• چهارشنبه / ۱۶ آبان ۱۳۸۶ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8608-07153.62902
  • خبرنگار : 71191

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران: برنامه‌محوري اساس رويكرد در اين سازمان است كارهاي زيادي روي زمين مانده‌اند بدنه‌ي كارشناسي ضعف دارد

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران:
برنامه‌محوري اساس رويكرد در اين سازمان است
كارهاي زيادي روي زمين مانده‌اند
بدنه‌ي كارشناسي ضعف دارد

رسالت اصلي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران تسهيل استفاده‌ي مردم از ميراث هنري، تاريخي و تمدني است كه در اختيار اين سازمان است و انجام اين رسالت بازتوليد دانش تمدن را مي‌طلبد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب بهترين وظيفه‌ي ميراث فرهنگي را در زمينه‌ي فراهم كردن اين رسالت، احيا و مرمت ميراث فرهنگي دانست.

برنامه‌محوري، اساس رويكرد در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران است

سعيد بكتاش كه پس از مهدي ناظم‌رضوي به رياست اين سازمان انتخاب شد، تعامل با شهرداري با هدف ايجاد فضاهايي خصوصي و مختلف براي احيا و مرمت بناهاي تاريخي و به‌وجود آوردن بازوهايي قدرتمند را براي حفاظت و مرمت ‌آثار تاريخي پايتخت، از جمله برنامه‌هاي خود در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران اعلام كرد.

وي توجه به ميراث فرهنگي را به‌عنوان ميراث معنوي و حقيقي از ديگر رسالت‌هاي ميراث فرهنگي دانست و اساس رويكرد خود را در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، برنامه‌محوري ارزيابي كرد.

او با بيان اين‌كه نقش مردم در اين برنامه‌محوري بسيار اساسي است، ادامه داد: همه‌ي طرح‌هاي جامع در پنج حوزه‌ي ماموريت ميراث فرهنگي خلاصه مي‌شوند كه همه‌ي آن‌ها صحتي بر برنامه‌محوري و مردم‌محوري‌اند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ‌آمايش و برنامه‌ريزي براي تبديل پتانسيل‌هاي گردشگري با هدف استفاده‌ي مردم از اين پتانسيل‌ها، ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي موجود در تهران را مبتني بر برنامه‌ي توسعه‌ي استان و چهارم كشور دانست و افزود: در اين راستا، به‌طور قطع هماهنگي بسيار نزديك مسؤولان ميراث فرهنگي با برنامه‌ريزان استان مفيد است.

بكتاش برنامه‌ريزي براي رسيدن به اهداف توسعه و كمك و مساعدت براي تخصيص اعتبار مناسب را با هدف شكوفايي پتانسيل‌هاي استان تهران از برنامه‌هاي خود در حوزه‌ي گردشگري در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران دانست.

وي استانداردسازي در حوزه‌ي حفظ و احياي رشته‌هايي از صنايع دستي كه به‌نوعي در خطر از ميان رفتن هستند و توجه به دانش جديد، تكنولوژي و استفاده از فن‌آوري‌هاي مختلف را در عرصه‌ي صنايع دستي از برنامه‌هاي حوزه‌ي صنايع دستي اعلام كرد.

او برگزاري نمايشگاه‌هاي مجازي، ايجاد سايت‌هاي مستقل براي صنعت‌گران و توليدات‌شان، ايجاد مراكز آموزش صنايع دستي در حوزه‌هاي مختلف و هماهنگ كردن دستگاه‌هاي مختلف را با اين مراكز آموزشي از ديگر برنامه‌ها دانست.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران گفت: تعامل با همه‌ي دستگاه‌ها مانند مديريت شهري و سازمان مسكن و شهرسازي براي سامان‌دهي بافت‌هاي تاريخي و تعريف كاربري و عملكرد در اين فضاها مهم‌ترين رويكردها در زمينه‌ي ميراث فرهنگي و حفظ و احياي آن است. همچنين حضور فعال در كميسيون ماده‌ي پنج در شوراي عالي شهرسازي و ديگر دستگاه‌ها از برنامه‌هاي حوزه‌ي ميراث فرهنگي است.

بكتاش اظهار كرد: قصد دارم، در پهنه‌ي تاريخي استان تهران و بخصوص شهر تهران نه‌تنها آن‌را حفظ و احيا كنم، بلكه كاربري مناسبي را با همكاري شهرداري به اين فضاها بدهم تا حداكثر استفاده را در اين فضا بتوان كرد.

به جرات مي‌گويم، كارهاي زيادي روي زمين مانده‌اند

او درباره‌ي تعامل با شهرداري، گفت: اين تعامل نبايد فقط به گفتار و سخن محدود شود، بلكه بايد برنامه‌ريزي مناسبي براي آن پيش رو داشت، به‌گونه‌اي كه امروز در حوزه‌ي‌ طرح تفصيلي شهر تهران وارد مذاكره مي‌شويم و توسط مشاوران شهرداري با نگاه ميراث، طرح تفصيلي بازنگري مي‌شود و همه‌ي فضاهاي تاريخي مربوط به شهر تهران سامان‌دهي مي‌شوند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با بيان اين‌كه تهيه‌ي طرح جامع تهران وظيفه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران نيست، وظيفه‌ي سازمان ميراث فرهنگي تهران را تعامل با نگاه ميراثي براي حفظ، نگهداري و استفاده مناسب از ميراث فرهنگي ارزيابي كرد.

بكتاش ادامه داد: با هماهنگي و تعامل با مسكن و شهرسازي و مديريت شهري در همه‌ي بناهاي تاريخي تهران با حضور مشاوران، سامان‌دهي در بافت‌ها را براساس كاركرد و عملكرد آن‌ها مي‌توان انجام داد.

وي با اشاره به وضعيت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در ابتداي ورود خود به اين سازمان، گفت: با بررسي نسبي كه نسبت به ميراث فرهنگي تهران داشتم، هرچند آسيب‌شناسي اين سازمان هنوز زود است، ولي به جرات مي‌گويم، كارهاي زيادي روي زمين مانده‌اند كه بايد انجام شوند.

او اضافه كرد: بايد فعالانه، هوشمندانه و مبتني بر برنامه‌هاي توسعه، بخصوص چشم‌انداز كشور در زمينه‌ي انجام كارهاي باقي‌مانده در سازمان ميراث فرهنگي تهران حركت كرد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران وضعيت ميراث فرهنگي را با ايده‌آل‌هاي خود بسيار متفاوت دانست و افزود: در حوزه‌ي برنامه‌ريزي وسايل تخصصي در ميراث تهران دو اشكال عمده وجود دارد.

ضعف در بدنه‌ي كارشناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران

بكتاش كمبود و تخصيص نيافتن اعتبار لازم را براي چشم‌اندازها و برنامه‌ي توسعه‌ي استان توسط برنامه‌ريزان از اشكال‌هاي در اين حوزه دانست و ادامه داد: اگر ماموريت‌هاي استان در حوزه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌عنوان يك اصل فقط به برنامه‌ريزان در استان تهران اختصاص يابد، اعتبار لازم نيز براي اين سازمان درنظر گرفته مي‌شود.

وي وجود ضعف در بدنه‌ي كارشناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران را از ديگر اشكال‌هاي موجود در اين حوزه ارزيابي كرد و افزود: اين بدنه بايد تقويت شود تا سازمان‌دهي و سامان‌دهي منابع انساني و مالي اين سازمان نيز تقويت شوند.

او پاسداشت ارزش‌هاي انقلاب، نظام و سخت‌كوشي در مسؤوليت‌ها، داشتن تخصص مرتبط با حوزه‌ي مسؤوليت و داشتن دانش مديريت و برنامه‌ريز بودن كارشناسان را سه پارامتر كاري خود اعلام و بيان كرد: براساس شايسته‌سالاري، كارشناسان و مديران سازمان بايد ماموريت و رسالت خود را انجام دهند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران درباره‌ي عملكرد مديران اين سازمان و جابه‌جايي‌هايي كه ممكن است، در اين سازمان صورت گيرند، با اشاره به تجربه‌ي خود در حوزه‌ي مديريت، اظهار داشت: براساس يك حركت درست، جابه‌جايي‌ها صورت مي‌گيرند، ولي هنوز هيچ قضاوت مثبت يا منفي نسبت به وضعيت مديران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ندارم.

بكتاش تاكيد كرد: براساس برنامه‌ريزي من و برنامه‌محور بودنم، بايد بدنه‌ي كارشناسي ميراث فرهنگي را براي ماموريت‌هاي جامع سازمان ميراث فرهنگي تقويت كرد. با اين بدنه‌ي حفاظتي كنوني، امكان محافظت از آثار تاريخي تهران وجود ندارد.

با بدنه‌ي حفاظتي كنوني امكان حفاظت از آثار تاريخي وجود ندارد

وي درباره‌ي برنامه‌هايش براي نيروهاي يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران به خبرنگار ايسنا گفت: شرايط، تعداد نيرو و روشي كه امروز در بحث يگان حفاظت وجود دارد، صحيح نيست و براي پاسداشت ارزش‌هاي تاريخي و تمدني ايران، اين تعداد نيرو نيز صلاح نيست. ازسوي ديگر، امكان زياد شدن آنها هم وجود ندارد.

او اظهار داشت: براي بهتر شدن وضعيت يگان حفاظت استان تهران، با دستگاه‌هاي نظامي و انتظامي مي‌توان هماهنگ شد و ماموريت و رسالت مربوط به پاسداشت و پاسداري از ارزش‌هاي فرهنگي و تاريخي را با ماموران نيروهاي مسلح انجام داد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران حوزه‌ي كاري نيروهاي يگان حفاظت استان تهران را يك ميليون و 700 هزار كيلومتر مربع با حدود يك ميليون و 300 هزار اثر ارزشمند تاريخي و حدود صدها سايت باستاني ارزيابي و اضافه كرد: با اين بدنه‌ي حفاظتي كنوني در عمل، امكان حفاظت به‌صورت شايسته از آثار تاريخي وجود ندارد.

اصفهان در حوزه‌ي گردشگري، بالاترين دستاورد را در كشور از آن خود كرد

رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان گفت: درحالي وارد استان اصفهان شدم كه اصفهان با دو بحران بين‌المللي برج جهان‌نما و عبور مترو از چهارباغ روبه‌رو بود و نزديك به 25 هزار اثر ارزشمند در حوزه‌ي ميراث اصفهان در حدود 107 هزار كيلومتر وسعت و گستردگي وجود دارد.

بكتاش برنامه‌ريزي علمي و تقويت بدنه‌ي كارشناسي را راه حل فائق آمدن بر اين بحران‌ها دانست و ادامه داد: كشور در برابر اين دو بحران قرار گرفته بود كه با هماهنگي و برنامه‌ريزي به‌شكل بسيار مناسبي نه‌تنها تهديدها از ميان رفتند كه به فرصتي بسيار ارزشمند تبديل شدند.

او افزود: آنچه به‌عنوان وظيفه‌ي يك رييس سازمان بود، در اصفهان دنبال شد و در حوزه‌ي گردشگري، بالاترين دستاوردها را اصفهان در كشور از آن خود كرد و حدود 60 منطقه‌ي گردشگري، 35 هتل، مرمت و احياي 37 كاروانسرا و تبديل آن‌ها به مجتمع‌هاي بين‌المللي، احداث دانشگاه ميراث فرهنگي، ايجاد مركز هم‌انديشي، ايجاد مركز پژوهش سازمان، راه‌اندازي شركت توسعه‌ي گردشگري، اجراي بيش از 750 پروژه‌ي مرمتي در استان اصفهان و انجام حدود 27 موضوع تخصصي در حوزه‌ي فرهنگي با بازتوليد دانش تمدني، در حدود يك سال انجام شدند.

به گفته‌ي رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان، بنا بر ارزيابي و گزارش اداره‌ي عملكرد و بازبيني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، استان اصفهان امسال با رتبه‌ي 106 نخستين امتياز را در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور از آن خود كرد.

آخرين سمت بكتاش، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان از شهريورماه سال گذشته تا مهرماه امسال بود و پيش از آن، دو و نيم سال به‌عنوان رييس سازمان نظام مهندسي سپاه، دو و نيم سال در سمت مدير عامل شركت سازندگي انصار و حدود 10 سال مدير عامل يك شركت مهندسي مشاور بوده است.

سعيد بكتاش فارغ‌التحصيل رشته‌هاي مهندسي عمران و معماري از دانشگاه‌هاي اروميه، تهران و كاشان در دو مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha