• سه‌شنبه / ۲۹ آبان ۱۳۸۶ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8608-17300

در انتظار نمايشگاهي متفاوت باشيد! هزار حجم دوسالانه‌ي مجسمه‌ي ايران موزه هنرهاي معاصر را دربر مي‌گيرند

در انتظار نمايشگاهي متفاوت باشيد!
هزار حجم دوسالانه‌ي مجسمه‌ي ايران موزه هنرهاي معاصر را دربر مي‌گيرند

پنجمين دوسالانه‌ي مجسمه‌سازي ايران فردا با نمايش بيش از يك‌هزار حجم هنري در موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران آغاز مي‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بهروز دارش - عضو شوراي سياست‌گذاري و هيات انتخاب آثار پنجمين دوسالانه‌ي مجسمه‌سازي - صبح امروز در نشست رسانه‌يي با اشاره به استقبال هنرمندان مجسمه‌ساز خاطرنشان كرد:‌ تلاش كرديم تا با تجربه‌ي چهار دوره‌ي قبلي هيچ كار خوبي را حذف نكنيم؛ يعني با وجود اين‌كه بعضي از كارها از ديد برخي مخاطبان ضعيف به‌نظر مي‌رسد، اما سعي كرديم تا تلاش هيچ آفريننده‌يي را مورد بي‌توجهي قرار ندهيم، به‌طوري‌كه بعد از تماشاي تصاوير آثار يك هفته نيز بر روي خود اثرها متمركز شده‌ايم.

سخت‌گيري نكرديم!

وي تاكيد كرد: همه‌ي سعي‌مان بر اين بود تا سخت‌گيري بي‌خود نشان ندهيم؛ زيرا اين نمايشگاه متعلق به همه‌ي هنرمندان بوده و قرار است تلاش و پتانسيل همه‌ي هنرمندان به‌نمايش گذاشته شود؛ پس يكي از بي‌صبري‌هاي ما اين است كه تا با افتتاح اين دوسالانه موقعيت مجسمه‌سازان را بعد از دو سال بررسي كنيم و تمام نظرگاه‌هاي هنري را مورد توجه قرار دهيم.

دارش گفت: عهده كرديم تا وسيله‌اي براي نمايش دادن اين كارها باشيم؛ به‌همين دليل هم از مجموعه‌اي افراد با تجربه به‌عنوان هيات داوران استفاده كرديم و دو داور خارجي آورديم تا از طريق آن‌ها نظرگاه‌هاي هنر دنيا را مورد توجه قرار دهيم و تلاش هنرمندان‌مان را در عرصه‌ي بين‌المللي مقايسه كنيم تا اين دوسالانه را به يك جريان پويا تبديل كنيم.

او از مذاكره با رابرت سي مورگان - منتقد برجسته هنر - خبر داد و گفت: يكي از دلايل انتخاب او به‌عنوان داور اعتبار بين‌المللي آن بود و به وي پيشنهاد داديم تا نمونه‌يي از كارهاي برگزيده‌ي اين دوسالانه را به نيويورك ببرد و در نمايشگاه‌هاي مختلف به‌نمايش بگذارد. زيرا تا هنر مجسمه‌ي ما در برابر هنرمندان خارجي محك نخورد نمي‌توانيم ضرورت‌هاي اين هنر را مورد توجه قرار دهيم. حضور مورگان در عرصه‌ي بين‌المللي يك نكته‌ي مثبت در اين دوسالانه تلقي شده كه مي‌تواند آثار موجود را با آنچه در هنر جهاني عرضه مي‌شود، مقايسه كند.

هدف: توسعه

وي در پايان گفت: هدف ما توسعه مجسمه‌سازي و ايجاد حركت پويايي بر اين عرصه است و خوشبختانه با مرور آثار اين دوره از دوسالانه‌ي مجسمه‌سازي شاهد كارهاي متفاوت و ظهور نسل جديدي از مجسمه‌سازان هستيم كه خود نويد دهنده‌ي بينال متفاوتي است.

"مورگان" هنر دنيا در ايران

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين نشست، حبيب‌الله صادقي - سرپرست موزه هنرهاي معاصر - با اشاره به برپايي پنجمين دوسالانه‌ي مجسمه‌سازي آن‌را در راستاي عهدهاي اداره كل هنرهاي تجسمي دانست و خاطرنشان كرد: اين دوسالانه طبق وعده‌هاي قبلي ما با حضور دو داور بين‌المللي كه از افراد طراز اول هنر كلاسيك و تجسمي به‌شمار مي‌روند، برگزار مي‌شود و از همين ابتدا شاهد نظرات حساس، دقيق و مثبت آن‌ها نسبت به هنر معاصر ايران هستيم.

وي با اشاره به ديدار خود با مورگان به‌عنوان يك منتقد هنري خاطرنشان كرد: او هنر معاصر ما را هنري پويا و هوشمند مي‌داند و اعلام كرده كه كارهاي هنرمندان ايراني به لحاظ رفتار، شيوه و ساختارشناسي در شرف تكوين و تكميل است.

نتيجه‌اي كه در شهر ديده شود

صادقي افزود: هيات داوران با صبوري و دقت كيفيت آثار را در شوراي گزينش مورد بررسي قرار دادند و قطعا استعدادهاي بزرگ‌تري در اين دوسالانه وجود دارد كه اميدواريم با پژوهش جدي در موزه‌ي هنرهاي معاصر و فرهنگستان هنر به‌نتايج مطلوبي منتهي شود.

وي همچنين از انجام مذاكراتي با مسوولان سازمان فرهنگي هنري شهرداري خبر داد و خاطرنشان كرد: طي جلسات متعدد آن‌ها اعلام همكاري كردند تا نتايج دوسالانه‌ي مجسمه تنها به‌ نمايش در موزه هنرهاي معاصر خلاصه نشود و امكان نصب و نمايش اين مجسمه‌ها را در مراكز فضاهاي عمومي فراهم كنيم و شاهد آثار فاخر و درجه اول هنرمندان در عرصه‌ي بين‌المللي باشيم.

به‌زودي اكسپو!

او در ادامه از برگزاري جلسات مجدد اكسپوي تهران طي هفته‌هاي آينده داد و اظهار اميدواري كرد كه به‌زودي شاهد اين جريان ملي باشيم.

گزارش دبيرخانه و آثار رسيده

در ادامه اين نشست خبري طاهر شيخ‌الحكمايي - عضو شوراي دبيران دوسالانه‌ و رييس انجمن مجسمه‌سازان - با اشاره به فعاليت‌هاي دبيرخانه توضيح داد: بعد از دوسالانه‌ي چهارم قرار بود دبيرخانه حفظ شود كه تا مدتي هم اين اتفاق افتاد، ولي در مهرماه سال 85 و بعد از وقفه‌اي كه در جريان كارها پيش آمده بود و به‌دليل نزديكي و موازي بودن با سمپوزيوم مجسمه‌سازي مجددا كارها را از ارديبهشت 86 پيگيري كرديم و جلسات مستمر هيات مديره را تشكيل داديم.

او اضافه كرد: تعداد زيادي از دوستان را دعوت كرديم كه از ميان آن‌ها شوراي انتخاب تشكيل شد و فراخوان دوسالانه با موضوع صلح، زندگي و آينده منتشر شد كه در راستاي آن 371 نفر نمونه كار و سي دي آثار خود را فرستادند و طي جلست هيات انتخاب بيش از 1100 اثر بررسي شد و در مرحله‌ي بازبيني 103 نفر مجسمه‌ساز براي ورود به انتخاب شدند كه جوانترين آن‌ها 18 ساله و مسن‌ترين آن‌ها 85 ساله هستند.

سهم فرهنگستان هنر دو نشست و 13 سخنراني

محسن زارع - رييس مجموعه‌ي فرهنگي صبا - نيز در ادامه‌ي اين نشست با اشاره به ميزباني موسسه صبا در برگزاري دوسالانه‌هاي تجسمي گفت: ما از حداقل بضاعت‌هاي موسسه استفاده كرديم تا حمايت هرچه بيشتري از هنرمندان داشته باشيم كه نتيجه‌ي آن در دوسالانه‌ي مجسمه، برگزاري دو ميزگرد و 13 سخنراني تخصصي به همراه چاپ مقالات و كتاب دو سالانه است. همچنين پخش فيلم‌هاي تخصصي مجسمه‌سازي را نيز در بخش ديگري از برنامه داريم و در جهت بين‌المللي شدن دوسالانه‌ي مجسمه‌سازي همكاري لازم را با موزه و مركز هنرهاي تجسمي انجام خواهيم داد.

فرهنگستان با داوري خودش كارهاي دوسالانه را مي‌خرد

وي همچنين خبر داد، فرهنگستان هنر امسال نيز در دوسالانه‌ي مجسمه، داوري مجزايي داشته باشد و نمونه‌يي از كارهاي برگزيده را خريداري كند.

در انتظار نمايشگاهي متفاوت باشد!

به گزارش ايسنا، شاهرخ ديلمقاني - دبير اجرايي دوسالانه‌ي پنجم - هم درباره چگونگي چينش آثار و برگزاري اين نمايشگاه گفت: آخرين مرحله‌ي چينش و رتوش آثار ظرف امروز و فردا انجام خواهد شد و ما سعي كرده‌ايم تا در چيدمان مجسمه‌ها و تقسيم كارها دقت لازم را داشته باشيم به‌همين دليل با هنرمندان متعددي رايزني كريم و نظرات آن‌ها را جويا شديم تا فضاي مورد نياز آن‌ها را بسنجيم و مجموعه‌اي با كيفيت مطلوب عرضه كنيم و از همين الان نويد نمايشگاهي متفاوت به‌لحاظ كيفي، چيدمان، نورپردازي و فضاي نمايشگاهي را مي‌دهيم.

نتايج روز آخر اعلام مي‌شود

پريسا خضابي، يكي ديگر از اعضاي شوراي سياست‌گذاري، نيز با اشاره به برگزاري جلسات سخنراني و ميزگردها گفت: با همكاري گروه پژوهشي و نشانه شناسي مجموعه‌ي نقش جهان و موزه هنرهاي معاصر دو ميزگرد تخصصي درباره‌ي مجسمه‌سازي و 12 جلسه‌ي سخنراني برپا خواهيم كرد؛ روز آخر و بعد از اعلام نتايج هيات داوران نشست پرسش و پاسخي با حضور اين افراد برپا خواهيم كرد.

وي درباره‌ي جلسات پخش فيلم در طول برگزاري دوسالانه گفت: چون تعداد فيلم‌هاي زيادي در اين زمينه نداشتيم تصميم گرفتيم تا طي جلسات محدودي نمونه‌يي از فيلم‌هاي موجود را كه از آثار متنوع مجسمه سازي و نمايشگاه‌هاي برپا شده در سطح جهاني است به‌عنوان بگذاريم و در كنار آن كتاب همايش، سي دي بينال پنجم و كتاب بينال چهارم نيز منتشر و عرضه خواهد شد.

همايش پژوهشي مجسمه‌سازي

خضابي همچنين خبر از برگزاري همايش پژوهشي مجسمه‌سازي در سال آينده داد و افزود تلاش كرديم تا دوسالانه‌ي مجسمه‌سازي بعد از اختتاميه آن فراموش نشود؛ به‌همين دليل طرح برنامه‌ي همايشي را براي سال آينده پيش بيني كرده و با همكاري موسسه‌ي فرهنگي هنري صبا فراخوان آن منتشر مي‌شود و مقالات پژوهشي در زمينه‌ي مجسمه در آن عرضه خواهد شد.

و اما در آينده:

دوسالانه مجسمه ايران هم بين‌المللي مي‌شود

در ادامه ي اين نشست صادقي، با اعلام بين‌المللي شدن بينال مجسمه سازي را در دوره‌هاي بعدي، گفت: امروزه جامعه‌ي جهاني با احترام و توجه خاصي به جامعه‌ي تجسمي ما نگاه مي‌كنند و كيفيت كارها را مورد بررسي مستمر خود دارد. به همين جهت به‌زودي زمينه‌هاي برپايي دوسالانه را به‌صورت بين‌المللي فراهم خواهيم كرد.

شيخ‌الحكمايي نيز در اين باره گفت: بعد از انتشار فراخوان صحبت بين‌المللي شدن پنجمين دوره‌ي بينال در شوراي سياست‌گذاري محسوب شد ولي براي اجرايي و عملياتي كردن آن محدوديت داشتيم. به‌خصوص كه هنر مجسمه‌سازي در ايران محدوديت‌هاي خاصي دارد و براي بين‌المللي شدن آن نياز به برنامه‌ي مستحكم‌تري است، ولي تمام تلاش ما اينست كه بينال را از فضاي جغرافيايي ايران خارج كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha