• جمعه / ۱۲ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8611-06777
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

گزارش كامل از افتتاحيه‌ي دومين جشنواره‌ي شعر فجر محسن پرويز: جهان ما را با شعر و ادبيات‌مان مي‌شناسد

گزارش كامل از افتتاحيه‌ي دومين جشنواره‌ي شعر فجر 
محسن پرويز: جهان ما را با شعر و ادبيات‌مان مي‌شناسد

دومين جشنواره‌ي بين‌المللي شعر فجر عصر پنجشنبه در تالار نور مشهد مقدس افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خراسان رضوي، محسن پرويز - معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - در اين مراسم گفت: براي پيشرفت اين جشنواره بايد پشتوانه‌هاي مالي افزايش يابند و تجليل از شاعران بايد مطابق با تجليلي که در ساير عرصه‌ها صورت مي‌گيرد، باشد.

پرويز در ادامه افزود: اين جشنواره با هدف شناساندن شعر پس از انقلاب به ديگر ملل و تشويق جوانان شاعر و بهره‌گيري از شعر به‌عنوان اصيل‌ترين و تأثيرگذارترين هنر در مشهد آغاز به کار کرد.

او متذكر شد: اين جشنواره، جشنواره‌اي است که فقدان آن در سال‌هاي پيش احساس مي‌شد؛ چرا که ما را در جهان به واسطه‌ي شعر و ادبيات‌مان مي‌شناسند.

پرويز با قدرداني از عليرضا قزوه - دبير جشنواره‌ي‌ اول شعر فجر - افزود: جاي جشنواره‌ي شعر در ايام دهه‌ي فجر خالي بود، به اين معني که در جشنواره‌هاي مختلف آثاري برگزيده مي‌شدند؛ اما در زمينه‌ي شعر اين اتفاق نمي‌افتاد. سال گذشته اين تصميم گرفته شد که اين جاي خالي را پر کنيم.

معاون فرهنگي وزارت ارشاد با گله‌مندي از تخصيص بودجه‌ي کم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، يادآور شد: احتمالا کاستي‌هاي موجود در جشنواره‌ي اول شعر فجر نيز به دليل کمبود امکانات مالي بوده است.

پرويز در ادامه به نکات مورد توجه در بخش‌هاي نظري اين جشنواره اشاره كرد و گفت: برنامه‌هايي در استان‌ها برگزار مي‌شوند تا از شاعران استان‌ها تجليل شود. همچنين ميدان دادن به جوانان و اجازه‌ي رشد به آنان در اين حوزه مورد نظر بوده است.

او در پايان اظهار اميدواري کرد، در جشن 30‌سالگي انقلاب که در سال آينده برگزار خواهد شد، تمام کاستي‌ها برطرف شوند و افزود: اين امر مهم نيازمند هماهنگي همه‌ي مردم است، تا بتوانيم ديني را که نسبت به انقلاب داريم، به خوبي ادا کنيم.

همچنين سيدجواد جعفري - مدير کل اداره‌ي فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي - گفت: ثبت و ضبط پيام انقلاب و انتقال آن به نسل‌هاي آينده و صدور آن به مرزهاي جغرافيايي که رمز ماندگاري و پويايي آن است، همواره يکي از رسالت‌هاي عرصه‌ي فرهنگ بوده و هست، که اوج و شکوه آن را در زبان شعر مي‌يابيم.

وي افزود: جشنواره‌ي شعر فجر نيز فصل نوراني اهالي شعر در لحظه‌هاي يادمان فجر انقلاب اسلامي است که سروده‌هاي روح‌نواز شاعران متعهد ايران اسلامي را در دفتري شکوهمند فراهم مي‌آورد.

جعفري در پايان با تبريک و گراميداشت ياد و خاطره‌ي‌ بنيانگذار جمهوري اسلامي و ايام دهه‌ي فجر، گفت: جشنواره‌ي ‌شعر فجر عرصه‌اي را براي رقابت‌ شاعران جوان و متعهد و نيز قدرشناسي از شاعران متقدم فراهم آورده است.

به گزارش ايسنا، سپس محمودرضا اکرامي‌فر - دبير دومين جشنواره‌ي شعر فجر - به ارايه‌ي گزارشي از روند برگزاري اين جشنواره پرداخت.

او با بيان اين‌که ما هنوز در آغاز راهيم، افزود: با انتقادهايي که از جشنواره مي‌شود، بر اهداف جشنواره توجه ويژه‌اي خواهيم داشت.

اكرامي‌فر با بيان اين‌که هدف از برگزاري اين جشنواره، توجه ويژه به جوانان، تکريم شعر و شاعر به عنوان توليدکننده‌ي مضامين نو و تفکر خلاق و شناساندن شعر انقلاب به آن سوي مرزهاست، گفت: در اين راستا جشنواره در سه سطح استاني، ‌کشوري و بين‌آلمللي به مدت 10 روز در30 استان کشور برگزار مي‌شود.

دبير دومين جشنواره‌ي شعر فجر عنوان كرد: از برگزيدگان استاني نيز به همراه بقيه‌ي برگزيدگان در مراسم اختتاميه که اوايل اسفندماه در تالار وحدت تهران برگزار مي‌شود، تجليل خواهد شد.

در اين مراسم شاعراني همچون: محمدجواد غفورزاده (شفق)، محمدرضا سهرابي‌نژاد، محمدباقر کلاهي اهري، پرويز بيگي حبيب‌آبادي، مرتضي اميري اسفندقه، سعيد بيابانکي، ناصر فيض، امير مرزبان، سينا عليمحمدي، عليرضا بديع، ليلا خيامي و غلامرضا شکوهي به شعرخواني پرداختند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha