سپيده جديري: جايزهي شعر موفق بايد به برگزيدهي خود اعتبار دهد
برگزاري جايزههاي شعر در معرفي شعر امروز ايران به مخاطب، كسب اعتبار براي شاعر و شناخته شدن او در جامعهي ادبي بسيار مؤثر است.
سپيده جديري با بيان اين مطلب در گفتوگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: شعر در ايران به نسبت كشورهاي ديگر بسيار پرطرفدار است و برخلاف اينكه گفته ميشود، شعر و بويژه شعر نو در ايران با كمبود مخاطب روبهروست؛ اما باز هم تعداد مخاطب شعري در ايران بيشتر از كشورهاي خارجي است؛ در نتيجه براي معرفي شاعران اين كشور به مخاطبان و كسب اعتبار آنها، بهترين تمهيد، برگزاري جايزههاي شعر است.
داور جايزهي شعر خبرنگاران با بيان اينكه در حال حاضر جوايز بسيار كمي در حوزهي شعر نسبت به داستان برگزار ميشوند، گفت: با اينكه شعر ميراث فرهنگي و ادبي كشور ما محسوب ميشود، اما منتقدان داستان در زمينهي برگزاري جوايز بسيار فعالتر عمل كردهاند.
اين شاعر موفقيت جايزهي شعر را در كسب اعتبار براي برگزيدگان در جامعهي ادبي دانست و بيان كرد: جايزهي ادبي بايد بتواند به اندازهي كافي به برگزيدگان خود امكان دهد تا آنان از اعتبار برخوردار شوند.
درواقع جايزهي ادبي بايد بتواند نقش تبليغي و ترويجي براي آثار و شاعران برگزيده را بهخوبي ايفا كند.
او همچنين گفت: البته هر جايزهاي سلايق خاص داوران خود را دارد و ممكن است جايزهي شعرياي شاعري را انتخاب كند كه جايزهي شعري ديگر، آن شاعر را قبول نكند، كه اين موضوع مهم نيست؛ بلكه كسب اعتبار براي شاعر بسيار مهمتر است.
جديري در ادامه اظهار كرد: تنوع شعري در ايران بسيار زياد است و سلايق شعري نيز به همان نسبت متنوعاند؛ در نتيجه جوايز مختلف، شاعران مختلفي را به عنوان برگزيده انتخاب ميكنند؛ اما اهميت اين جايزهها در انعكاس اشعار افراد برگزيده است.
او در عين حال گفت: اگر افرادي با يك سليقهي خاص به برگزاري يك جايزه اقدام كنند، ايرادي ندارد و جايزههاي متفاوتي براي سليقههاي مختلف ايجاد ميشوند.
جديري با تأكيد بر اينكه جوايز شعري تاكنون نتوانستهاند چندان موفق عمل كنند، افزود: جوايز شعري نتوانستهاند به اندازهي كافي جايي براي برگزيدگان خود در جامعهي ادبي ايجاد كنند و اگر كسي اعتباري داشته، بهخاطر دريافت جايزه نبوده؛ بلكه حاصل تلاش خودش بوده است.
او همچنين ضعف جايزهها را در نبود تبليغات براي آنها دانست و گفت: مطبوعات ميتوانند با انجام گفتوگو با شاعران برگزيده، آنها را به جامعهي ادبي معرفي كنند و هدف از برگزاري جايزه درواقع استقبال ناشر براي چاپ كتاب و نه انتشار كتاب با سرمايهي نويسنده است. دبير جايزه و يا روابط عمومي برگزاري اين جوايز نيز بايد تبليغات خود را براي معرفي اين جوايز در مطبوعات و بين ناشران بيشتر كنند.
جديري با بيان اينكه امكانات مالي در كيفيت برگزاري اين جشنوارهها بسيار مؤثر است، گفت: طبيعي است كه امكانات و تبليغات براي اين جوايز و سرمايهگذاري بر آنها، به شناخته شدن و اعتبارشان كمك بسياري ميكند؛ اما متأسفانه جايزههاي مستقل ما با مشكلات بسياري مواجهاند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات