• جمعه / ۱۰ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8612-03468
  • خبرنگار : 71021

گردشگران اسپانيا معطل برقراري پرواز مستقيم تهران ـ مادريد! يك شركت‌كننده‌ي ايراني در فيتور: اسپانيايي‌ها از نحوه‌ي سفر به ايران اطلاعي ندارند

گردشگران اسپانيا معطل برقراري پرواز مستقيم تهران ـ مادريد!
يك شركت‌كننده‌ي ايراني در فيتور:
اسپانيايي‌ها از نحوه‌ي سفر به ايران اطلاعي ندارند

جذب گردشگران اسپانيايي به ايران، معطل برقراري پرواز مستقيم تهران ـ مادريد است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسپانيا با جذب حدود 59 ميليون گردشگر، جزو چهار كشور نخست جهان در زمينه‌ي گردشگري و دومين كشور به‌لحاظ كسب درآمد از اين صنعت شناخته شده است؛ اما اين بازار پس از آن‌كه از واقعه‌ي 11 سپتامبر تأثير پذيرفت و تعداد گردشگران ورودي از اين كشور به ايران كاهش يافت، اكنون براي گسترش تعامل‌هاي گردشگري با ايران، با مشكل نبود پرواز مستقيم مواجه است. عاملي كه در تصميم‌گيري گردشگران در انتخاب مقصد، بسيار تأثير دارد.

شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه فيتور اسپانيا، امسال شرايط اين نمايشگاه را راضي‌كننده‌تر دانسته‌اند، اما آنچه از نظر اين شركت‌كنندگان، بيشتر اهميت داشت، نبود پرواز مستقيم ميان ايران و اسپانيا بود.

اكبرغمخوار ـ يكي از شركت‌كنندگان ايراني در بيست‌وهشتمين نمايشگاه گردشگري اسپانيا (فيتور) ـ با اشاره به برقرار نبودن پرواز مستقيم ميان ايران و اسپانيا، به خبرنگار بخش گردشگري ايسنا گفت: نبود پرواز مستقيم ميان دو كشور مشكل ايجاد كرده است كه در صورت برقراري چنين خط پروازي، اين محدوديت رفع مي‌شود.

به اعتقاد او، اسپانيا بازار بزرگ و آماده‌اي است و با ايران ارتباط‌هاي خوبي دارد. زمينه‌ي سفر از اين كشور به ايران نيز فراهم است؛ اما نبود پرواز مستقيم، مشكل اصلي در تعاملات گردشگري دو كشور محسوب مي‌شود.

اين فعال گردشگري ادامه داد: اكنون حدود دو تا سه‌هزار گردشگر در سال از اين كشور به ايران جذب مي‌شوند. البته تعداد گردشگران اين كشور در سال‌هاي اخير به‌دليل نبود پرواز مستقيم و تبليغات‌ كاهش داشته است.

به گفته‌ي غمخوار، طراحي غرفه‌ي ايران در اين نمايشگاه مناسب بود و تعامل‌هاي خوبي با شركت‌هاي گردشگري اين كشور صورت گرفتند.

مسعود منتظري شاهتوري ـ از ديگر شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه فيتور اسپانيا ـ كه سومين حضور خود را در اين نمايشگاه تجربه كرده است، با اشاره به ضرورت‌ برقراري دوباره‌ي پرواز تهران ـ مادريد، به خبرنگار ايسنا گفت: بازار گردشگري اسپانيا نسبت به سال‌هاي گذشته تغيير و تحولاتي نداشته است. گردشگران اين كشور، خاورميانه و ايران را مي‌شناسند، اما از نحوه‌ي سفر به ايران اطلاعاتي ندارند.

وي با بيان اين‌كه اسپانيا بيشتر كشوري گردشگرپذير است، افزود: امسال از اين بازار، فقط 15 گردشگر را توانستم جذب كنم، چون برخي در اسپانيا، انحصار ايجاد كرده‌اند كه با رفع اين مسأله، شرايط بازار گردشگري اين كشور بهتر مي‌شود.

اين فعال گردشگري با تاكيد بر اين‌كه دولت بايد يارانه‌هايي را براي كاهش قيمت هتل‌هاي ايران اخصاص دهد، اظهار داشت: اسپانيايي‌ها، خيلي كم سفر مي‌كنند و بيشتر جزاير قناري و در اطراف ايران، تركيه را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب مي‌كنند. بنابراين بايد در اين بازار بيشتر فعاليت و هزينه‌ها را براي جذب بيشتر آنها متعادل كرد.

او با اشاره به اقلام تبليغاتي تهيه و توزيع‌شده در اين نمايشگاه، بيان كرد: اين تبليغات مناسب بازار بودند و توزيع آن‌ها، اقدامي مثبت محسوب مي‌شود.

منتظري شاهتوري به موقعيت غرفه‌ي ايران در نمايشگاه گردشگري اسپانيا اشاره كرد و افزود: اين غرفه در كنار كشورهاي يمن و فلسطين و در گوشه‌ي سالن قرار داشت كه اين موقعيت‌ مكاني در تعاملات مردمي بيشتر تأثيرگذار بود، البته بازديد خوبي هم شد؛ اما اگر محدوده‌ي غرفه مناسب‌تر بود، بازديد عمومي بيشتري صورت مي‌گرفت.

افشين عزيزي ـ يكي ديگر از شركت‌كنندگان در نمايشگاه گردشگري اسپانيا ـ نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اين نمايشگاه را خوب ارزيابي و اظهار كرد: سال‌ها در بازار اسپانيا براي جذب گردشگر هزينه شده است؛ ولي نبود پرواز مستقيم بين دو كشور به‌نوعي فعاليت در اين كشور را محدود كرده است.

وي با بيان اين‌كه برقراري خط پروازي بين ايران و اسپانيا را جدي پي‌گيري مي‌كنيم، ادامه داد: برقراري اين خط پروازي با توجه به علاقه‌مندان سفر به ايران در آن كشور توجيه‌پذير است و با وجود اين خط، سهم قابل توجهي را از بازار گردشگري اسپانيا مي‌توانيم به‌دست آوريم.

به گفته‌ي او، در زماني كه خط پروازي بين ايران و اسپانيا برقرار بود، اين كشور جزو بازارهاي هدف نخست ايران محسوب مي‌شد؛ اما اكنون سطح آن كاهش يافته است. البته شايد اين خط هوايي در آن مقطع زماني توجيه نداشت، ولي حال‌ كه اسپانيايي‌ها براي سفر به ايران، علاقه‌ نشان مي‌دهند، توجيه‌پذير است.

وي افزود: پرواز مستقيم به كشور مقصد، مساله‌ي اصلي از نظر آژانس‌هاي گردشگري اسپانياست كه در صورت برقراري آن، دست كم چندبرابر گردشگر مي‌توان جذب كرد.

مدير عامل اين شركت گردشگري زير نظر سازمان سياحتي و مراكز تفريحي بنياد مستضعفان درباره‌ي اعتقاد برخي افراد مبني بر ايجاد انحصار در بازار اسپانيا، گفت: انحصاري در اين بازار وجود ندارد. در شرايط كنوني بسياري از دفاتر خدمات مسافرتي در اسپانيا فعاليت مي‌كنند و ما با آن‌ها ارتباط‌هاي صميمانه‌اي داريم كه در روند اين فعاليت‌ها نيز تاكنون تداخلي ايجاد نشده است.

اين فعال گردشگري اضافه كرد: بعضي آژانس‌ها در اسپانيا خوب فعاليت مي‌كنند، چون اين بازار بزرگ است و ظرفيت بسياري دارد.

عزيزي با اشاره به اقلام تبليغاتي تهيه و توزيع‌شده در اين نمايشگاه، اظهار كرد: هيچ محدوديتي در توزيع اقلام تبليغاتي وجود نداشت و متناسب با نياز گردشگران اسپانيا، تبليغات تهيه شده بودند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در نمايشگاه گردشگري اسپانيا علاوه بر فعالان گردشگري، تعدادي از هنرمندان ايراني در رشته‌هاي بافته‌هاي داري، سفال‌گري و نگارگري با حضور در غرفه‌ي ايران، معرف هنر و صنايع دستي كشور بودند. اين موضوع مورد توجه بازديدكنندگان و حتا مسؤولان سازمان جهاني جهانگردي قرار گرفت،‌ به‌گونه‌اي كه نماينده‌ي منطقه‌يي آسيا و اقيانوسيه‌ي سازمان جهاني جهانگردي را بر آن داشت تا گفته‌ي رييس اين سازمان را پس از آخرين سفر خود به ايران درباره‌ي معرفي ايران به‌عنوان مركز صنايع دستي دنيا و ايجاد مقر آن در اين كشور يادآوري كند.

ايران در غرفه‌ي 200 متري با پنج آژانس توريستي و تعدادي از هنرمندان صنايع دستي، از 10 تا 14 بهمن‌ماه در بيست‌وهشتمين نمايشگاه اسپانيا شركت كرد. امسال بيش از 13هزار و 300 شركت از 170 كشور جهان در اين نمايشگاه حضور يافته بودند.

اسپانيا از گذشته جزو بازارهاي مهم ايران بوده است؛ اما اين كشور بيشتر، ماهيت گردشگرپذيري دارد و به گفته‌ي فعالان حرفه‌يي ايران در اسپانيا، در سال‌هاي شكوفايي صنعت گردشگري كشور، يعني سال‌هاي 1378 و 1379 حدود پنج‌هزار نفر از اسپانيا به ايران سفر كردند كه پس از ماجراي 11 سپتامبر، روند ورود آن‌ها تحت تأثير قرار گرفت.

به‌نظر مي‌رسد، اكنون اسپانيايي‌هاي تأثيرپذيرفته از تبليغات و جريان‌هاي منفي رسانه‌هاي غربي، شرايط ديگري دارند و شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه گردشگري اين كشور با ارزيابي شرايط كنوني اسپانيا، بزرگ‌ترين مشكل توسعه‌ي روابط گردشگري ايران و اسپانيا را نبود پرواز مستقيم بين دو كشور مي‌دانند.

اگرچه سال گذشته، اين موضوع عاملي تأثيرگذاري در تصميم‌گيري‌هاي گردشگران و آژانس‌هاي اسپانيا بود و بسياري براي برقراري دوباره‌ي اين خط پروازي تلاش كردند، اما اين مشكل بار ديگر در نمايشگاه امسال پررنگ جلوه كرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha