• جمعه / ۳۰ آذر ۱۳۸۶ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8609-17147
  • خبرنگار : 71191

برسر قديمي‌ترين خاستگاه تمدن بشر چه مي‌آوريم؟ ساخت‌وسازها در مجموعه‌ي تاريخي سيلك ادامه دارند

برسر قديمي‌ترين خاستگاه تمدن بشر چه مي‌آوريم؟
ساخت‌وسازها در مجموعه‌ي تاريخي سيلك ادامه دارند

حدود دو سال از آغاز ساخت‌وسازها در محوطه‌ي باستاني سيلك و اطراف آن مي‌گذرد و روزبه‌روز نيز شركت‌ها و اداره‌هاي مختلف با صدور مجوز، به تخريب قديمي‌ترين خاستگاه تمدن بشري كمك مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تا مدتي پيش مشكلاتي مانند حفاري‌هاي غير مجاز، گرفتن بخش‌هاي مختلف زمين‌هاي سيلك براي كشاورزي و ساخت‌وساز مردم در اين منطقه و حتا آسفالت كردن خياباني دقيقا روي آثار تاريخي در سيلك وجود داشتند، ولي اين‌بار شركت‌هاي دولتي مانند شركت آب و فاضلاب و شركت برق و گاز مي‌خواهند، امكاناتي را با حفاري در بخش‌هاي تاريخي و كشيدن لوله‌هاي آب و گاز براي مردم فراهم كنند.

يكي از كارشناسان آثار تاريخي كه از محوطه‌ي سيلك ديدن كرده است، در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: مدت دو سال است كه مسؤولان ميراث فرهنگي درحال نامه‌نگاري به همه‌ي ارگان‌ها هستند تا از صدور مجوز براي اين‌گونه‌ كارها جلوگيري شود؛ ولي اين سازمان‌ها در پاسخ اعلام مي‌كنند، فقط به كساني امكانات داده مي‌شود كه مجوز ساخت‌وساز از شهرداري دارند.

وي افزود: حفاري‌هاي جديد در سيلك با هدف كشيدن لوله‌ي آب، برق و گاز به خانه‌هاي مردم صورت مي‌گيرند.

محوطه‌ي سيلك شامل تپه‌ي جنوبي و تپه‌ي شمالي است و اين حفاري‌ها در 50 متري عرصه‌ي تپه‌ي جنوبي سيلك انجام شده‌اند.

او با بيان اين‌كه ميزان تخريب در تپه‌ي سيلك از مجموعه‌ي 200 هكتار حرايم مصوب سال 1378، حدود 30 درصد است، ادامه داد: قبرستان «الف» در سيلك با ساخت‌وساز خانه‌ها كاملا پوشانده شده و قبرستان «ب» نيز به‌صورت باغ‌هاي كشاورزي درآمده است.

البته گويا، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آزادساي حرايم سيلك را در برنامه‌ي سال 1378 قرار داده است.

ازسوي ديگر، شنيده مي‌شود كه لوله‌كشي‌هاي انجام‌شده توسط سازمان آب و فاضلاب در اين محوطه‌ي تاريخي، پس از رايزني با مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي، قرار است كه تا يك هفته‌ي ديگر جمع‌آوري شوند و فعاليت ديگري در اين زمينه انجام نشود.

چندي پيش، مدير پايگاه ميراث فرهنگي سيلك ـ زهرا ساروخاني ـ با اشاره به يكي از ساخت‌وسازها كه يكي از مالكان اطراف سيلك، جاده‌اي آسفالته را از ملك خود به خيابان اصلي براي تردد راحت‌تر كشيده بود، بيان كرد: متاسفانه براساس گفته‌هاي مشاور حقوقي اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري كاشان، دادگستري كاشان ديگر به شكايت‌ها درباره‌ي ساخت‌وسازهاي مردم رسيدگي نمي‌كند.

سيلك به‌عنوان گنجينه‌اي عظيم از تمدن و فرهنگ ايران در سال 1310 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است. مسير تاريخي سيلك كه از حدود هزاره‌ي ششم پيش از ميلاد آغاز شده و تا سه هزار سال پيش ادامه داشته، يك مسير تحول و تطور معماري است و از ابتدايي‌ترين صنعت يعني سفال‌گري تا صنعت ذوب مس در تپه‌ي شمالي، در آن آثار به‌دست آمده‌اند كه تمام اين مسير تاريخي در يك مجموعه، تپه‌هاي سيلك را به يك معيار و وزنه براي باستان‌شناسان در فلات مركزي ايران تبديل كرده است.

در اين شرايط بسيار سخت است، وقتي شنيده مي‌شود، اشيايي در حفاري‌ها براي ساخت‌وساز پيدا شده‌اند كه اكنون در بازارها به قيمت بسيار بالايي خريد و فروش مي‌شوند؛ حتا اگر صحت اين خبر را هيچ‌گاه نتوان اثبات كرد، با اتفاق‌هايي كه اكنون در سيلك درحال وقوع هستند، احتمال وقوع آن دور از ذهن نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha