشگران به كشور بدون رواديد براي هفت روز وجود دارد و اين تصميم بسيار بزرگي بوده كه اتفاق افتاده است؛ اما محدوديت اعتبار، علاقه‌مندان سفر به ايران را منصرف مي‌كرد. اگر اين روال كامل‌تر پيش گرفته شود، تعداد گردشگران از اين مقصد تا چند برابر افزايش مي‌يابد.

فردوسي افزود: گردشگران حوزه‌ي اسكانديناوي درباره‌ي نحوه‌ي سفر به ايران، آگاهي لازم را نداشتند و براي جذب آنها و توراپراتورهاي اين منطقه، كارت‌هاي تخفيف تور و بليت‌ هواپيما مي‌تواند ارايه شود، چون اكنون آژانس‌هاي گردشگري براي راه‌اندازي اين تورها تا 15 درصد تخفيف دريافت مي‌كنند كه با اين كارت‌هاي تخفيف نيز تورهاي ارزان‌تري راه‌اندازي مي‌شوند كه در ايجاد امنيت رواني در گردشگران و توراپراتورها تاثيرگذارند و آنها را تشويق مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، كشورهاي حوزه‌ي اسكانديناوي به‌دليل تاثيرپذيري كمتر از تبليغات منفي رسانه‌هاي غربي و نگرش خاص مردم اين منطقه به ابزارهاي اطلاع‌رساني و ارتباطي، چند سال است كه هدف جذب توراپراتورهاي ايراني قرار گرفته‌اند و به گفته‌ي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و فعالان بخش خصوصي، بازار مستعدي براي گردشگري هستند؛ اما هنوز اين حوزه به بازار فعالي براي جذب‌ گردشگري تبديل نشده و اين درحالي است كه مسؤولان اين سازمان و كارشناسان بخش گردشگري، همواره تبليغات منفي را عامل اصلي در خنثا شدن فعاليت‌هاي گردشگر ايران و معرفي درست كشور مي‌دانند.

حال كه حوزه‌ي اسكانديناوي از تبليغات منفي تا حدي در امان مانده است، گويا اقدام تبليغي و اثرگذاري براي معرفي ايران و اطلاع‌رساني با هدف جذب گردشگران اين منطقه صورت نمي‌گيرد! ازسوي ديگر اگرچه هجمه و اثرگذاري تبليغات منفي رسانه‌هاي غربي عليه ايران در حوزه‌ي اسكانديناوي كمتر است، اما از تاثيرگذاري اين تبليغات در شرايطي كه اقدام موثري ازسوي ايران صورت نمي‌گيرد، نمي‌توان غافل ماند.

شرايط كشور فنلاند در سال‌هاي اخير به نحوي بوده است كه بسياري از شركت‌كنندگان قديمي اين نمايشگاه با وجود اين‌كه هم‌چنان فنلاند را منطقه‌اي مناسب براي جذب گردشگر مي‌دانند، اما ديگر اين بازار را براي حضور نمايشگاهي مفيد نمي‌دانند، چون از تاثير اين حضور اطمينان ندارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha