• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۳۸۶ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8607-13603
  • خبرنگار : 71191

پس از چند ماه سرگرداني، اشياي تاريخي كشف‌شده در گمرك جنوب تهران مكان امني يافتند

پس از چند ماه سرگرداني،
اشياي تاريخي كشف‌شده در گمرك جنوب تهران مكان امني يافتند

با وارد شدن وانت آبي‌رنگ به حياط موزه‌ي ملي، يك‌صد و 39 شيء تاريخي پس از حدود دو ماه سرگرداني در گمرك جنوب تهران، مكاني امن يافتند تا برحسب نوع، در موزه‌هاي مختلف توزيع و نگه‌داري شوند.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يك تخته فرش حدود يك‌صد ساله، يك جلد قرآن 142 ساله، حدود 60 شيء سفالي و شيشه‌يي زير خاكي از دوره‌هاي پيش از اسلام، شمعدان، يك سرويس آشپزخانه‌ي آلماني يك‌صد ساله و تعدادي شيء تاريخي ديگر با ورود به انبار موزه‌ي ملي نفسي راحت كشيدند.

يك كارشناس اشياي تاريخي در اين‌باره به خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توضيح داد: از محموله‌ي 300 قطعه‌يي اشياي كشف‌شده در پوشش لوازم منزل، پس از بررسي و مطالعه‌ي كارشناسان يك‌صد و 39 قطعه از اشيا، عتيقه شناخته شدند و به انبار موزه‌ي ملي انتقال يافتند.

حسن قراخاني بهار ادامه داد: اين اشيا به‌صورت امانت در انبار موزه‌ي ملي مي‌مانند تا حكم نهايي دادگاه مبني بر ضبط قطعي اشيا به نفع ايران در اين پرونده صادر شود.

وي افزود: پرونده‌ي اين جريان ازسوي بازپرسي شعبه‌ي دوم دادسراي ناحيه‌ي 24 به دادگاه ارايه شده است تا كيفرخواست صادر و قرار مجرميت براي متهم صادر شود.

نمونه‌هايي نفيس اين مجموعه كه جزو آثار فرهنگي كمياب محسوب مي‌شوند، به اين قرار هستند؛ ظرف منقوش و كتيبه‌دار كه به تاس دوره‌ي صفوي معروف است و نمونه‌ي آن در موزه‌ي رضا عباسي نگهداري مي‌شود. شمعدان و تنگ مسي مزين به كتيبه‌اي به خط كوفي و به زبان عربي، كوزه‌ي دوقلوي خاكستري رنگ مربوط به هزاره اول (عصر آهن 1)، ظرف سفالي منقوش با آبريز ناوداني كه از آثار شاخص تمدن سيلك است و نمونه‌هاي آن در موزه‌ي ملي ايران و موزه‌ي لوور فرانسه نگهداري مي‌شود و به هزاره‌ي اول (عصر آهن 1) مربوط است. بت‌هاي مفرغي لرستان مربوط به اواخر هزاره‌ي دوم قبل از ميلاد، كاسه‌هاي سفالي لعابدار مربوط به قرن‌هاي چهار تا هفت هجري قمري، تنگ قليان و سر قليان از جنس چيني و مزين به تصوير ناصرالدين‌شاه و رجال قاجاري، قرآن خطي بسيار نفيس با تذهيب كامل صفحات اوليه و جلد نقاشي‌شده لاكي و روغني داراي تاريخ كتاب و مربوط به دوره‌ي ناصرالدين‌شاه، ظرف‌هاي كريستال و شيشه‌يي كه جزو آنتيك‌هاي اروپايي بوده‌اند و به اواسط قرن 19 ميلادي مربوط هستند. مجموعه‌اي بودايي و قطعات مربوط به هنر بوديسم كه قدمت آن‌ها به قرن‌هاي 12 تا 19 ميلادي مربوط است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha