• یکشنبه / ۲۰ آبان ۱۳۸۶ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8608-09999

/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها/ نگاهي به رسانه‌هاي خارجي حاضر در نمايشگاه چهاردهم

/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها/
نگاهي به رسانه‌هاي خارجي حاضر در نمايشگاه چهاردهم

برگزاري مستقل و بين‌المللي چهاردهمين جشنواره و نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها براي اولين بار، انگيزه‌ي خوبي براي علاقه‌مندان به عرصه‌ي اطلاع‌رساني به شمار مي‌رود و مي‌توان گفت حضور كشورهاي خارجي در نمايشگاه امسال البته در بخش كوچكي از سالن شماره‌ي يك حال و هواي ديگري به نمايشگاه بخشيده است.

به گزارش خبرنگار رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در نمايشگاه امسال نمايندگان رسانه‌هاي بيش از ده كشور خارجي شركت داشته كه همگي نيز از كشورهاي منطقه هستند و به عقيده‌ي برخي كارشناسان شايد در گام اول دادن عنوان منطقه‌يي يا بين‌الدولي براي اين نمايشگاه بهتر بود تا اين كه ادعاي بين‌المللي داشته باشيم چراكه حضور نداشتن كشورهاي خارج از منطقه به ويژه رسانه‌هاي اروپايي ‌عنوان بين‌المللي را تا حدودي زير سوال مي‌برد.

اما به گفته‌ي معاون امور مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي امسال براي اولين بار بين‌المللي شدن نمايشگاه مطبوعات را تجربه مي‌كرديم و تصميم بر آن شد تا از كشورهاي منطقه كه از لحاظ فرهنگي نزديكي بيشتري با ما دارند دعوت شود.

به گفته‌ي او هدف اصلي‌ بين‌المللي شدن نمايشگاه هم تبادل تجربيات رسانه‌يي ميان كشورهاست ضمن اين كه اميدواريم اين امر در آينده‌اي نزديك به ايجاد تشكل‌هاي رسانه‌يي در سطح منطقه بينجامد.

به گزارش ايسنا اولين حضور رسانه‌هاي خارجي در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها ما را بر آن داشت تا در روزهاي ابتدايي شروع به كار نمايشگاه به نمايندگان برخي از آن‌ها سري زده و نظرشان را درباره‌ي دليل حضور و همچنين نحوه‌ي برگزاري نمايشگاه جويا شويم.

خبرگزاري "اخلاص"، اولين خبرگزاري خصوصي كشور تركيه كه در سال 1994 ميلادي تاسيس شده است يكي از رسانه‌هاي خارجي شركت كننده در نمايشگاه است كه با 80 نمايندگي داخلي و 40 نمايندگي خارجي و به سه زبان انگليسي، عربي و تركي خروجي‌هاي خود را در قالب عكس، فيلم ويديويي و اخبار نوشتاري به مخاطبانش ارايه مي‌كند.

سپهر صبحي، نماينده‌ي اين خبرگزاري در ايران با اشاره به اين كه اين خبرگزاري بيش از 10 سال است كه در ايران نمايندگي دارد به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: دفاتر نمايندگي اين خبرگزاري در سراسر دنيا از طريق ماهواره به هم وصل بوده و در نتيجه مخاطبان آن براي استفاده از اخبار آن به فضاي اينترنتي نيازي ندارد.

صبحي، درباره‌ي هدف از شركت در چهاردهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها نيز مي‌گويد: هدف اول ما ارائه‌ي پيشرفت‌هاي فني مجموعه‌ي خود به رسانه‌هاي ايراني و پس از آن استفاده از تجربيات رسانه‌هاي ساير كشورها به ويژه ايران و تعامل با آن‌هاست.

اما كشور گرجستان با داشتن 15 روزنامه‌ي سراسري كشور ديگري‌ است كه با نمايندگاني از خبرگزاري مديانيوز، روزنامه‌هاي رزونانس، PS و همچنين هفته‌نامه‌ي جورجيان‌تايمز در نمايشگاه چهاردهم شركت كرده است.

تيا ‌نادي‌رادزاده، رييس روزنامه‌ي رزونانس هم در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا هدف خود را از شركت در اين نمايشگاه برقراري تعامل و روابط دوستانه با مطبوعات ايران بيان كرده و مي‌گويد: قبل از ورود به ايران درباره‌ي اين كشور و مطبوعاتش هيچ اطلاع خاصي نداشتم اما در اين چند روز مشاهده كردم كه روزنامه‌هاي ايراني از لحاظ ظاهري به ويژه در حوزه‌ي چاپ از كيفيت مناسب تري در مقايسه با روزنامه‌هاي گرجستاني برخوردارند.

به گفته‌ي وي روزنامه‌ي رزونانس سابقه‌ي 18 ساله و هفته‌نامه‌ي جورجيان تايمز نيز از سابقه‌اي 15 ساله در گرجستان برخوردارند كه هر دوي آن‌ها هم در حوزه‌ي سياسي مطلب مي‌نويسند.

او همچنين بين‌المللي برگزار شدن نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌هاي ايران را راه خوبي براي تعامل و برقراري مناسبات با ساير كشورها دانست.

خبرگزاري صداي افغان (آوا) ديگر رسانه‌ي خارجي است كه همراه با نشريه‌ي خود با نام انصاف، در بخش رسانه‌هاي خارجي سالن شماره‌ي يك ديده مي‌شود؛ اين خبرگزاري در مشهد دفتر نمايندگي داشته و در تهران نيز خبرنگار فعال دارد.

خانعلي خاوري، خبرنگار خبرگزاري صداي افغان در تهران، با اشاره به اين كه اين خبرگزاري اولين رسانه‌ي آزاد و غيردولتي افغانستان است مي‌گويد: اين خبرگزاري از سال‌ها پيش در افغانستان فعاليت خود را آغاز كرد و از شش سال پيش و پس از سرنگوني طالبان با نام صداي افغان فعاليت خود را ادامه داد.

وي افزود: خبرگزاري صداي افغان اخبار خود را فقط به زبان فارسي و بر روي سايت خود به نشاني Avaprews.com قرار داده و در كنار آن به انتشار هفته‌ي نامه‌ي امسال، كتب و ويژه‌نامه‌هاي خاصي نيز مي‌پردازد.

كشور تاجيكستان هم با داشتن 9 خبرگزاري و حدود 80 روزنامه‌ي سراسري كشور ديگري است كه با نمايندگاني از آژانس اطلاعاتي ملي تاجيكستان (خاور) و هفته‌نامه‌هاي جوانان، نگاه و زندگي در چهاردهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌هاي ايران شركت كردند.

صعيم‌الدين دوست‌اف، سردبير هفته‌نامه‌ي نگاه با اشاره به اين كه اين هفته‌نامه داراي مطالبي تحليلي بوده و براي نخبگان جامعه منتشر مي‌شود به خبرنگار ايسنا گفت: تاجيكستان حدود 386 روزنامه دارد كه تعداد 80 روزنامه سراسري بوده و از ميان روزنامه‌هاي دولتي نيز روزنامه‌ي منبرخلق با 28 هزار نسخه بيشترين تيراژ را دارد. ضمن اين كه بيشترين تيراژ در ميان روزنامه‌هاي خصوصي اين كشور نيز 12 هزار نسخه است.

ارگان‌بابيل، موسس و سردبير هفته‌نامه‌ي زندگي هم برگزاري مستقل نمايشگاه مطبوعات ايران را اقدام خوب و ارزنده‌اي دانست و ادامه داد: به عقيده‌ي من براي گسترش مطبوعات و نزديك شدن آن‌ها به مطبوعات جهاني مي‌بايست نه تنها از كشورهاي منطقه بلكه از كشورهاي حوزه‌ي آسياي مركزي و قفقاز نيز در اين نمايشگاه دعوت شود.

به گزارش ايسنا شهرالدين عصازاده، سردبير هفته‌نامه‌ي جوانان نيز از حضور در اين نمايشگاه اظهار رضايت كرده و آن را اولين گام جهت حضور موثر نشريه خود در سال‌هاي بعد در نمايشگاه دانست.

آپا، خبرگزاري رسمي جمهوري آذربايجان امروز گزارش كوتاهي از برگزاري چهاردهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها در ايران منتشر كرد.

معاون رييس خبرگزاري آپا نيز به عنوان نماينده خبرگزاري رسمي جمهوري آذربايجان در نمايشگاه مطبوعات ايران شركت كرده است.

آپا در گزارشي از اين نمايشگاه با اشاره به حضور اصحاب مطبوعات از 15 كشور جهان در اين نمايشگاه افزوده است: شركت‌كنندگان خارجي به پخش جزوات،كارت پستال و اطلاعاتي در مورد رسانه‌هاي كشورشان در اين نمايشگاه مي‌پردازند.

خبرگزاري رسمي جمهوري آذربايجان در ادامه به وضعيت غرفه‌هاي مطبوعات ايران پرداخته و اعلام كرد: برخي روزنامه‌ها داراي ضمائمي براي جوانان، ورزش و مسايل ديگر هستند. مجلات ايراني به زبان‌هاي فارسي و انگليسي منتشر مي‌شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha